PDA

View Full Version : help! hoe zet ik die snaren er op



roeland
7 juni 2002, 11:54
heej,
ik heb een probleempje, ik speel net gitaar (+/- 6 maanden)en ik heb laatst nieuwe snaren gekocht, ik heb ze er opgezet en geprobeerd te stemmen, dat lukte met de hoogste 4 snaren. alleen de zware e snaar en de a snaar klonken heel erg raar toen ik ze had gestemd (ik dacht dat het aan mijn muziekale gehoor lach, maar toen ik ze met stemkasje stemden, maakte ze het geluid nog steeds), het leek er op of de snaaren tegen het ijzer van de frets aantrilde en zo een of ander intertoys geluid maakte, het klonk heel plastic. wat doe ik verkeerd ? leg ik ze er verkeerd op? en wat is de goed manier

ik heb een yamaha pacifica (lijkt een beetje op fender strat)
en gewoon standaard fender 010 snaren

baxteen
7 juni 2002, 20:32
tja. er kan van alles fout zitten. Dat snaren 'aanlopen', dus de frets raken tijdens het aanslaan, en zeker de lagere snaren (die wat meer heen en weer gaan dan zeg g, b en hoge e), komt vaker voor. Dan is de actie vaak te laag (actie is afstand tussen snaren en fretboard/hals). Je hebt nu een setje nultien, misschien zat er wat zwaarders of lichters op. Ik neem aan dat je gitaar een tremelo systeem heeft. Dan kan het gebeuren dat de tremelo is afgesteld op een lichter/zwaarder (dunner/dikker) setje snaren, en dat hij nu niet meer goed staat.
o.h.a heb je het dan over het 'afstellen' van de gitaar. ga d'r eens mee langs de winkel, en laat eens kijken. KIJKEN, want gaan ze d'r aan zitten, moet je geld mee nemen.

puvin
7 juni 2002, 22:10
ik had ook veel problemen met stemmen in het begin

is het niet gewoon omdat ze oprekken in het begin

trek ze omhoog en laat schieten
en gewoon blijven stemmen