PDA

View Full Version : versterker bromt hard



pjutter
6 december 2004, 15:34
toen ik zaterdag mijn buizenversterker (4 eindbuizen en 5 voorbuizen) aansloot en het mastervolume en de gain opdraaide begon hij als een gek te brommen. ook zonder gitaar. verder verschillende speakerkabels gebruikt, maar hij bleef het doen.
de versterker is in maart geheel nagekeken en er zijn 5 nieuwe voorversterkerbuizen ingezet.

Om mijn eindbuizen te testen heb ik het volgende gedaan:
de 2 buitenste eindbuizen eruit gehaald en de versterker aangezet met alleen de 2 binnenste buizen en dan is de brom weg.
Vervolgens heb ik de 2 binnenste eruit gehaald en de 2 buitenste
binnen gezet. Nu heb ik geen last van de brom.
Wanneer ik de 2 binnenste in de buitenste sockets zet, dan is er weer wel een brom.

Dus ik vermoed dat niet mijn eindbuizen kapot zijn, maar iets wat de 2 buitenste eindbuissockets aanstuurt ofzo. Zou het een condensator kunnen zijn? Hebben de binnenste 2 sockets een andere condensator dan de buitenste 2 sockets.

alvast bedankt.

chris

Negative K3 fan
6 december 2004, 18:22
het kan een condensator zijn, maar als je amp nog niet erg oud is lijkt dat me onwaarschijnlijk en als hij nog niet oud is zou je dat aan de buitenkant wel moeten kunnen opmerken (buitenkant van de elco dus).

maar je zegt dat de brom er alleen is met 4 buizen en niet met 2 (in beide mogelijke posities), dan lijkt het me juist niet iets wat die sockets aanstuurt maar het zijn de (eind)buizen denk ik ook niet...

misschien iets heel voor de hand liggends.... ander stopcontact ivm aarde?

pjutter
6 december 2004, 18:27
de amp is een randall en is gemaakt in 1988, dus hij is al enige tijd oud.

de brom is er ook met 2 buizen, maar alleen wanneer deze buizen
in de buitenste sockets zitten.

maar is het zo dat de 2 buitenste sockets een andere condensator gebruiken dan de binnenste 2 sockets? ik zie wel 2 grote 2 blauwe condensatoren zitten, maar ik weet niet hoe ik kan zien of ze kapot zijn.

het stopcontact is het ook niet, want ik heb verschillende locaties geprobeerd en het is niet zomaar een zacht brommetje, maar echt snoeihard naarmate je het volume opendraait. Het overstemt zeg maar het gitaargeluid.

pjutter
7 december 2004, 16:34
ik ben vandaag nog eens de voorversterkerbuizen aan t wisselen geweest. en de meest linkse (van achterkant v/d versterker gezien)
heb ik nu vervangen. vooralsnog is de harde brom weg.
toch vreemd als het hieraan zou liggen, aangezien deze buizen (sovtek 12ax7wa) er slechts een half jaar inzitten.

kan iemand mij vertellen wat elke voorversterkbuis precies aanstuurt?
Ik heb er dus 5.