PDA

View Full Version : zoem, harder als ik de gitaar los laat ...



stimmt
6 december 2004, 20:18
ik heb een probleem, misschien heeft het met aarde te maken maar het stopcontact is toch geaard...

Ik heb onlangs een marshall TSL 122 100 watt gekocht waar ik ZEER blij mee ben. Het clean kan tippen aan fender en de scheur is precies wat ik zoek, lekker rauw en zwaar.

Anyway, de versterker ruist nogal. Als ik mijn gitaar vast heb wordt het minder, laat ik em los versterkt de ruis met 300%. Als ik em dan weer vast pak hoor ik een lichte 'tik' en neemt de zoem af. Alsof de stroom door mij heen gaat (dat voel ik natuurlijk niet)

Hoe kom ik hier van af? de versterker is 1.5 jaar oud, de originele buizen zitten er nog in, maar ze klinken nog goed...
help !!!!

andy
6 december 2004, 20:26
Kilnkt als aarde idd. Schroef de stekker eens los en kijk of de draad voor de aarde niet los zit.

pol
6 december 2004, 20:52
dit ligt aan de gitaar volgens mij, het kan zijn dat de aarding daarvan niet in orde is. Probeer es met een andere gitaar, dan weet je het zeker.

stimmt
6 december 2004, 20:55
fuck, ik heb er maar een.... nog meer opties?

Wormaap
6 december 2004, 21:17
Volgens mij is dat redelijk normaal hoor. Je gitaar is nl. via de brug op de snaren geaard, en dan is er alleen contact tussen je gitaar en de aarde als jij de brug of snaren vastpakt.
Of ben ik nu van het klokje en de klepel aan het ijlen? :P

stimmt
6 december 2004, 21:26
volgens mij is het niet goed hoor...
mocht er nu iets fout gaan met de stroom dan blijk ik aan mijn gitaar plakken en dat wordt voorkomen door goed geaarde stopcontacten zodat de stroom niet door mij, maar door de het contact de aarde in gaat...

ook schijnen geaarde stopcontacten het geruis / zoem te verminderen, maar het is best extreem als ik de gitaar los laat...

ik heb het idee dat er iets niet goed is, maar WAT?
heb dze week nog geen tijd om em ff te laten nakijken

BlackSun
6 december 2004, 21:34
Dan akn de bedrading van je gitaar niet helemaal top zijn, check die eens. En ja..snoer van amp ook even bekijken. En weet je zeker dat het stopcontact goed geaard is? (dat het een contactdoos is met mogelijkheid tot aarding betekend nog neit dat hij werkelijk geaard is;))

pol
6 december 2004, 21:48
fuck, ik heb er maar een.... nog meer opties?

dan word het tijd voor een 2de :D . Ik had niet goed gelezen te eerste keer, maar het is wel normaal dat je veel ruis hebt als je snaren helemaal niet vast hebt,zoals Wormaap al zei.

Maar het kan ook een probleem met bedrading en afscherming tegen straling zijn, bij de meeste gitaren is dit met een soort verf gedaan in de ruimte waar de potmeters en draadjes in zitten.

ga er eens mee naar een gitaarwinkel zou ik zeggen, en test het daar eens uit.

tl en neon lichten kunnen ook nogal wat storing geven, heb je die soms in de buurt hangen als je speelt ?

stimmt
6 december 2004, 21:51
ik heb het ook zonder lampen geprobeerd, zelfde verhaal.

natuurlijk als je de snaren aanraakt wordt de ruis minder, maar ik heb het ook als ik de headstock met 1 vinger aanraak en ook hoor ik die kleine plof dan...

ijff
6 december 2004, 22:06
Kan ook van de omgeving afhangen... heb je bijv. een PC in de buurt staan?
Als ik op m'n stratocaster (singlecoils!) speel terwijl m'n PC aanstaat en ik laat de snaren los, dan is het ook net alsof er een 747 door de kamer vliegt...

stimmt
6 december 2004, 22:18
haha

nee ik heb niks aanstaan. alleen een lampje, maar als ik die uitdoe is het precies hetzelfde. er staat wel een grote tv op mijn kamer, maar als die niet aanstaat kan die toch nooit en signaal afgeven?
Sowieso zit de ruis me dwars, maar nog meer dat ik een plofje hoor als ik em aanraak.
volgens mij blijf ik plakken mocht er iets mis gaan met de stroom...?

Bluesbreaker
7 december 2004, 20:14
Sowieso zit de ruis me dwars, maar nog meer dat ik een plofje hoor als ik em aanraak.


zolang er bij dat plofje geen rook uit je oren komt is er nog niks aan de hand,
ik zou gewoon een gitaar van iemand lenen en nog eens proberen, probeer ook eens met een andere voedingskabel (van je pc bijv, die past er ook op)

stimmt
7 december 2004, 20:20
andere kabel heb ik ook al geprobeerd...
volgens mij ruist de versterker echt te hard. maar goed, vrijdag kan ik het na laten kijken

Bluesbreaker
7 december 2004, 20:30
andere kabel heb ik ook al geprobeerd...
volgens mij ruist de versterker echt te hard. maar goed, vrijdag kan ik het na laten kijken

ja, dan idd gewoon na laten kijken, ik ben met mijn tsl 122 echt een half jaar heen en weer geweest voor een bijna onhoorbaar rateltje, en het is nu uiteindelijk nog minder geworden, minder kan niet. Als je eenmaal zoiets hoort blijf je je er aan ergeren

stimmt
7 december 2004, 21:39
haha ja idd

naja, een BEETJE ruis, oke... dat weet je vantevoren als je een buizenamp koopt met een enkelspoelige gitaar.

maar het moet amper hoorbaar zijn, en dat is het niet!

Bluesbreaker
7 december 2004, 21:48
Bij mij ratelen twee buisjes dus een beetje mee, maargoed, gewoon zo hard zetten dat je het niet meer hoort :-D

stimmt
7 december 2004, 21:58
haha dat is wat makkelijker te verhelpen ja :D
als ik mijn amp harder zet wordt de ruis ook harder, dus dat werkt niet...

iemand nog advice?

R. Flagg
7 december 2004, 22:22
Ik heb ook een beetje last van ruis op mijn huidige versterker omdat deze niet geaard is, gelukkig zit er wel een soort weerstandschakelaar op wat dit probleem aardig verhelpt. Wat ik me afvraag, je hebt een strat verdwijnt de ruis als je in schakel stand 2 en 4 staat, want dan is het volgens een mij probleem wat vrij veel voorkomt en met je single coils te maken heeft. Het ploppen wat je hoort vind ik wel vreemd en daar zou ik zeker een oplossing voor zoeken. Probeer eens een gitaar met hunbuckers als je de kans krijgt.

stimmt
7 december 2004, 22:34
de ruis is in sommige standen idd minder en ik hoor dan ook de ruis die ik verwacht van een strat...

alleen als ik de hals of headstock loslaat dan wordt de ruis 3 keer harder...
en dan dus nog die 'plof' als ik em weer aanraak..

Bluesbreaker
7 december 2004, 22:35
Wat ik me afvraag, je hebt een strat verdwijnt de ruis als je in schakel stand 2 en 4 staat, want dan is het volgens een mij probleem wat vrij veel voorkomt en met je single coils te maken heeft.

in stand 2 en 4 staan de single coils vaak als humbuckers geschakeld