PDA

View Full Version : bindingen



chennie
4 december 2004, 17:38
Weet iemand hoe je van die plastic bindingen mooi kan restaureren zonder dat je de totale binding eraf moet halen en een nieuwe erop te zetten?

Het gaat om een binding zoals bij een les paul std. Dus totaal wit en geen rare lijntjes of iets. Er zijn op een enkele plekken wat afgebrokkeld.
Bestaan er soorten opvul plastic of iets dergelijks, of gewoon een likje verf tegen aangooien ? Iemand suggesties ?

fred dons
6 december 2004, 08:17
een truukje hiervoor is bakpoeder mengen met superlijm, wat je doet is tape lang de binding plakken zodat er een soort van malletje ontstaat.
hier laat je wat bakpoeder in lopen en laat hier superlijm (de dunste versie) overheen lopen. Dit spul wordt uiteindelijk keihard en dit kun je waar nodig bij schuren. (btw niet eerst de lijm met het poeder mengen, dit wordt dus direkt hard :wink: )

chennie
7 december 2004, 01:21
he bedankt das een goed idee, ik dacht er aan om twee componenten lijm te bebruiken (puur om de reden dat ik dat nog jeb liggen) en dat dan wit te verfen naderhand, maar jouw idee is ook goed. moet ik alleen nog superlijm halen =)

fred dons
7 december 2004, 08:12
je kunt ook 2 komponentenlijm gebruiken waarbij je 1 van de 2 componenten eerst met witte verf (of pigment) mengt, zou je namelijk later over lijm heen schilderen dan gaat de lak er vroeg of laat toch weer af (dus beter eerst mengen :) )

chennie
10 december 2004, 16:21
nou dat met de twee componenten lijm is mislukt =) ik moest zoveel witte pigment erdoor heen gooien om het wit te krijgen dat het 3 componenten lijm werd. Uiteindelijk was het na drie dagen nog niet hard. Maar de kleur was totaal niet gematched. De oude binding is al namelijk aeen beetje vergeeld. Erg moelijk te krijgen =)

fred dons
17 december 2004, 13:09
wat je dan het beste kan doen (er van uitgaand dat de lijm nu wel hard is) om met een scheermesje of exacto mesje de oude binding af te slijpen (het verkleurde zit alleen in de toplaag) de je zet het mesje haaks op de binding en trekt hem naar je toe, iedere keer als je dat doet haal je een
heel dun laagje van de binding af
je kunt het ook met schuurpapier doen maar dit gaat sneller