PDA

View Full Version : nieuwe martin uit VS laten komen



belg
4 december 2004, 19:59
Heb een 2 weken geleden de grote stap gezet: een nieuwe gitaar, en ik heb het internet hier voor gebruikt. Wel tricky om met mijn creditcard te zwaaien voor een groot bedrag. Maar het is gelukt. Een martin D-15 voor omgerekend 650 euro. Hier in de winkels moet 'ie toch zo'n 900-1000 euro doen. Alles inbegrepen...

Hebben jullie hier ervaring mee? ik vind het nl. wel een gigantisch prijsverschil, te veel om de gok niet te nemen. Werd keurig afgeleverd!

iam
4 december 2004, 22:36
incl btw enzo?
das héél mooi...

moest ik niet zo tevreden zijn van mijn (onbekende) ayers had ik dat mss ook laten doen...

belg
5 december 2004, 15:11
Ja, alles erop en eraan. Kijk, het is een d-15; volledig massief, ik geloof hun goedkoopste massieve. Geen toeters en bellen, maar erg licht, dunne hals. Redelijk licht bespeelbaar, denk wel dat ik 'm nog af laat stellen. Anyway, ik las hier op het forum dat de goedkopere martins eigenlijk meer naam dan kwaliteit zijn. Dat kan zo zijn, maar of je voor 650 euro een gitaar vindt die gelijk is aan een 'mindere martin' waag ik te betwijfelen.

Wat denken jullie??

belg
5 december 2004, 15:11
Ja, alles erop en eraan. Kijk, het is een d-15; volledig massief, ik geloof hun goedkoopste massieve. Geen toeters en bellen, maar erg licht, dunne hals. Redelijk licht bespeelbaar, denk wel dat ik 'm nog af laat stellen. Anyway, ik las hier op het forum dat de goedkopere martins eigenlijk meer naam dan kwaliteit zijn. Dat kan zo zijn, maar of je voor 650 euro een gitaar vindt die gelijk is aan een 'mindere martin' waag ik te betwijfelen.

Wat denken jullie??

CGCGCE
6 december 2004, 10:26
Die 15-reeks van Martin zijn heel goede gitaren, helemaal niet meer naam dan kwaliteit. En ook niet minder dan een standard series Martin, alleen anders met dat mahonie bovenblad. Tom Barman van dEUS gebruikt er zo eentje live... Bij Hill's Music in Brussel hebben ze er meestal een paar op voorraad, maar die zijn inderdaad een pak duurder. Waar heb jij die gekocht ? Zelf heb ik nooit een gitaar via het internet durven kopen. Ik vraag me bv. af wat er gebeurt als er iets mis is met de gitaar. Misschien kun je ze wel terugsturen, maar dan moet je toch weer verzendkosten betalen, en hoe zit dat dan met de BTW die je betaald hebt ?

belg
6 december 2004, 14:11
Ik heb 'm bij music123.com in de VS gekocht. Ik kwam daar terecht via de site van die Fin juri kaukkonen: elderly, musiciansfriend.com, ea zijn verkoopsites...Ik vond die 650 euro de gok wel waard. Daarbij ktijg je veel dollars voor je euro's momenteel. Ik heb iets van 80 euro ong. extra kosten moeten betalen. Hij was prima verpakt...

En bedankt voor je steuntje in de rug....

belg
6 december 2004, 14:13
Die 80 euro zit dus in die 650, da's het totaal :)

CGCGCE
6 december 2004, 15:35
Sorry dat ik hierover doorzeur, maar het interesseert me nogal...
Als ik kijk op music123.com zie ik dat die gitaar voor 749 $ te koop staat. Hoe kwam jij dan aan 650 euro als je daarbovenop nog BTW, verzendingskosten en invoerrechten moet betalen ? Ik heb wel eens wat besteld in de VS, en moest voor al die kosten een dikke 30 % betalen bovenop de aankoopprijs :-?

belg
6 december 2004, 15:53
Ik pak ff mijn calculator en de bon erbij...

Ik heb hier mijn mastercard-afschrift: 833,26 dollar tegen een koers van 0,79 dollar tegen 1 euro. Dat is : 651,53 euro. De gitaar was ong. 750 dollar, daar kwam nog ong. 80 dollar bij. Ip hebben ze bij music123 'free shipping', die 80 dollar zijn dus andere bijkomende kosten. Wat, dat weet ik zo gauw niet, ik wist dit wel voordat ik tot aanschaf overging. Is dus extra kostenpost vanuit de states.

Misschien heb ik mazzel gehad, of komt er nog een douane-rekening. Kan het me eigenlijk niet voorstellen. En weet je, de winst is duidelijk. Deze martin staat in Nederland in de boeken voor 900-1100 euro!!
Ik ga 'm nog wel af laten stellen, maar goed dat doe je met gitaren die je hier hebt gekocht ook.
Je zou kunnen zeggen , hoe duurder je in de states koopt, hoe groter je winst wordt... ( Mooie licht kromme redenering :-D )

Ik zal nog ff posten als ik mijn huis heb opgeruimd, over details qua kosten. Kan het nu zo gauw niet vinden...

CGCGCE
6 december 2004, 16:30
Volgens mij heb je flink geboft. BTW is 21 % (in Nederland 19 % dacht ik) en die moet je er normaal gezien toch bijbetalen ofwel heb ik er niets van begrepen. Alleszins een goede zaak !

Picker
10 december 2004, 20:05
Ik pak ff mijn calculator en de bon erbij...

Ik heb hier mijn mastercard-afschrift: 833,26 dollar tegen een koers van 0,79 dollar tegen 1 euro. Dat is : 651,53 euro. De gitaar was ong. 750 dollar, daar kwam nog ong. 80 dollar bij. Ip hebben ze bij music123 'free shipping', die 80 dollar zijn dus andere bijkomende kosten. Wat, dat weet ik zo gauw niet, ik wist dit wel voordat ik tot aanschaf overging. Is dus extra kostenpost vanuit de states.

Misschien heb ik mazzel gehad, of komt er nog een douane-rekening. Kan het me eigenlijk niet voorstellen. En weet je, de winst is duidelijk. Deze martin staat in Nederland in de boeken voor 900-1100 euro!!
Ik ga 'm nog wel af laten stellen, maar goed dat doe je met gitaren die je hier hebt gekocht ook.
Je zou kunnen zeggen , hoe duurder je in de states koopt, hoe groter je winst wordt... ( Mooie licht kromme redenering :-D )

Ik zal nog ff posten als ik mijn huis heb opgeruimd, over details qua kosten. Kan het nu zo gauw niet vinden...

Die 80 dollar... zijn de verzendkosten. 'Free shipping' geldt bij Music123 uitsluitend binnen de USA. Bereid je voor: jij krijgt nog, waarschijnlijk via UPS, een aanslag voor BTW en douanerechten. Doorgaans laat UPS je dat contant betalen, bij aflevering, maar soms glip je door het net. TIJDELIJK! De douane zijn echte piraten die je altijd weten te vinden.

Je krijgt dus nog een aanslag van pakweg 19+3 = 22% van die 833 dollar. (Inderdaad: zelfs over de verzendkosten laten die douanepiraten je nog BTW en invoerrechten betalen!) Ik spreek uit ruime ervaring, heb veel uit Amerika gekocht en dit is me diverse keren gebeurd. Bereid je dus voor!

Je voordeel valt dus wel mee. Daar komt nog bij dat als er een probleem mocht zijn met de gitaar (en na een vliegreis is dat nog wel eens het geval) je dus een echt probleem hebt. Ik heb dat nu twee keer meegemaakt en je wilt niet weten wat voor een ellende je dan over je heen krijgt. Je moet zelf zorgen dat UPS de kapotte gitaar weer op komt halen, bij de douane de UITVOER regelen (heel belangrijk!), vervolgens moet je voor de inruilgitaar, ten onrechte, opnieuw invoerrechten en BTW betalen, wat je weer moet terugvorderen, in de hoop dat hje nog bewijs kunt overdragen dat je die andere gitaar heb uitgevoerd. Dat levert dus altijd vertraging op, waardoor Music123 je credit card nogmaals gaat belasten voor die inruilgitaar. enz. enz. Beide keren was ik bijna vier maanden verder eer alles weer onder controle was.

Desondanks: proficiat met je Martin!

belg
11 december 2004, 11:55
Haha, bedankt voor deze wijze les, neemt niet weg dat ik dan toch iets goedkoper uitblijf. Zo'n 100 euro ong. Blijft mooi. Zo kan ik voor mezelf de aankoop blijven verantwoorden.

Maar goed, na jouw site al eens uitgebreid bekeken , en beluisterd, kan ik niet anders zeggen dat jij het welzeker bij het rechte eind zal gaan hebben. Wat wel lachen is, is dat jij het in het verleden kennelijk toch ook niet hebt kunnen laten om in de states te kopen...
Punt blijft dat de winkels in nederland klaarblijkelijk veel te duur zijn. Vergelijk maar met Duitsland waar de prijzen lager liggen. Kan me niet voorstellen dat de winkeliers hier meer overhead hebben dan bij de oosterburen!!

Dirk_Hendrik
11 december 2004, 19:20
Punt blijft dat de winkels in nederland klaarblijkelijk veel te duur zijn. Vergelijk maar met Duitsland waar de prijzen lager liggen. Kan me niet voorstellen dat de winkeliers hier meer overhead hebben dan bij de oosterburen!!

Volledig mee eens. Om één of andere reden zijn Nederlanders bereid behoorlijk veel meer neer te leggen en dan te vinden dat ze een goeie deal hebben. Merk ook eens, als je in een muziekzaak staat, op dat iets in Duitsland maar xxx kost in plaats van de xxx plus een hoop meer hier. He je een kwaaie verkoper.... die naar mijn mening maar beter door kan gaan hebben dat de betaalgrenzen in de EU al een tijdje open liggen.

Picker
12 december 2004, 00:44
Haha, bedankt voor deze wijze les, neemt niet weg dat ik dan toch iets goedkoper uitblijf. Zo'n 100 euro ong. Blijft mooi. Zo kan ik voor mezelf de aankoop blijven verantwoorden.


Oh zeker, het blijft meestal wel (wat) goedkoper. Maar je moet toch goed uitkijken - voor die korting loop je wel wat risico dat sommigen misschien liever niet dragen willen. Zo ben ik eens dubbel aangeslagen voor een gitaar van 3000 dollar omdat UPS hem niet snel genoeg terugstuurde (vanwege douane-ellende). Duurde twee maanden! Dat moet je natuurlijk wel kunnen even trekken.

Ik denk dat dat nog het grootste voordeel is van een 'om de hoek' kopen: 1. je kunt de gitaar uitvoerig uitproberen en nakijken voor je hem koopt (en dan de beste uit de serie kiezen!), en 2. als er wat mee is ga je gewoon terug. Dat is toch wel erg fijn, en de prijs die je daarvoor betaalt zit hem dus in het prijsverschil i.v.m. import.

Maar nogmaals: proficiat!

belg
16 december 2004, 13:27
Je hebt nat. groot gelijk, maar ja ben gierige hollander he?! :cool:

CGCGCE
16 december 2004, 14:11
Ik die dacht dat jij een kwistige belg was :D
Picker heeft gelijk dat het kopen "om de hoek" voordelen heeft. Zeker als het een goede dealer is. Zo heb ik tot twee keer toe een gitaar na een paar maanden (zelfs na een jaar in het tweede geval) zonder verlies kunnen terugbrengen omdat ze me uiteindelijk niet beviel. Ik heb wel telkens een duurdere in de plaats gekocht, en uiteindelijk een Santa Cruz, dus voor die winkel zal het ook wel een goede zaak geweest zijn. Na ong. 18 maanden had ik zoveel op die Santa Cruz gespeeld dat een paar frets helemaal versleten waren. Hebben ze gratis en voor niks laten vervangen. Bovendien is de chroomlaag op een van de stemmechanieken aan het afschilferen, nu gaan ze die alle zes ook laten vervangen door nog betere, ook zonder kosten voor mij :P.

woutB
16 december 2004, 15:14
Punt blijft dat de winkels in nederland klaarblijkelijk veel te duur zijn. Vergelijk maar met Duitsland waar de prijzen lager liggen. Kan me niet voorstellen dat de winkeliers hier meer overhead hebben dan bij de oosterburen!!
Dat van die overhead lijkt mij wel het geval. Kijk alleen maar naar het verschil in huizenprijzen, dat is een heel stuk lager in Duitsland dus dat kun je gerust doortrekken naar huur/winkelpanden. Daar komt natuurlijk ook nog bij dat ze in Duitsland groter in kunnen kopen omdat simpelweg hun afzetgebied meer potentiele kopers bevat.

Maar het blijft klote.

Vorig jaar heb ik een 400 cd wisselaar gekocht in Duitsland. 180 euri goedkoper dan hier, ben ik voor m'n 25 euri diesel toch maar even op en neer gereden.