PDA

View Full Version : Microfoon vraagje



Daniël_san
5 december 2004, 15:47
YO mensen,

Ik was effe in het krantje van Frietbek aan het kijken, en ik zag deze mic:
Een Rode NT 3 voor 129 euro. IS dit een goeie microfoon om me'n Lakewood via een mengpaneel in op te nemen? Of is een Rode NTK voor 279 euro er beter voor? Laat dus maar horen.

Daniël

bert k
5 december 2004, 19:48
Al vaker gepost: http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm er zit een Rode NT1 bij, en nog een heleboel mics. En een Lakewood uiteraard :D
Het eindresultaat is een andere opname, gemaakt met twee Behringers voor het fingerpickingsoul, en een Audio Technica voor de melodie (met plectrum)
Ik ben zelf fan van Behringer B2pro, ik heb er twee, kosten rond de 150, en klinken echt geweldig!

Daniël_san
6 december 2004, 16:33
Hey Bert, Goeie soundclips.
Nou het wordt dus een Rode NT3(a) En als mengpannel een behringer UB 1202 of Phinic MU 1202. (ik zie wel welke ze in voorraad hebben, dan neem ik die ze hebben)

Daniël

harrie-beton
7 december 2004, 09:33
De RODE NT serie is voor opname geweldig, voor live zingen ze snel rond.

Han S
14 december 2004, 20:04
Dat valt met de NT3 nogal mee, want die is heel erg richtinggevoelig. Bovendien werkt hij ook op een batterij.

Hij is echter wel heel erg helder.

Frits van Mourik
14 december 2004, 23:47
Hee die Han!
Zo kom ik je hier weer eens tegen...
Alles onder controle, neem ik aan? :cool:

Groeten,

Frits :P

Han S
15 december 2004, 11:05
Hi Frits! Alles is volledig onder controle. Ik kwam je vroeger nog een paar keer tegen op dat blauwe forum met de gele lettertjes, maar sinds jij weg bent daar gaat het downhill. :D

Alles goed in Het Pand?

Frits van Mourik
16 december 2004, 00:51
Jazeker... Ik doe nog steeds met veel plezier & liefde latent talent en lokaal, nationaal & mondiaal kabaal.
Jij zit nu in de grote gezelschappen, niet?
Ik hoorde laatst een bigband-opname van je; cool!

Han S
16 december 2004, 08:55
Bigbands zijn te gek Frits, relaxte mensen en ik heb er de ruimte voor, 90m2 opnameruimte tegenwoordig.

Wat ik jammer vind van de pop en rockmuziek is dat CD's tegenwoordig zo hard moeten worden gemastered en daardoor plat en dynamiekloos gaan klinken, dat is in de jazz nog niet zo.

Bovendien is een grote band of orkest een grote uitdaging, alles moet in een keer en dan komt het wel aan op ervaring. Ik vind dat wel te gek.

Tomek
30 december 2004, 00:06
Misschien dat hier iemand mij kan helpen. Ik vermoed dat hier wel wat ervaren mensen rond lopen.

Ik krijg het dus niet voor elkaar met mijn sm57 op een degelijk volumeniveau op te nemen. Wil ik bijvoorbeeld mijn acoustische gitaar opnemen dan is het echt een drama. Er blijft gewoon geen volume over. Ik heb de mic dan een cm of 10 van de hals af.

Ik neem op in de pc via een mixertje van behringer. Schuiven staan op de mixer voluit, en de volumes in de pc ook. Ik zie haast geen geluidsstroom staan in cool edit zo zacht is het. Moet ik eerst de handel oppompen met iets van 20 Db voordat het niveau normaal is.

Ik heb hier ook last van met opnemen van zang en electrische gitaar.
Andere mics/kabels werkt niet. Wel staan er in de kamer waarin ik opneem (+/- 20 m2 met schuine daken) 2 computers aan als ik opneem. Kan dat er iets mee te maken hebben?

bert k
30 december 2004, 00:18
Das idd niet goed. Je microfoon staat goed, en je kabels zijn ook goed neem ik aan. Begin met op je mixer alle levels te controleren. Staat de gain van het kanaal ver genoeg open? Test gewoon door in de mic te praten ('test test' :D ) en je gain open te draaien tot je het peakledje ziet opflitsen..
Stuur je genoeg signaal naar de master? Gewoon fader opengooien.
Op welke output staat je computer? Master out, control room out, tape out? Ik zou hem op de master (main) out zetten.
Als dsat allemaal werkt ga je in de computer kijken of er wat binnenkomt.

Tomek
30 december 2004, 00:25
Das idd niet goed. Je microfoon staat goed, en je kabels zijn ook goed neem ik aan. Begin met op je mixer alle levels te controleren. Staat de gain van het kanaal ver genoeg open? Test gewoon door in de mic te praten ('test test' :D ) en je gain open te draaien tot je het peakledje ziet opflitsen..
Stuur je genoeg signaal naar de master? Gewoon fader opengooien.
Op welke output staat je computer? Master out, control room out, tape out? Ik zou hem op de master (main) out zetten.
Als dsat allemaal werkt ga je in de computer kijken of er wat binnenkomt.

Tsja, wellicht dat je het je nog herinnerd uit mijn andere topic waar je me ook hielp :)

Ik heb die mixer nu een maand of drie, maar kom er eigenlijk nog steeds niet goed uit. Ik heb echt van alles geprobeerd. De kanalen gaan tegenwoordig via de sub out naar de computer toe. Maar ik heb het ook al via de main out en rec out geprobeerd.

Het vreemde is dat ik eigenlijk zeker weet dat alle apparatuur goed is, aangezien ik met een cd speler of via mijn keyboard een prima signaal krijg. Maar neem ik bijvoorbeeld mijn acoustische gitaar op, dan wordt die groene grafiek in cooledit gemiddeld nog geen cm hoog. Zo laag is de input dan. En heb heb ik de gain op de mengtafel bijna op driekwart staan, en de vol fader van het kanaal en de main helemaal bovenin.

Alles wat ik opneem geef ik in cooledit eerst minstens een boost van 10 á 15 Db. Maar dan hou ik dus altijd van dat zolderkamergeluid over, en niet het duidelijke heldere geluid dat ik wil :(

Ik zal toch nog eens proberen om jouw tip te gebruiken en eerst door te praten in de mic het volume goed af te regelen.

Han S
30 december 2004, 01:20
Ik heb en SM57 (welke ik zelden of nooit gebruik overigens) en daar komt genoeg geluid uit, niet minder dan andere dynamische mics.

Als je zoals Bert al zei gewoon eens flink in dat ding praat en je zet de mic gain op je paneel helemaal open, je stuurt het signaal via de master, welke ook op nominaal nivo staat, naar CEP, dan moet het toch redelijk in het rood kunnen gaan.

Als dat niet gebeurt vrees ik dat die 57 niet helemaal gezond is en diep ongelukkig. Leen een andere microfoon en kijk of het daar wel mee lukt.

Waar is je locatie?

bert k
30 december 2004, 13:34
Ik denk toch ook in die richting, en misschien nog meer richting stuk snoertje ergens...

Tomek
30 december 2004, 13:41
Ik heb en SM57 (welke ik zelden of nooit gebruik overigens) en daar komt genoeg geluid uit, niet minder dan andere dynamische mics.

Als je zoals Bert al zei gewoon eens flink in dat ding praat en je zet de mic gain op je paneel helemaal open, je stuurt het signaal via de master, welke ook op nominaal nivo staat, naar CEP, dan moet het toch redelijk in het rood kunnen gaan.

Als dat niet gebeurt vrees ik dat die 57 niet helemaal gezond is en diep ongelukkig. Leen een andere microfoon en kijk of het daar wel mee lukt.

Waar is je locatie?

Ik heb ook nog een shure sm58 en een pg58. Deze heb ik ook al geprobeerd maar dat maakt eigenlijk weinig uit. Ik vermoed dus dat er met de mics niks aan de hand is.

Ik woon trouwens in Meppel, of bedoelde je dat niet?

Han S
30 december 2004, 15:41
Meppel, dat is niet naast de deur, ik zit bij Enkhuizen, anders kon je een mic van me lenen. Maar je hebt een paar andere mics, heb je ook meerdere mic kabels? En dat helpt ook niet?

Dan vraag ik mij af welke geluidskaart je gebruikt, ik heb de Terratec DMX6fire en daar kun je ook alle ingangs volumes op regelen.

Als je een keyboard opneemt heb je geen probleem, maar uit en mengpaneel(tje) komt ongeveer hetzelfde stroompje/level. Dus dat kan ik niet volgen. Als je een koptelefoon op dat paneel inplugt, is die dan wel hard genoeg? Zo ja, verbind de koptelefoon uitgang dan eens met je PC, krijg je nu wel mooie dikke worsten in CEP?

Tomek
30 december 2004, 18:14
Meppel, dat is niet naast de deur, ik zit bij Enkhuizen, anders kon je een mic van me lenen. Maar je hebt een paar andere mics, heb je ook meerdere mic kabels? En dat helpt ook niet?

Dan vraag ik mij af welke geluidskaart je gebruikt, ik heb de Terratec DMX6fire en daar kun je ook alle ingangs volumes op regelen.

Als je een keyboard opneemt heb je geen probleem, maar uit en mengpaneel(tje) komt ongeveer hetzelfde stroompje/level. Dus dat kan ik niet volgen. Als je een koptelefoon op dat paneel inplugt, is die dan wel hard genoeg? Zo ja, verbind de koptelefoon uitgang dan eens met je PC, krijg je nu wel mooie dikke worsten in CEP?

Ik gebruik een sblive, ben overigens wel van plan een andere kaart aan te gaan schaffen. Maar in principe moet het met een live ook te doen zijn.

Wat ik bedoelde met dat keyboard, is als ik mijn keyboard ook via het paneeltje laat lopen. Die komt dan wel hard door. Zelfde geldt voor een cd speler.

Koptelefoon inpluggen op het mengpaneel heb ik daarstraks geprobeerd. En dat werkt goed, ik hoor dan heel duidelijk mijn aoustische gitaar als ik er dan een mic voor zet. Maar goed, op mijn paneeltje zit een volumeregeling voor de koptelefoon, dus ik weet niet in hoeverre dat signaal weer gelijk staat aan het signaal dat ik naar mijn geluidskaart toestuur. De koptelefoonuitgang op de geluidskaart aansluiten heb ik overigens nog niet geprobeerd.

Ik heb trouwens ook nog door in de mic te praten geprobeerd het volume in te stellen. Gain op het kanaal had ik al over driekwart, en de volumes ook tegen de tien aan. Dan moet ik nog flink doorpraten wil ik die ledjes op het mengpaneel flink omhoog krijgen. Om hem te laten clippen moet ik er volgens mij in gaan schreeuwen dan.

Ga ik dan met die instellingen opnemen en ik praat echt IN de microfoon en luister het later af, dan komt het op zich vrij goed door. Maar als ik de microfoon dan een 10 cm van mijn gitaarhals afzet dan blijft er weer geen zak over van het signaal. Dan moet ik die mic echt voor het klankgat haast tussen de snaren in ( :razz: ) houden, maar ja dat werkt natuurlijk niet.

Ik sta al haast op het punt een nieuwe geluidskaart + condensator mic aan te schaffen :evil:

Tomek
30 december 2004, 18:46
Nou, ik heb dus zojust even vanuit de headphone uitgang opgenomen in de pc. Wat ik gedaan heb is eerst een stukje opgenomen via de koptelefoonuitgang, daarna niks aan de instellingen veranderd, en vanuit de main outputs weer een stukje opgenomen.

Zoals gewoonlijk alle volumes flink omhoog staan op het paneeltje.
Dit waren de resultaten:

headphone (http://www.not-allowed.nl/headphone.mp3)
main output (http://www.not-allowed.nl/mainout.mp3)

En dan is die vanuit de koptelefoon nog mono ook :???:

Die over de main output zit trouwens een effect overheen, maar dat heeft verder geen effect. Ik snap er nu in ieder geval nog minder van dan ik al deed.

Han S
30 december 2004, 19:31
Is wel zacht ja. Als je nou de gain eens helemaal op maximaal zet, wat gebeurt er dan? Een acoustische gitaar op een centimeter of 15 a 20 is een stuk zachter dan een stem dichtbij.

De SM57 is net als de 58 niet echt gevoelig, dus als je wat verder van dat ding vandaan gaat, wordt het al gauw erg zacht.

bert k
30 december 2004, 20:29
inderdaad, toch meer gain. En als dat nog wat zacht is in CEpro normalisen. Dan is het in ieder geval op level. Misschien dat je dan teveel tuis en bagger meerversterkt. Staat je computer in de buurt? Dat zijn stofzuigers, dat is echt erg. Ga daar ver van zitten!

Tomek
30 december 2004, 20:55
Is wel zacht ja. Als je nou de gain eens helemaal op maximaal zet, wat gebeurt er dan? Een acoustische gitaar op een centimeter of 15 a 20 is een stuk zachter dan een stem dichtbij.

De SM57 is net als de 58 niet echt gevoelig, dus als je wat verder van dat ding vandaan gaat, wordt het al gauw erg zacht.

gain op maximaal heb ik nog niet gedaan. In de handleiding van mijn mixer staat dat je wanneer je een mic gebruikt de gain iets over de helft moet zetten. Maar ja, als het met de gain op maximaal beter wordt, en ik krijg geen gekraak en clipping enzo dan is dat wellicht een optie.

Dat die sm57 hard minder wordt als je er iets verder vanaf gaat is zeker een feit. Als ik er namelijk in praat wordt het veel harder.
Zou een condensator mic een optie zijn? Bijvoorbeeld een rode nt1000 ofzo?
Die staat nu bij feedback voor 199,- Is dat wat?

Tomek
30 december 2004, 21:01
inderdaad, toch meer gain. En als dat nog wat zacht is in CEpro normalisen. Dan is het in ieder geval op level. Misschien dat je dan teveel tuis en bagger meerversterkt. Staat je computer in de buurt? Dat zijn stofzuigers, dat is echt erg. Ga daar ver van zitten!

Ja ik heb 2 computers staan binnen een straal van 1,5 meter. Die hoor ik wel flink ruisen als ik de koptelefoon op zet. Daar moet ik misschien toch eens iets aan gaan doen.

Maar het geluidsniveau van die eerste mp3 (vanuit headphone) was toch wel redelijk? Het was ook nog mono.
Hebben jullie een verklaring waarom die veel harder door komt dan de main output?

Tomek
30 december 2004, 21:06
Trouwens Bert. Jij hebt toen toch die microfoontest gedaan met dat vrolijk mineur stukje? Daar zat toch ook een sm57 bij?
Hoe ver stond die er dan van af? En hebben jullie dat signaal achteraf nog versterkt? Of was die manier van opnemen totaal niet te vergelijken met waar ik nu mee bezig ben?

Tomek
30 december 2004, 21:10
Overigens Han en Bert.
Ik waardeer het zeer dat jullie mij proberen te helpen. Stel het echt op prijs.
Wou ik toch nog even zeggen :D

bert k
30 december 2004, 21:44
No prob :-D Best leuk om dit probleempje op te lossen.

Dat mineurstukje hebben we inderdaad onder andere met een SM57 opgenomen. Je kan hem niet goed zien, maar hij staat net zo ver als de rest van de mics. Centimeter of 20 ongeveer.

http://www.studiohetpand.nl/miketest5.jpg

De output van een 57 is niet hoger of lager dan andere mics, dus een condensator zal niet veel oplossen qua signaalsterkte.
Maar er is een simpele regel: als het te zacht is zet je het harder. Dus rustig de gain verder draaien tot je voldoende signaal hebt. (let op je meters)
De volgende stap is luisteren hoe het klinkt. Ik heb die opname gemaakt in een pro studio met een mooie akoestiek, en geen ander geluid wat erdoor kwam. Misschien is dat een reden van je problemen, dat je computers er doorheen komen. (Daar weet ik alles van, ik heb net zo'n situatie hier...)
In dat geval scheelt het al wanneer je een meter verder an je computer gaat zitten. En zorg dat de achterkant van de mic op de computer gericht staat, daar hoort hij het minste.

Han S
30 december 2004, 23:09
Ik zit overigens achter een van de twee Hewlett Packhard Vectra computers hier en die hoor je nauwelijks.

Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt als je meer gain neemt, gewoon opendraaien die handel en let op de meter, een rood ledje is geen ramp.

De reden dat het signaal uit de koptelefoon uitgang harder is, komt gewoon omdat het.........juist ja, harder is.

Tomek
31 december 2004, 00:12
Ik zit overigens achter een van de twee Hewlett Packhard Vectra computers hier en die hoor je nauwelijks.

Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt als je meer gain neemt, gewoon opendraaien die handel en let op de meter, een rood ledje is geen ramp.

De reden dat het signaal uit de koptelefoon uitgang harder is, komt gewoon omdat het.........juist ja, harder is.

Mja mijn computers maken op zich ook niet vreselijk veel kabaal, maar ik hoor ze wel duidelijk ruisen door de koptelefoon. Ik ga sowieso proberen de kamer wat stiller te maken.
Ik zit trouwens op een zolder, met een dak als volgt:
/\
| |

Een vrij hoog puntdak dus. Zou het voor de akoestiek beter zijn om er een plafond in te timmeren? :roll:

Dat met die gain voluit ga ik zeker nog proberen. Ik hou jullie op de hoogte!!

wordt waarschijnlijk wel in het nieuwe jaar. dus goeie jaarwisseling!!

imlikeajungle
6 januari 2005, 13:46
een plafond intimmeren kan op zich helpen, maar alleen als je het niet horizontaal evenwijdig maakt met de vloer: regel 1 bij akoestische ruimtes is dat tussen evenwijdige vlakken staande golven kunnen ontstaan. dat betekent dus dat je bijvoorbeeld op 1 plaats enorm bassig geluid krijgt, en een meter verder geen bas. allemaal berekenbaar, maar dan wordt het ingewikkeld. akoestiek is echt een wetenschap op zich..

enneh, rooie lichtjes zijn mooi -

ik weet niet wat je trouwens bedoelt met de 'sub'uitgang van je behringer naar je pc.. logischerwijs zou de signal flow voor mij zijn:

sm57->mic in op je mixer->preamp open(->send naar je output open)->master open->master out van je mixer naar de in op je geluidskaart. dan de juiste input selecteren in je pc (windows volume control). dan in CEP kijken of je nog ergens de juiste input moet selecteren..
ik hoop dat het helpt!

Tomek
8 januari 2005, 18:32
een plafond intimmeren kan op zich helpen, maar alleen als je het niet horizontaal evenwijdig maakt met de vloer: regel 1 bij akoestische ruimtes is dat tussen evenwijdige vlakken staande golven kunnen ontstaan. dat betekent dus dat je bijvoorbeeld op 1 plaats enorm bassig geluid krijgt, en een meter verder geen bas. allemaal berekenbaar, maar dan wordt het ingewikkeld. akoestiek is echt een wetenschap op zich..

enneh, rooie lichtjes zijn mooi -

ik weet niet wat je trouwens bedoelt met de 'sub'uitgang van je behringer naar je pc.. logischerwijs zou de signal flow voor mij zijn:

sm57->mic in op je mixer->preamp open(->send naar je output open)->master open->master out van je mixer naar de in op je geluidskaart. dan de juiste input selecteren in je pc (windows volume control). dan in CEP kijken of je nog ergens de juiste input moet selecteren..
ik hoop dat het helpt!

Ik heb de subout naar mijn pc, omdat ik de out van mijn geluidskaart ook op mijn mixer aangesloten heb. Als ik dan de main out naar de geluidskaart stuur dan wordt het geluid uit de pc ook weer opgenomen. Als ik dan bijvoorbeeld eerst spoor 1 opneem, en vervolgens op spoor 2 ga opnemen dan wordt spoor 1 daar ook weer in opgenomen.

Maar ik heb het ook wel via de main out geprobeerd en dat maakt voor het volume niks uit.

Overigens heb ik al weer verder geprobeerd met de gain veel verder open en dat ging stukken beter. Ik kreeg zelfs het spoor compleet groen in cool edit. Dus daar moet het aan gelegen hebben. Dan de gain maar wat verder open dan wat aanbevolen werd in de handleiding van mijn mixer :)