PDA

View Full Version : Spelen in bands...



Swan
6 december 2004, 15:52
ik begin zo langzamerhand echt te denken dat het onmogelijk is om n band n beetje goed draaiende te houden...
er is echt ALTIJD gezeur en ALTIJD zijn er wel mensen die kappen of geen inzet tonen etc etc.....word het nogal zat...

ervaringen?

Chris Wolstenholme
6 december 2004, 17:49
mja ik zit in 2 bands, en de 1 is eigenlijk precies wat je verteld, maar dan altijd met die drummers.

In mijn ervaring: als je drummer er niet van t begin aan bij zit er echt gemotiveerd heb blijf je kutten. die zijn toch het moeilijkst te vinden en heel bepalend voor de band, goede gitaristen heb je zat en als je er 2 heb kan je er altijd 1 wegsturen en goed door blijven spelen in veel genres. en tja ik ben bassist dus daar heb ik nooit problemen mee gehad

nog weer wat anders zijn zangers die in verhouding tot de rest van de band weinig inzet tonen

Azrael
6 december 2004, 18:28
goede gitaristen heb je zat en als je er 2 heb kan je er altijd 1 wegsturen en goed door blijven spelen in veel genres. en tja ik ben bassist dus daar heb ik nooit problemen mee gehad


Met zo'n instelling wordt de band inderdaad niks........een band ben je samen en niet zo van "Goh , jij bent toch overbodig dus kan wel weg"......

(ik zit helaas niet in een band...zou het liefst zingen en begeiling :razz: gitaar spelen)

Swan
6 december 2004, 18:34
had dus n reply getikt maar die staat er niet? kloteforum

Swan
6 december 2004, 19:44
de drummers zijn bij mij nooit zo'n probleem... maar wel hebben de drummer en ik bij mn ene band in 1,5 jaar tijd 3 bassisten en 2 gitaristen en 2 zangers versleten...
bij mn andere band (andere drummer) waren we met zn 3en...we maken erg extreme muziek waar weinig mensen van houden en nu is net de bassist/zanger ermee gekapt...behoorlijk frusterend dus...

t lijkt echt alsof t onmogelijk is om n band draaiende te houden... ook al hebben ze soms goeie redenen om te stoppen, maar toch...

Chris Wolstenholme
6 december 2004, 20:16
goede gitaristen heb je zat en als je er 2 heb kan je er altijd 1 wegsturen en goed door blijven spelen in veel genres. en tja ik ben bassist dus daar heb ik nooit problemen mee gehad


Met zo'n instelling wordt de band inderdaad niks........een band ben je samen en niet zo van "Goh , jij bent toch overbodig dus kan wel weg"......

(ik zit helaas niet in een band...zou het liefst zingen en begeiling :razz: gitaar spelen)

das niet echt de boodschap in mijn post

t gaat er meer om dat je band niet staat of breekt met je gitarist, omdat, MOCHT die weggaan of niet voldoen, je die makkelijker vervangt dan een drummer of goede zanger etc

ik speel in 2 bands, en binnen beiden bands is er een vrij hechte vriendschaps band die verder gaat dan alleen t samen oefenen en spelen.

probleem is eigenlijk 2 delig, 1: iedereen moet de zelfde kant op willen, qua muziek EN qua inzet. 2: iedereen moet het beoogde niveau aankunnen.

als je dat weet te vinden, kan je band lang vooruit denk ik.

Shakeel
6 december 2004, 21:31
de drummers zijn bij mij nooit zo'n probleem... maar wel hebben de drummer en ik bij mn ene band in 1,5 jaar tijd 3 bassisten en 2 gitaristen en 2 zangers versleten...
bij mn andere band (andere drummer) waren we met zn 3en...we maken erg extreme muziek waar weinig mensen van houden en nu is net de bassist/zanger ermee gekapt...behoorlijk frusterend dus...

t lijkt echt alsof t onmogelijk is om n band draaiende te houden... ook al hebben ze soms goeie redenen om te stoppen, maar toch...

wtf is the fish gekapt :-? ?

:-(

Swan
6 december 2004, 21:32
yup.......

Hempo
9 december 2004, 10:23
Denk dat je gewoon goed moet zoeken naar de juiste muzikanten en de juiste personen.
Ja in de eerste plaats gaat 't om de muziek, maar je moet ook met die lui overweg kunnen :) Sfeer enzo is altijd wel handig als dat goed zit, ook motiverend.

Als je ALTIJD in die bands zit die niet goed draaien, moet je misschien zelf eens kijken wat je aan jouw manier van in een band zitten kunt verbeteren. Niet dat dat de reden hoeft te zijn hoor, misschien heb je gewoon steeds pech. Maar als jij wel gemoitveerd bent en de rest niet, ga dan weg en zoek een andere bent..... is mijn mening :)

savecracker85
9 december 2004, 11:50
ik vind het ook wel lastig om een goede band te vinden...Ten eerste is het zo dat er veel mensen wel "wat"-drummen of "wat" zingen, in de zin van het is cool om gitaar te spelen maar het niet kunnen..Die een beetje thuis wat aankloten maar zich er niet echt in verdiepen...
En als ik in een band zou zitten waar ik helemaal voor moest gaan zou ik ook wel de muziek willen spelen die ik leuk vind.... Niet dat ik zo'n abnormale muziek smaak heb, maar als ik bijvoorbeeld advertenties doorlees op muzikantenbanken dan spreekt het meerendeel mij helemaal niet aan...

dejohan
9 december 2004, 18:36
Mijn ervaringen:

1. Every band needs a dictator. In een goeie band moet er altijd iemand zijn die de knopen doorhakt, die de anderen probeert mee te krijgen, die de belangrijke beslissingen weet door te drukken, die de boel een beetje organiseert. Niet dat hij de rest van de band moet terroriseren, maar op cruciale momenten (vb hoe men een nummer verder afmaakt) de voet stijf kunnen houden. Iemand die de boel muzikaal een beetje in handen houdt, die een visie heeft over de richting van de nummers. Belangrijk is hierbij is dat deze persoon de nummers schrijft, of de tenmiste de structuur van de nummers bepaalt en zoveel mogelijk op zich neemt van bijkomende organisatie (optredens,....). Een democratische band is altijd gedoemd om suffe eenheidsworstmuziek te maken, of te vervallen in eindeloze discussies, I've seen it a thousand times. Over smaken valt gewoon niet te discussiėren, dus moet er gewoon iemand zijn die visie heeft en zijn zin doordrijft. Dat kan moeilijk zijn in het begin, maar als je resultaat boekt, zal de loyaliteit alleen maar toenemen. Is er geen leider in je band, of is het een slechte, probeer dan zelf het voortouw te nemen. Is er een goeie, probeer hem dan te volgen, of probeer samen met hem een leiderschap te vormen.

2. Neven change a winning team. Als je dan een band hebt waarin de sfeer goed zit, en het motivatieniveau voldoende is, en er weinig ruzies zijn, verander hem dan niet, ook al zijn de bandleden technisch niet wat je idealiter zou willen. Een technische band met een slechte sfeer of een paar eikels is veel erger dan een band met een goede sfeer en mindere goeie muzikanten. Die laatste band heeft veel meer toekomst. Een eikel die goed speelt is veel slechter voor je band dan een slechte maar toffe muzikant.


3. Denk heel goed na voordat je er iemand uitgooit, want dat is vaak het begin van de ondergang. De beste situatie om iemand buiten te gooien is als iedereen die persoon een eikel vindt. In alle andere gevallen is het meestal beter om een andere oplossing te zoeken (ruzies bijleggen, extra repetitie met deze persoon, eens gaan stappen,...).

dejohan
9 december 2004, 18:36
Mijn ervaringen:

1. Every band needs a dictator. In een goeie band moet er altijd iemand zijn die de knopen doorhakt, die de anderen probeert mee te krijgen, die de belangrijke beslissingen weet door te drukken, die de boel een beetje organiseert. Niet dat hij de rest van de band moet terroriseren, maar op cruciale momenten (vb hoe men een nummer verder afmaakt) de voet stijf kunnen houden. Iemand die de boel muzikaal een beetje in handen houdt, die een visie heeft over de richting van de nummers. Belangrijk is hierbij is dat deze persoon de nummers schrijft, of de tenmiste de structuur van de nummers bepaalt en zoveel mogelijk op zich neemt van bijkomende organisatie (optredens,....). Een democratische band is altijd gedoemd om suffe eenheidsworstmuziek te maken, of te vervallen in eindeloze discussies, I've seen it a thousand times. Over smaken valt gewoon niet te discussiėren, dus moet er gewoon iemand zijn die visie heeft en zijn zin doordrijft. Dat kan moeilijk zijn in het begin, maar als je resultaat boekt, zal de loyaliteit alleen maar toenemen. Is er geen leider in je band, of is het een slechte, probeer dan zelf het voortouw te nemen. Is er een goeie, probeer hem dan te volgen, of probeer samen met hem een leiderschap te vormen.

2. Neven change a winning team. Als je dan een band hebt waarin de sfeer goed zit, en het motivatieniveau voldoende is, en er weinig ruzies zijn, verander hem dan niet, ook al zijn de bandleden technisch niet wat je idealiter zou willen. Een technische band met een slechte sfeer of een paar eikels is veel erger dan een band met een goede sfeer en mindere goeie muzikanten. Die laatste band heeft veel meer toekomst. Een eikel die goed speelt is veel slechter voor je band dan een slechte maar toffe muzikant.


3. Denk heel goed na voordat je er iemand uitgooit, want dat is vaak het begin van de ondergang. De beste situatie om iemand buiten te gooien is als iedereen die persoon een eikel vindt. In alle andere gevallen is het meestal beter om een andere oplossing te zoeken (ruzies bijleggen, extra repetitie met deze persoon, eens gaan stappen,...).

Swan
13 december 2004, 12:51
tnx voor de reactie...
ik ben vaak wel n beetje die persoon die je bij 1 omschrijft...als ik dat niet doe wordt het idd zo'n soort theekransje waar niets nuttigs uitkomt :S

diegene die mn doomband verliet (en waardoor ik uit pure frustratie dit topic begon) is inmiddels weer terug :)
hopelijk komt het goed...heb iig nog nooit in n band gezeten die zo productief is en waarin iedereen hetzelfde wil :)

Reel Big Fish
13 december 2004, 15:26
In mijn band ben ik die leidende persoon... is opzich wel leuk want iedereen kijkt tegen je op dan (NOT >> respectloze kakzakken) :lol:

Anyway, veel succes met het draaiend houden van je band man!

Hempo
16 december 2004, 23:02
Misschien gaat de sfeer wel verloren als de slechte, maar toffe muzikant continu het niveau niet haalt.

Neals
30 januari 2005, 16:22
Misschien gaat de sfeer wel verloren als de slechte, maar toffe muzikant continu het niveau niet haalt.

Als je voorloopt op de rest van de band qua kunnen gaan er ook irritaties ontstaan. Vooral als de kloof steeds groter lijkt te worden in het kunnen met de helft van je band, en een iemand van de band juist de kloof in het kunnen kleiner wordt.

Lui die het 'cool' lijkt in een band te spelen en verder weinig ambities hebben kunnen op lange termijn problemen op gaan leveren.

Nicci
24 februari 2005, 17:08
het spelen in een band gaat altijd gepaard met de problemen die in dit draadje worden genoemd. je moet niet in een band stappen met het idee dat het allemaal probleemloos zal verlopen. als je in een band stapt dan weet je 100% zeker dat de problemen vanzelf komen.
dejohan maakt overigens een paar zinvolle opmerking over hoe je het aantal problemen kan verminderen . . . .
iemand zal inderdaad de leiding moeten nemen. en dan niet het 'ik heb een grote bek, dus ik heb de leiding', maar iemand die zorgt voor draagvlak voor beslissingen die genomen worden. iemand die zorgt dat op de lange termijn de neuzen een beetje dezelfde kant opstaan. een complimentje uitdelen op zijn tijd kan ook geen kwaad . . . .