PDA

View Full Version : Gibson P-90's



poeyerke
7 juni 2002, 13:11
Ik weet dat P-90 elementen enkelspoels zijn.

Mijn vraag is alleen, klinken ze meer als een singlecoil met humbucker-neigingen of klinken ze als een singlecoil als in Stratocaster. :grin:

Ik heb helaas niet de mogelijkheid ze uit te proberen hier in de buurt, maar wil misschien een Les Paul aan schaffen en twijfel tussen een model met P-90's of met Humbuckers.

Ik speel voornamelijk blues en (hard)rock

lars
7 juni 2002, 13:22
hangt meer naar de humbucker toen, temisnte, ligt eraan wat voor'n humbucker.

pimmetje
7 juni 2002, 13:54
De p90's liggen iets meer richting humbucker. De blues90's (makkelijk gezegd p90's met minder windingen) zijn weer iets meer richting single-coil telecaster-stijl.

SteavisSmokin
7 juni 2002, 13:55
Zet je p-90's in een strat dan klinkt je strat nog steeds als een strat, alleen net iets anders. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat het ook erg draait om de gitaar waar ze op zitten. Ik heb 2 weken geleden een Gibson ES-135 aangeschaft met P-100 elementen, een variant op de P-90. De gitaar klinkt als een Gibson, maar heeft toch de enkelspoels-vibe. Had deze gitaar PAF-humbuckers erop zitten dan had ik hem waarschijnlijk niet gekocht (ik hou niet van humbuckers).

Ik denk dat allebei de elementen voldoen voor het type muziek wat je speelt, het is meer een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik dat humbuckers snel modderig klinken bij net een randje overdrive, wat nou juist net zo lekker is bij blues. Vooral in samenwerking met een overdrive pedaal vind ik humbuckers niet klinken.

nickelwound
7 juni 2002, 19:07
Ik vind dat P90' totaal niet klinken als humbuckers. Het zijn tenslotte singlecoils. Het enige verschil met gewone singlecoils is dat ze een hogere output hebben. Als je der overdrive op gooit, klinken ze veel dunner dan humbuckers. Of je dat mooi vindt hangt natuurlijk van je eigen smaak af.

sash
8 juni 2002, 00:08
Op 2002-06-07 13:55, schreef SteavisSmokin:
Vooral in samenwerking met een overdrive pedaal vind ik humbuckers niet klinken.


Klopt, klinkt echt voor geen meter. Ik kan dat geluid niet beschrijven, maar het klinkt gewoon niet goed. Daarom gebruik ik m'n LP alleen nog maar voor high gain (gary moore achtige dingen) en clean, maar voor clean gebruik ik ook weer m'n strats veel.

lars
8 juni 2002, 13:24
blues 90's zijn cool

http://www.blueshawk.info/

poeyerke
9 juni 2002, 00:54
Op 2002-06-08 00:08, schreef sash:


Op 2002-06-07 13:55, schreef SteavisSmokin:
Vooral in samenwerking met een overdrive pedaal vind ik humbuckers niet klinken.


Klopt, klinkt echt voor geen meter. Ik kan dat geluid niet beschrijven, maar het klinkt gewoon niet goed. Daarom gebruik ik m'n LP alleen nog maar voor high gain (gary moore achtige dingen) en clean, maar voor clean gebruik ik ook weer m'n strats veel.


Tja, het clean van humb. vind ik ook niet echt geweldig. Toch weten Gary Moore (bijv.) en Peter Green een aardig clean geluid (en soms met dat randje) te krijgen met een Les Paul.

Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar gitaren met beide elementen om ze te vergelijken.

Lacrymosa
9 juni 2002, 11:51
ff voor de duidelijkheid

Het grootste verschil tussen een normale SC en een P90 is dat een P90 een bredere spoel heeft, dit houdt dus in dat ie een breder gebied op je snaar waarneemt, net als een humbucker (die op 2 plaatsen je snaar aftast)

CheerS!!

sash
9 juni 2002, 17:23
Op 2002-06-09 00:54, schreef poeyerke:
Toch weten Gary Moore (bijv.) en Peter Green een aardig clean geluid (en soms met dat randje) te krijgen met een Les Paul.


Het cleane geluid is ook niet super van een LP, maar dat randje betekent een buizenbak op 11 en dat is HARD. Ik zit er dus over te denken om m'n humbies te vervangen door P-90's op humbuckerformaat.

Luca P
9 juni 2002, 21:54
P100's zijn ook humbuckers maar dan gestapeld. Mijn vriend heeft een 135 met normale humbuckers. En die klinkt toch vetter dan mijn ES135 met P100's.

SteavisSmokin
10 juni 2002, 15:45
Het klopt dat P100's ook humbuckers zijn maar de onderste spoel is er alleen om bijgeluiden te elimineren en vangt geen signaal van de snaren op (net zoals b.v. kinman elementen), daarom klinken ze toch als enkelspoelers.

Mitch
10 juni 2002, 20:10
Mijn Epi LP heeft Seymour Duncans die te splitten zijn en hoewel ik over het algemeen meer van humbuckers houd moet ik eerlijk toegeven dat het lekkerste bluesgeluid er uit komt met het halselement gesplitst met een beetje overdrive....
Is dus ook nog een optie voor wie niet wil kiezen tussen single-coils en humbuckers !