PDA

View Full Version : Line 6 Echo Park e.a.



IndiepoprockJesse
5 december 2004, 23:51
Delayed..

IndiepoprockJesse
5 december 2004, 23:52
Hallo maar weer eens een effectentestje..

Ik was gisteren even naar dirk heijne gegaan met misha(de bassist van mijn band) omdat misha ook wel zo'n groot poesje (big muff) wilde en die heeft hij ook uiteindelijk getest en gekocht.. Zelf heb ik ook nog wat dingen getest..

Pedaal: EHX Bass Balls
Prijs: bij dirk weet ik niet, maar bij feedback kost de russische €69..
Plaatje:
http://www.ehx.com/ehx2/images/e_Bassballs.jpg
Mening:
Dit is een autowah, en ja daar moet je van houden, meer een soort funk effect, ik denk dat mensen die funk leuk vinden dit een mooi ding is..
er zit een sensitivity pot op en een switch om met of zonder vuil randje te spelen.. we hebben deze niet echt lang getest aangezien het geluid ons meteen al nie theel erg aansprak.. kan misschien wel heel freaky zijn in combinatie met andere effecten.. we hebben deze overigens op de bas getest, hij is ook geschikt voor de gitaar..

Pedaal:MXR Phase 90
Prijs: bij dirk €149
Plaatje:
http://www.bostonguitar.com/Merchant2/graphics/00000001/mxr-phase-90.jpg
Mening:
Recht toe rechtaan phaser zoals het hoort denk ik.. 1 knop en that's it.. doet wat hij hoort te doen, van hele langzame vliegtuig swoops tot snel geflutter.. de kwaliteit van dit ding hoor je aan het feit dat hij zelfs op snelste stand nog redelijk strak klinkt..

Pedaal: Line6 Echo Park
Prijs: bij dirk €139
Plaatje:
http://www.line6.com/tonecore/images/pedals/echoPark.gif
Mening:
Pff.. waar moet ik beginnen, hier zitten echt zo onwijs veel functies op.. dat je echt wel ff nodig hebt om uit te zoeken hoe dit ding in elkaar steekt.. op de website kan je alle functies lezen, ik ga ze niet allemaal doornemen, maar de grote voordelen ten opzichte van andere delay pedalen voor mij zijn de volgende: de reverse functie, om het delay signaal reversed af te laten spelen, de sweep en swell functie, die ook nog wat extra effect aan je signaal geven, en de mix knop, die naar mijn mening echt gewoon superhandig is, omdat je daarmee de mix van het originele signaal (dus wat jij speelt) en het signaal wat de delay genereerd, kan mixen en dus kan je bijvoorbeeld ook alleen maar het delay signaal laten horen, wat dus bijvoorbeeld bij de reverse stand op dit ding echt heel vet is omdat je dan live gewoon de spacendste achteruit solos kan doen.. ik zal ff aan de hand van een schematje laten zien wat alles doet:
http://www.line6.com/tonecore/images/pedals/echoParkDetail.gif
de mix knop heb ik al uitgelegd..
de repeat knop is om het aantal herhalingen van de delay in te stellen, wat dus op uiterste stand resulteerd in een oneindige herhaling..
de time knop begreep ik nog niet helemaal, maar dat is dus gewoon hoe lang de delay stand is, het maximum is 2,2 en met tap tempo is het 2,5 seconde
de mod knop is ook leuk, dat is om de modulatie van de tape, analog of digital stand die eronder zit.. op de anologe stand is het een vibrato effect, op de digitale stand een chorus en op de tape stand een wow & flutter (volgens de site :P) dit hoorde ik bij dirk gisteren niet heel erg, maar ik had ook niet de goede spullen om het heel goed te testen, meer alleen ff kijken wat er allemaal kan..
dan is er nog een trails switch, wat net zoals bij de dd-6 betekend dat als je em uitschakeld de delay nog uitfade..

hoe dan ook, dit is een echte space doos, ik kreeg er wel heftige dingen uit maar heb nog niet echt voor elkaar kunnen krijgen om er een hele gematigde setting uit te krijgen..

ik zou hem he tliefst hier thuis nog even willen uitproberen om mijn keuze te bepalen..

Jesse//

Chris Wolstenholme
6 december 2004, 12:46
mja 1 ding, die bassballs, die moesten ze verdomme uit de handel halen, past in geen enkele setup en hoor je nog gewoon door wah'en als ie uit staat

Swan
6 december 2004, 12:48
tnx voor de review

aad
6 december 2004, 13:03
Mooi gedaan! Misschien een verhaaltje voor de FAQ?
Die echo park lijkt mij wel wat. :cool:

Angel
6 december 2004, 13:58
ga hem straks ook testen, maar vrees dat ik hem toch zowiezo zal meebrengen :razz:

Speeddemon
6 december 2004, 15:25
Die echo park lijkt mij wel wat. :cool:
A wise choice, oh master! :wink:

IndiepoprockJesse
6 december 2004, 16:16
tja ik wil hem echt nog ff thuis testen als het zou kunnen, of in een echt goede winkel met een vergelijkbare set up als thuis, zodat ik het goed kan horen.. er zitten iig veel vette functies op haha..

ja, ik heb ook nog een fuzz test geschreven, maar eeh, ik wil het best in de faq zetten ofzo, maar goed, het staat nu iig heir in de database dan kunnen mensen zoeken naar de info..

Jesse//

Angel
6 december 2004, 22:01
heb hem!!
Super ding, onwijs veel mogelijkheden, zal er weer een paar uur zoet mee zijn om hem te programmeren, maar dat heb ik er voor over!!

IndiepoprockJesse
9 december 2004, 11:04
hmmja, ik ben toch aan het denken of ik niet beter de dd-6 kan kopen, denk dat er wellicht een beter geluid uit komt, en er zit ook een reverse functie op!

Jesse//

Speeddemon
9 december 2004, 14:26
hmmja, ik ben toch aan het denken of ik niet beter de dd-6 kan kopen, denk dat er wellicht een beter geluid uit komt, en er zit ook een reverse functie op!

Jesse//
A) Op de Echo Park zit ook een reverse
B) geloof mij, die DD-6 klinkt brakker! Waarom? Geen analoge modes. En ook geen hi-cut mod mogelijk, zoals bij de DD3 en DD5 wel mogelijk is.

IndiepoprockJesse
9 december 2004, 14:53
hmmja, ik ben toch aan het denken of ik niet beter de dd-6 kan kopen, denk dat er wellicht een beter geluid uit komt, en er zit ook een reverse functie op!

Jesse//
A) Op de Echo Park zit ook een reverse
B) geloof mij, die DD-6 klinkt brakker! Waarom? Geen analoge modes. En ook geen hi-cut mod mogelijk, zoals bij de DD3 en DD5 wel mogelijk is.

juist, zoals je kan lezen staat dat ook in mijn review, en vind ik dat een vette functie..

en geen analoge modes? die zitten er op de echo park ook niet hoor.. wel een zogenaamde analoge modus, maar die modelled een analoge delay.. daarnaast, de dd-6 heet niets voor niets digital delay :P

hoe dan ook werpt dit nieuw licht op het geheel ivm het feit dat jij de dd6 minder zou vinden klinken, dan zou ik ze graag eens naast elkaar willen testen..

Jesse//

V!N
9 december 2004, 19:33
De delay-pedalen die zo ontzettend bejubeld worden vanwege hun analoge geluid, zijn in feite een doorsnee digitale delay met een filter om het hoog enigszins uit de herhalingen te halen.

Dat werkt voor mij overtuigend genoeg om niet verder te kijken naar analoge chip-delays. Ik twijfel nu nog tussen de T-Rex Replica of een van de digitale delays die BOSS ooit heeft uitgebracht om daar vervolgens zelf een filter in te zetten.
De digitale delays van BOSS zijn betrouwbaar, geven geen bijgeluid en hebben een behoorlijke delay-tijd. Dat de herhalingen "te goed" klinken om analoog over te komen, valt te verhelpen.

V!N
10 december 2004, 16:24
B) geloof mij, die DD-6 klinkt brakker! Waarom? Geen analoge modes. En ook geen hi-cut mod mogelijk, zoals bij de DD3 en DD5 wel mogelijk is.
Dan zitten die ook op de DD-2, die is van binnen namelijk identiek aan de DD-3.
Maar zou je mij eens uit kunnen leggen waar op deze pedalen die "analoge modes" dan precies ingeschakeld kunnen worden en waarom er op de DD-6 geen "hi-cut mod" mogelijk zou zijn ?

http://www.bossus.com/productimages/DD-3l.jpghttp://www.bossus.com/productimages/DD-5l.jpg

Speeddemon
10 december 2004, 16:40
V!N, ik geloof dat voor de hi-cut modes er een 0.047 of een 0.1uF cap over de buitenste 2 lugs van de feedback of volume pot moet worden gesoldeerd. Hiervoor is geloof ik geen ruimte bij een DD-6 (misschien een enclosed pot).

En ja, bij de DD-2 kan het ook, maar omdat DD-2=DD-3 ging ik daar wel vanuit dat de kenners dat zouden begrijpen. :wink: :razz:

cosmos
10 december 2004, 17:12
Vorige week trouwens voor het eerst zo'n Echo Park gezien en gehoord (was hem steeds misgelopen), en me doodgelachen om de afmetingen!
Van alle advertenties en foto's dacht ik dat het zo'n reusachtig ding was, dus ik keek mijn ogen uit!!

aad
10 december 2004, 17:12
V!N, ik geloof dat voor de hi-cut modes er een 0.047 of een 0.1uF cap over de buitenste 2 lugs van de feedback of volume pot moet worden gesoldeerd. Hiervoor is geloof ik geen ruimte bij een DD-6 (misschien een enclosed pot).

En ja, bij de DD-2 kan het ook, maar omdat DD-2=DD-3 ging ik daar wel vanuit dat de kenners dat zouden begrijpen. :wink: :razz:

Dit meen je niet. Wat een "dirty tric". Liep daar i.d.d. vandaag aan te denken: Zouden ze (de fabrikanten van digitaal "analoge" delays) niet gewoon een extra filter hebben ingebouwd om het hoog van de delay af te kappen en zo de delay meer "analoog te laten klinken? Moet haast wel aangezien je bij analoge chips MN3205 bijv. geen reverse mode kunt instellen.

Zo'n condensatortje zal b.t.w. op de feedback pot moeten zitten aangezien daar het delaysignaal wordt bijgemengd. Mooier zou zijn een goed "getweaked" T-filtertje ergens voor de feedback pot.

/edit Na 15 keer refresh en 4 keer opnieuw posten, kreeg ik nu de kans om die "g" in gemend te zetten. Heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 3 overbodige (dubbel) posts te verwijderen. :-D edit\

V!N
10 december 2004, 20:15
Het is welliswaar erg krap binnenin een DD-6, maar het is te doen. Iemand is me zelfs al voor geweest om er een aantal filterende condensatoren in te proppen.

Gemeen he Aad ? De beste analoge delay-geluiden zitten in digitale pedalen ! En een typefoutje geeft niets, :) ik heb een joekel van een leesfout gemaakt, ik las: "Geen analoge modes .. zoals bij de DD3 en DD5 wel mogelijk is."
Het kwam al zo vreemd op mij over, iemand als Speedoslip die beweert dat er analoge modes op een digitale delays van Boss zitten ? :)

De delay-race voor mij gaat nu alleen nog maar tussen de T-Rex Replica en de BOSS DD-5. Ik vind het een boel gehannes om bij de DD-6 bij de tap-tempo te komen. Bij de DD-5 maak ik dan een grappig doosje met een tap-knop en een schakelaar om tussen een aantal verschillende filters te kiezen.
In mijn hoofd heb ik de keuze al gemaakt, maar nog even een paar nachtjes over slapen.

En Aad, ik zal binnenkort ook eens proberen te verwoorden wat ik nu precies in mijn hoofd heb voor de PSB !

aad
10 december 2004, 20:22
En Aad, ik zal binnenkort ook eens proberen te verwoorden wat ik nu precies in mijn hoofd heb voor de PSB !

Aha,.....ben benieuwd. :wink:

Speeddemon
10 december 2004, 21:06
Het kwam al zo vreemd op mij over, iemand als Speedoslip die beweert dat er analoge modes op een digitale delays van Boss zitten ? :)!
haha wat grappig, V!M. :-?

nog maar eens, voor mensen met een IQ onder de 92:
bij de Echo Park (die digitaal is) kan je kiezen tussen 3 modes:
tape, digital en analog, waarbij iedere mode z'n eigen type modulatie mogelijk heeft.

de DD-* hebben gewoon digitale (heldere, steriele, hoe je 't wil noemen) repeats, die pas na modificatie van klankkleur kunnen worden veranderd.

Speedoslip... tssk... k zal nog eens een Ersa workbox van je kopen. :-?

LPplayer
14 maart 2006, 20:03
De line6 echo park is een goed pedaal.

Echter als ik deze samen met met de Overdrive/distortion uit mijn korg ax1500g gebruik om te soleren of lijnen mee wil maken, klinkt het niet zoals met andere delay, aangezien ik altijd een delaytje erop wil hebben als ik soleer.
Dus voor mijn solo's gebrik ik nog steeds de delay's uit mijn korg ax1500g en voor mijn slagjes (ala u2 coldplay) gebruik wle gewoon de delay uit mijn ECho park.

Wie weet hoe het komt dat de delay niet klinkt met een sologeluid?

Misschien vaag uitgelegd.. maar dit is mijn probleem met de echopark

Voorderest is het een topapparaat!

10Man
15 maart 2006, 16:26
wat is er precies mis met dat geluid? m.a.w. waarom klinkt het niet?

ik neem aan dat je de echopark na je korg hebt staan of anders in z'n effect loop?

bij mij klinkt ie prima, ook icm lead-sound; meestal heb ik dan de mix-knop op half 1-1 uur staan, en de mod op z'n laagste stand.

LPplayer
15 maart 2006, 17:13
DanIk heb em na mijn Korg staan idd.
Ik begrijp het ook niet, maar mijn geluid klinkt dan alsof het zich opstapelt.
Misschien dat ik wat met de mix moet rommelen. Ik vind het raar dat het geluid het voor een slagje wel doet, maar voor een dikke leadsound niet.


wat is er precies mis met dat geluid? m.a.w. waarom klinkt het niet?

ik neem aan dat je de echopark na je korg hebt staan of anders in z'n effect loop?

bij mij klinkt ie prima, ook icm lead-sound; meestal heb ik dan de mix-knop op half 1-1 uur staan, en de mod op z'n laagste stand.

Dastard
15 maart 2006, 19:21
Kan die Echopark ook PRECIES 2 echo's afspelen, zonder uit te faden, dus 1 echo links en 1 echo rechts (zie/luister Brian May live)

jozum
16 maart 2006, 15:39
wat wel een groot nadeel is, hij heeft een andere voeding dan de meeste pedalen, dus op een klein pedalboard lever je veel ruimte in als je hem extern wilt voeden. Een delay vreet natuurlijk batterijen dus dat is niet echt een duurzame optie. Ik ken iemand die dit reden genoeg vindt om hem weg te doen.

Speeddemon
16 maart 2006, 17:07
Hoe bedoel je andere voeding?

Omdat ik geen Burkey Flatliner of VL PP2 heb, moet ik m'n Echo Park met z'n eigen adapter voeden (ivm ruis), maar hij werkt gewoon met een 9V DC, center negative Boss/Ibanez-style plugje hoor. Geen EHX achtige fratsen.

jozum
16 maart 2006, 19:21
Zo van 'line6, geen fratsen'.

dan heeft die iemand waar ik het over had zichzelf voor de gek gehouden of zijn boodschap niet helder gecommuniceerd. Ik vraag het nog na.

Dastard
18 maart 2006, 19:02
Ik heb hem ff geprobeerd vandaag, hij is erg ingewikkeld, daar zou ik echt voor moeten gaan zitten...volgens die gast in die winkel is er geen echo uit te halen die niet afsterft, ik wil nl. precies twee echo's zonder afzwakking maar volgens die gast in die winkel is dat niet mogelijk, en kan het ook niet met de DL4, dus als iemand hier zegt dat het wel kan, dan ga ik die gewoon kopen.