PDA

View Full Version : Voor en nadelen houten brug op jazzgitaar



episua
5 december 2004, 17:46
Hey mensen,
Kunnen jullie mij vertellen wat bijvoorbeeld voor of nadelen zijn wanneer een jazzgitaar een houten brug heeft ipv hout met gewoon een stalen tune-o-matic achtig stuk er op?
Ibanez heeft bv op hun artcore AK 85 een houten brug terwijl de andere modelen een combinatie met een stalen standard brug hebben.
Wat is beter enzo?

guitartub
9 december 2004, 11:54
Leve de hackers want volgens mij waren we al een stukje verder!

ff een kort resume,
een jazzer met een houten brug (en liefst zwevend element) klinken meer open en akoestisch. (eigen ervaring!)

episua
9 december 2004, 13:14
Inderdaad, we waren al een paar antwoorden verder maar waarschijnlijk vond iemand het nodig deze er af te halen" :-?

Uit de vorige antwoorden had ik inderdaad begrepen dat het geluid nog meer door de body gaat. Is dit wel bevordelijk wanneer je op hogere geluidsniveau's speelt?

guitartub
9 december 2004, 14:43
Hogere volumes zijn uiteraard tricky voor iedere hollow- body (jazz-)gitaar. George Benson speelt nog steeds met dichtgeplakte F-holes en ik ken gitaristen die hun kast gewoon volspoten met purr-schuim (koop dan gewoon een solid body :cry: )
Of een houten of metalen brug hier verschil in uitmaken durf ik niet te zeggen. Mijn Gretsch feedbackt wat minder dan mijn Gibson deed maar dit komt volgens mij doordat het een veel kleinere kast betreft.

episua
9 december 2004, 17:33
Nou kijk, ik heb al een Epiphone Wildkat naast mijn solidbody's en nu wil ik eigenlijk nog een Ibanez Artcore AK85 of AF75 erbij kopen.
De Wildkat heeft weinig last van feedback maar dat zal bij de volle hollow body's wel anders zijn. De Gretsch Electromatic serie staat mij ook wel aan.

guitartub
10 december 2004, 16:24
Ibanez Artcore series is erg populair en niet onterecht, goede gitaren voor relatief weinig geld. Wat ze kwa sound doen heb ik geen ervaring mee. De Gretsch electromatic heb ik onlangs uitgeprobeerd bij Feedback Rdam: Afwerking is wat minder verzorgt als de Ibbies en de (akoestische) klank is minder dan mijn synchromatic. Koreaanse Synchromatics (te herkennen aan de Cats-eye sound holes) zijn echter lastig te vinden (inmiddels uit de produktlijn genomen) en zeker behoorlijk duurder als de Artcore serie van Ibanez. Misschien dat Music Produktiv ze nog heeft.

Veel plezier bij je zoektocht.

episua
12 december 2004, 12:44
Ja, dat zal wel lukken. Ik heb ff op zo'n electromatic gespeeld maar ik vond de afwerking niet mooi, gewoon te veel lakfouten. Beide modellen, de zwarte en de gouden hadden dit. Artcores zijn qua afwerking beter maar je mist wel die Gretsch vibe.
Moet er nog maar ff over denken, damn.

guitartub
13 december 2004, 09:06
Tsja, die afwerking he.
Helaas geldt dat voor mijn Gretsch dus ook, echter het instrument heeft onmiskenbaar meer karakter dan de Ibbie ( yes, GRETSCH VIBE)
That's why I keep the Gretsch. :-D

episua
16 december 2004, 20:05
Nou ik heb maar een Ibanez gekocht, kost de helf minder en is velen malen beter afgewerkt dan de Electromatics van Gretsch.
Zie mijn nieuwe topic voor foto's:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43293