PDA

View Full Version : Hulp gevraagd: aansluiten 2X16 ohm speakers



Mark S
4 december 2004, 20:46
heren,

ik heb een 2X12 cab laten bedraden door iemand maar ik heb het idee dat het niet goed is dus ik vraag jullie hulp.

het volgende:

er liggen 2x 16 ohm speakers in die parallel moeten worden aangesloten om 8 ohm te krijgen.

het ziet er nu zo uit:

input ---> 2 draden vanaf de min en 2 draden vanaf de plus naar de min en plus van de afzonderlijke speakers.

schematisch:


input min ----> min speaker 1
input min ----> min speaker 2


input plus ---> plus speaker 1
input plus ---> plus speaker 2


de speakers zijn onderling NIET verbonden en de min en plus kabels zijn op de input aan elkaar gesoldeerd (zie foto)

is dit goed en zo ja welke impendantie moet ik op de amp kiezen?

Volgens mijn (beperkte) kennis moet er vanaf de input gewoon 1 plus naar de plus van speaker 1 gaan en 1 min naar de min van dezelfde speaker en vervolgens een verbinding naar de volgende speaker gemaakt worden.

zo dus:

input plus--->plus speaker1---->plus speaker2
input min----> min speaker1----> min speaker2


bijgaande wat foto's om het e.e.a. (missshien) te verduidelijken

http://home.tiscali.nl/homemark/1.jpg

http://home.tiscali.nl/homemark/2.jpg

pimmetje
4 december 2004, 20:55
Het is nog steeds parallel, maar idd wel wat onorthodox bedraad.
De afsplitsing naar de tweede speaker (aan zowel plus als min kant) kan op ieder punt van de input tot aan de eerste speaker gepakt worden.

Als je de speakers direct met elkaar verbindt, pak je 'm dus op één uiterste. Zoals het nu zit, zit het op het andere uiterste. Het mag ook vanaf een punt op het midden op de lijn tussen die twee uitersten.

Negative K3 fan
4 december 2004, 20:57
zo klopt het wel, parallel is parallel.

hadv
4 december 2004, 21:00
parallel betekent dat de plussen aan elkaar worden verbonden evenals de minnen en dat de gemeenschappelijke plus en min op de plug wordt gesoldeerd. dit is hetzelfde als de +/- draden naar 1 luidspreker en dan vanaf die luidspreker de +en resp -en doorlussen

impedantie, wegens parallel schakelen is 1/R := 1/16 + 1/16 is dus 8 ohm

de theorie ziet er dus goed uit

overigens is je foto nogal onduidelijk, want het lijkt er op at de linker speaker (van achteren, dus op je foto links, maar op 1 draad is aangesloten (en dus niet meedoet in het verhaal)
verder vind ik de koppeling van de draden er errug lullig uitzien, dat blokje gaat nog, maar die loshangende soldering kan echt niet

Mark S
4 december 2004, 21:59
de foto is idd. wat onduidelijk, de 2 zwarte draden gaan vanaf de input naar de respectievelijke pluspunten en de rode naar de min -punten op de speakers wat onduidelijk bij de linkse is maar wel het geval.

de 'losse' soldering is gezichtsbedrog (flits?), ik heb het nog even nagekeken: alle draden zijn in orde!