PDA

View Full Version : Peavey classic 30



Pickslide
7 juni 2002, 13:54
Terug van weggeweest (maar nooit op gerageerd) mijn vraag over de Peavey classic 30. Heeft iemand (goed/slechte)ervaringen met dit na mijn idee prettige apperaatje (volledig buizen :grin: ). Ik overweeg aanschaf maar moet daarvoor mijn vrij nieuwe Fender Stage 160 verpatsen, goed idee??

Flint Stone
20 februari 2007, 12:18
Weet iemand hoe je een Weber Minimass aansluit op een Peavey Classic 30 ?
Die heeft een 16 ohm luidspreker. Maar nu had ik ergens gelezen, dat de versterker eigenlijk een 8 ohm is en dat er parallel aan de interne luidspreker een 16 ohm weerstand staat. Sluit je een 16 ohm externe luidspreker aan, dan koppelt de interne weerstand los en sta je parallel aan de interne luidspreker. Om een externe 8 ohm luidspreker aan te sluiten zou je dan ook nog de stekkertjes van de 16 ohm moeten lostrekken.

Volgens de site van Weber sluit de Minimass aan de ene kant aan op de aansluiting externe speaker en aan de andere kant op de luidspreker zelf.

When using an attenuator with a combo amp, place the unit between the amp's speaker out and the speaker itself.
Most combo amps have internal speakers that can be unplugged from the amp chassis using a 1/4" phone plug. UNPLUG the speaker from the amp. Run a short speaker cable from the output of the amp to the INPUT of the attenuator. You may then plug the speaker directly into the SPEAKER OUTPUT of the attenuator, or use a male-to-female extension cable if the speaker's wire won't reach

Maar als je dus bij de Peavey de externe aansluiting gebruikt en de luidspreker loskoppelt, werkt hij als een 8 ohm versterker. Vervolgens sluit je het signaal via de Weber aan op de inwendige speaker en die is 16 ohm.

Voor mijn gevoel klopt er iets niet, maar wat ?

Btw Weber raad voor een 50 watt amp attenuator aan die max. 100 watt aan kan. Kun je dan simpelweg er vanuit gaan dat voor een classic 30 een max 50 attenuator te weinig is ? :noob:

Wimvdb
20 februari 2007, 14:07
Ik heb die peavey. Geweldig ding, erg goeie clean , en is goed inzetbaar voor veel genres !

Als er iets specifieks is dat je wil weten , vraag maar ;)

ponq
20 februari 2007, 14:31
Ik denk dat je antwoord op een post van bijna 5 jaar oud, terwijl je de recente vraag mist ;)

(verder geen inhoudelijke bijdrage van mij...)

skabouter
20 februari 2007, 15:34
ik heb die amp eens een tijdje getest met een vriend, samen met een classic
50 212 en een fender HRD.

Wij vonden beide peaveys lekkerder dan de fender, betere drive, goedkoper, mooier, gelijkwaardige clean!! viel ons wel op dat de Classic30 nogal snel (in onze ogen) overstuurde op het cleane kanaal, je hebt snel een randje aan de sound, en dat was voor ons/hem ongewenst. hij heeft uiteindelijk een classic 50 gekocht, meer headroom, vette sound!! als je dat randje aan je sound niet erg vind denk ik dat je er sws een mooie amp aan hebt!!

vulvasonic
20 februari 2007, 16:10
Ik heb ooit een ouwe Peavey Classic 30 VT gehad, maar ik denk toch dat dat een heel andere versterker was. Ik was er destijds wel blij mee hoor, maar slechts in de eindtrap zaten buizen (je verwacht ze er niet!). :eek:

Flint Stone
20 februari 2007, 20:27
Ik heb die peavey. Geweldig ding, erg goeie clean , en is goed inzetbaar voor veel genres !

Als er iets specifieks is dat je wil weten , vraag maar ;)



Nou, deze vraag dan : zie #2 in deze topic hoe sluit je een attenuator aan op de peavey classic ? :)

MarkS
20 februari 2007, 21:13
Ik heb ooit een ouwe Peavey Classic 30 VT gehad, maar ik denk toch dat dat een heel andere versterker was. Ik was er destijds wel blij mee hoor, maar slechts in de eindtrap zaten buizen (je verwacht ze er niet!). :eek:
Classic 50VT toch?

Rinze
20 februari 2007, 21:29
Flintstone: wil je die minimass aansluiten voor de eigen speaker of voor een externe speaker? Als je hem voor een externe speaker wilt gebruiken dan zonder de interne?


Ik krijg het idee dat je het volgende wilt: versterkeruitgang - weber - interne speaker. Wanneer je gewoon de zelfde kabel gebruikt (zelfde uitgang) dan verandert er niks, de uitgang blijft dan 16 ohm. Op Harmony Central wordt bij de recensies van de Classic 30 vrij uitgebreid op die speakeruitgangen ingegaan.Als je verder even op http://www.blueguitar.org/ zoekt kun je er nog veel meer over vinden.

Een bevriende versterkertechneut heeft mij verteld dat de C30 verschillende "aftakkingen" van de uitgangstrafo gebruikt. De normale is de 16 ohm. Wanneer je de extra speaker gebruikt wordt omgeschakeld naar een 8 ohm uitgang waar de speakers dan parallel aan komen te hangen en daarom moet de externe speaker ook 16 ohm zijn. Dat is tenminste wat mij ervan bij is gebleven. Er zijn hier vast wel mensen die je er (veel) meer over kunnen vertellen, maar ik dacht dat het zo ongeveer in elkaar zit.

Kan die Weber op alle weerstanden of heb je er verschillende types van zoals bij de Koch Loadbox? Ik denk trouwens dat je met een 30 watt versterker en de 50 watt uitvoering wel goed zit, lijkt me dat ie dan genoeg over heeft, ik weet natuurlijk niet wat je precies van plan bent. Een versterker kan veel meer leverren dan het uitgangsvermogen, raar dat ze bij Weber niet gewoon opgeven voor wat voor "normaal"vermogen zo'n ding geschikt is i.p.v. het maximale, dat meet je toch niet?

Flint Stone
21 februari 2007, 11:21
Hey Rinze bedankt. Ik hoopte al dat jij zou reageren (jij speelt toch ook op zo’n Classic 30 ?) Mijn beperkte wijsheid heb ik ook van die internetsites. Ik was in verwarring omdat de Weber-site aangeeft dat de minimass aangesloten moet worden tussen de jack voor de externe aansluiting en de inwendige luidspreker. Had ik het toch goed begrepen dat dat bij de PC-30 niet goed werkt.
Verder ben ik er niet helemaal uit of de 50 watt Minimass bij de classic 30 een goede keus is. Over het vermogen staat op de Weber site:

You should select an attenuator that can handle at least as much power as your amp puts out.

Amplifiers are generally designed to operate clean, and most manufacturers specify the output power as clean power. When you run the amp full blast, the output devices actually become more efficient because distortion is not considered. Under those conditions, the amp may be capable of putting out as much as 50% more power than its rated clean power. Be aware of that when choosing an attenuator, because the idea of using an attenuator is to run the amp full blast into power tube distortion and then controlling the level going to the speaker.
If you are going to dime a 50 watt amp, you should choose a 100 watt attenuator.

Gaat dit verhaal nu ook op voor de pc30: Is die eigenlijk gewoon 15 watt en maximaal 30 watt of is die 30 watt clean (wat ik me niet kan voorstellen) en 60 watt distorted ? Of kun je dat niet zo rechtlijnig doorrekenen ? :)

guitarguru
21 februari 2007, 18:07
Under those conditions, the amp may be capable of putting out as much as 50% more power than its rated clean power.

Zou je dus zeggen dat de Peavey 30 x 1 1/2 = 45 watt vervormd geeft. Dus volstaat de 50 watt attenuator.
IMO.

Rinze
21 februari 2007, 18:14
Ik heb even op de site van Ted Weber gecheckt (waar zouden we zijn zonder het net...) en daar staat dat je hem gewoon aan kunt sluiten tussen de ingang waar de speaker normaal ook op zit en dan aan de Minimass weer de zelfde speaker.

Nu zit je bij de Classic 30 dan inderdaad met een probleempje, want de eigen speaker komt zo uit het chassis. Je zult dus iets moeten bedenken waardoor de speakerkabel ondervroken kan worden en de Minimass er tussen kan. Wil je dat ding er altijd tussen dan is het geen probleem: kabel vlak bij de speaker doorknippen, jack aan het deel dat uit het chassis komt, stukje kabel; van de speaker los solderen, nieuw speakerkabeltje met jack aan de speaker solderen, klaar.

Wil je afwisselend met en zonder de Minimass spelen dan zit je met een probleempje, eigenlijk moet je dan de gewone kabel vervangen door een jackuigang op het chassis. Bij de vorige oplossing heb je immers vanaf het chassis en vanaf de speaker een mannelijke jackplug, en dat wil nou eenmaal niet. Staat er op die Blue Guitar site ook niet zo'n soort mod? Meen ik me te herinneren. Maar goed, wanneer je dat ding er altijd tussen wilt is er geen probleem, anders moet je kijken wat het handigst is. In principe kun je de attenuator er tussen laten zitten want er zit een bypass-knop op.

Tja, als je ziet wat er op de site staat moet je voor de Classic 30 dus niet de Minimass maar de Mass hebben, die is zeker duurder?

Rinze
21 februari 2007, 19:54
Zou je dus zeggen dat de Peavey 30 x 1 1/2 = 45 watt vervormd geeft. Dus volstaat de 50 watt attenuator.
IMO.

Ja, dat leek mij ook, alleen stellen ze dat je voor een 50 watt versterker een 100 watt attenuator nodig hebt...:eek:

guitarguru
21 februari 2007, 19:57
Misschien hebben ze geen 75 watt apparaat? :satisfie:
Heb me er verder niet in verdiept hoor!

jaspie
21 februari 2007, 20:55
verschilt die classic nou veel vd delta blues van peavey?

Rinze
21 februari 2007, 21:27
verschilt die classic nou veel vd delta blues van peavey?

De Delta heeft een 15 inch speaker (is er tegenwoordig geloof ik ook met twee tien inchers), ik geloof dat ie ook tremelo heeft? De Delta heeft ten opzichte van de Classic een iets gemodificeerd circuit (heb ik van een bevriende versterkertechneut) waardoor ie net iets Fenderachtiger klinkt. Ik weet eigenlijk niet of dat bij de nieuwe serie nog steeds zo is, ik heb een oudere Amerikaanse Classic. Het zijn allebei fijne versterkers. Voor het geld krijg je erg veel versterker! Heb ook al eens erover gedacht om de Classci 50 te kopen, maar nu ik een hernia heb:(

vulvasonic
22 februari 2007, 14:04
Classic 50VT toch?

Echt waar?
Dat herinner IK mezelf niet eens meer! :eek:

borrel
8 november 2007, 16:47
Dat probleem heb ik dus ook. Heb een minimass 50 watt gekocht voor een 50 watt Mesa DC-5. Dacht 50 en 50 gaat vast wel goed samen. Misschien iets te voorbarig want daarna las ik het zinnetje op de site van Weber dat je voor een 50 watt amp een 100 watt Weber nodig hebt. Heb er nu dus niet zo een goed gevoel meer bij. Want is 50 watt wel 50 watt met het oog op piekwaardes. Ook nog met een Nederlandse leverancier gebeld en die zeiden dat het wel kon, mits je je amp niet te ver op draaid. Echter heb ik nog steed wel een beetje twijfels. Ted ook nog gemaild maar nog geen response...

Bâh
17 november 2007, 13:27
verschilt die classic nou veel vd delta blues van peavey?

Heb ze allebei gehad. Peavey DB combo 1x15 en de Classic 50 top + 1x15.
Of ze technisch gezien veel verschillen weet ik niet, maar wat het geluid betreft verschilt het weinig. Het cleane kanaal is vrijwel identiek naar mijn gehoor. Het overdrive kanaal van de Classic vind ik iets beter dan de DB. Vettere scheur.
Verder hebben ze allebei voor beide kanalen een gedeelde EQ, wat ik een nadeel vind omdat de verhouding niet altijd even goed klopt. Het cleane kanaal is dan te donker, terwijl het scheurkanaal best schel is.
Verdere verschillen zijn dat de DB een (niet footswitcheble) boostknop, een tremelo en geen standbyknop heeft.

Qua prijs/kwaliteit verhouding zijn ze zeker aan te raden!

P.s.: De DB is ook goed te gebruiken voor een akoestische gitaar.
En op 'huiskamervolume' klinken ze ook goed.