PDA

View Full Version : geen geluid meer uit mijn versterker



galguitarist
6 december 2004, 17:51
Zaterdag hield mijn versterker er tijdens het optreden opeens mee op.
Het gaat om een TSL100 top van Marshall aangesloten (op de juiste wijze) op een 1960TV cabinet van Marshall.
De versterker geeft helemaal geen geluid meer terwijl alle lampjes nog branden. Bij nadere inspectie bleken ook alle buizen nog te gloeien en zijn beide zekeringen van de versterker nog intact.

Wat kan er mis zijn?

Hoe valt dit te repareren?

Wat zijn mogelijke oorzaken?

Bij voorbaat dank!

BramVersteeg
6 december 2004, 18:14
Misschien een contactje losgesprongen? Trafo kapot?
Ik weet het ook niet. Ga eens bij een goede amp-doc langs.

Negative K3 fan
6 december 2004, 18:18
erg vreemd, opeens geen geluid meer, gloeispanning staat er nog wel op, zekeringen intact...

ruik/kijk eens in je amp of naar de buizen.

Ik zou zo misschien op het eerste gezicht zeggen een pre amp buis, probeer die eens te vervangen, waarschijnlijk is het er maar eentje.

Als je hem goed opendraait, hoor je dan iets van ruis???

Punkrockerke
6 december 2004, 18:22
Niet per ongeluk op het "output mute"-knopje gedrukt i.p.v. de "deep"-knop ofzo? Check natuurlijk eerst alle andere mogelijke redenen (gitaar, plug, kabels, effects...) en anders laten nakijken.

galguitarist
6 december 2004, 21:19
Jesus wat stom, heb helemaal niet aan die output mute gedacht... Zou nog best mogelijk zijn ook... Ga ik direct checken...

galguitarist
6 december 2004, 21:45
Bij nader inzien lijkt die knop me toch niet zo waarschijnlijk. Kan nu ook niet bij mijn versterker jammergenoeg. Ga het zeker wel checken, maar opzich kan die knop niet zomaar uit het niets ingeschakeld zijn midden in de set lijkt me.

Heb ook al in de versterker gekeken en de buizen gloeien iig wel allemaal dus dan neem ik aan dat deze ook allen nog intact zijn...

Iemand nog opmerkingen?

galguitarist
6 december 2004, 21:47
Bij nader inzien lijkt die knop me toch niet zo waarschijnlijk. Kan nu ook niet bij mijn versterker jammergenoeg. Ga het zeker wel checken, maar opzich kan die knop niet zomaar uit het niets ingeschakeld zijn midden in de set lijkt me.

Heb ook al in de versterker gekeken en de buizen gloeien iig wel allemaal dus dan neem ik aan dat deze ook allen nog intact zijn...

Iemand nog opmerkingen?

Negative K3 fan
6 december 2004, 21:48
dat ze gloeien hoeft niet te betekenen dat ze werken hoor!

galguitarist
6 december 2004, 22:08
Is dat zo ja? Tja, ik ben ook niet bepaald een technisch persoon...

Hoe kan ik het beste testen of het toch aan de buizen ligt?

galguitarist
6 december 2004, 22:09
Is dat zo ja? Tja, ik ben ook niet bepaald een technisch persoon...

Hoe kan ik het beste testen of het toch aan de buizen ligt?

Negative K3 fan
7 december 2004, 13:39
verwisselen voor goede exmplaren en als hij het dan wel doet, licht het aan de buizen.

PeeVee
16 december 2004, 16:46
-K3 fan heeft gelijk, het gloeien zorgt er alleen maar voor dat de kathode van de buis wordt verhit zodat ie electronen gaat "sproeien" (lekker perverse electronica duh?) maarrr... Er moet dan wel hoogspanning op de platen staan anders dan gebeurt er verder weinig.

Ik heb regelmatig versterkers gezien waarbij de gloeispanning (6,3V VAC) en de hoogspanning (400 - 500 VDC) apart gezekerd is middels zekeringetjes binnenin op de printplaat (was een Marshall JTM60 als ik me niet vergis). De "gewone" (hoofd)zekering was nog heel dus leek in eerste instantie OK maar nader onderzoek leerde dat er dus nog meer zekering binnenin zaten. Het kan natuurlijk ook zijn dat de buizen het hebben begeven maar allemaal tegelijk dat lijkt me ook stug en als er maar eentje sterft dan moet je nog steeds wat horen. Hoor je echt HELEMAAL NIKS meer (dus niet het gerinste ruisje)?! Dan lijkt het inderdaad op een probleem met hoogspanning of uitgangstrafo uitgefikt. Als je een heeeel licht ruisje of brommetje hoort dan is de eindtrap misschien nog wel OK maar zit het probleem wat meer in het "begin" van de amp; misschien de fasedraaier die het signaal van de voorversterker "verdeelt" over de eindbuizen (push en pull)... Eeeeh... het is toch wel een all tube amp he? Waar woon je? Er is vast wel iemand uit het forum met een buizentester... Anders PM maar even, of is het euvel al verholpen?

PeeVee
16 december 2004, 16:46
-K3 fan heeft gelijk, het gloeien zorgt er alleen maar voor dat de kathode van de buis wordt verhit zodat ie electronen gaat "sproeien" (lekker perverse electronica duh?) maarrr... Er moet dan wel hoogspanning op de platen staan anders dan gebeurt er verder weinig.

Ik heb regelmatig versterkers gezien waarbij de gloeispanning (6,3V VAC) en de hoogspanning (400 - 500 VDC) apart gezekerd is middels zekeringetjes binnenin op de printplaat (was een Marshall JTM60 als ik me niet vergis). De "gewone" (hoofd)zekering was nog heel dus leek in eerste instantie OK maar nader onderzoek leerde dat er dus nog meer zekering binnenin zaten. Het kan natuurlijk ook zijn dat de buizen het hebben begeven maar allemaal tegelijk dat lijkt me ook stug en als er maar eentje sterft dan moet je nog steeds wat horen. Hoor je echt HELEMAAL NIKS meer (dus niet het gerinste ruisje)?! Dan lijkt het inderdaad op een probleem met hoogspanning of uitgangstrafo uitgefikt. Als je een heeeel licht ruisje of brommetje hoort dan is de eindtrap misschien nog wel OK maar zit het probleem wat meer in het "begin" van de amp; misschien de fasedraaier die het signaal van de voorversterker "verdeelt" over de eindbuizen (push en pull)... Eeeeh... het is toch wel een all tube amp he? Waar woon je? Er is vast wel iemand uit het forum met een buizentester... Anders PM maar even, of is het euvel al verholpen?

AART
16 december 2004, 16:54
komt er wel geluid uit als je in de effects return(eindevertserkewr plugt(direct)?

als dat zo is moet je eens kijken naar de brugcel.

ik had namelijk een tijdje geleden hetzelfde probleem met mijn sl-x

PeeVee
17 december 2004, 18:21
moet je eens kijken naar de brugcel.

Daar mag je alleen maar naar kijken... maar aankomen niet?!

De hoogspannings gelijkrichtbrug bedoel je? Ja dat zou inderdaad heel goed kunnen; dan heb je zoals ik hierboven beschreef geen hoogspanning meer op de buizen. Meestal zijn het 4 losse diodes maar een gelijkrichtbrug kan ook (zwart "lego blokje" met 4 pootjes naast elkaar).

Mr.Jay
18 december 2004, 09:27
Zaterdag hield mijn versterker er tijdens het optreden opeens mee op.
Het gaat om een TSL100 top van Marshall aangesloten (op de juiste wijze) op een 1960TV cabinet van Marshall.
De versterker geeft helemaal geen geluid meer terwijl alle lampjes nog branden. Bij nadere inspectie bleken ook alle buizen nog te gloeien en zijn beide zekeringen van de versterker nog intact.


Speakerkabel gecheckt ?
JaY