PDA

View Full Version : mahony top vs maple top



ferdi
4 december 2004, 11:38
hallo,
kan iemand mij vertellen of er een klankverschil zal zijn tussen een el. gitaar met een volledig mahony body en 1 met een maple top?
Grtx!

schwalbe
4 december 2004, 11:40
Jazeker zit daar verschil tussen.. maple top geeft iets meer hoog en attack.

NeeraDJ
4 december 2004, 11:50
En maple bevordert de balans en harmonic response van je sound

V!N
5 december 2004, 15:52
En maple bevordert de balans en harmonic response van je sound

De volgende keer dat je je "ervaringen" van een andere site haalt, wel even vertalen he .. :roll:

NeeraDJ
5 december 2004, 16:23
En maple bevordert de balans en harmonic response van je sound

De volgende keer dat je je "ervaringen" van een andere site haalt, wel even vertalen he .. :roll:

Wat lul jij allemaal, dat zijn mijn ervaringen, de mensen van het forum die mij een beetje kennen weten dat ik engels en nederlands door elkaar haal, dit omdat ik sommige dingen beter in het engels kan verwoorden.

Ga een leven zoeken gozer, of probeer voortaan liever iets nuttigs te posten als je daartoe in staat bent

Diedo
5 december 2004, 17:30
je kan ook gewoon meteen boos reageren... :roll:

Mitch
5 december 2004, 17:40
Hè ja, laten we in een topic dat geopend wordt door iemand die net op het forum actief is weer meteen privé oorlogjes gaan voeren....

@V!N, fijn dat je de kwaliteit van de posts hoog wil houden, maar draag dan gewoon zelf iets bij aan de inhoud van het topic i.p.v. sneren uit te delen.
@Neeradj: je bedoeling is me duidelijk, maar 'heldere' taal is wel wenselijk. Vergelijk je post nog eens met die van schwalbe, boven jouw eerste post.

On-topic:
ferdi, het moeilijke is van dit soort dingen (houtsoorten en hun effect op klank) dat ze zo ontzettend relatief zijn en erg afhankelijk van andere gebruikte materialen. In het algemeen kun je wel stellen dat een esdoorn top wat meer helderheid en attack geeft dan een mahonie body zonder top. Echter, zaken als halshout en de toets dragen daar ook weer zo veel aan bij dat het altijd de vraag is of je dingen zo zwart/wit kan stellen.

NeeraDJ
5 december 2004, 18:09
Zoals ik zei SP, ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden. Met harmonic response bedoel ik dat de natuurlijke harmonics van je gitaar worden bevorderd.

En ik ben niet uit op een oorlog, maar als iemand het leuk vind om mij te bestempelen als een vertaler ipv een behulpzaam iemand dan heb ik niet veel goeds over diegene te zeggen

V!N
5 december 2004, 18:32
Op een van de andere fora die het internet rijk is, is een extra afdeling waar nieuwe leden zich even kunnen voorstellen. Dat zou voor hier ook geen slechte zaak zijn, maar dat terzijde.

Ferdi, laat ik je tot die tijd welkom heten op dit forum. Een belangrijke ongeschreven regel is: hoe meer details er in je vraag zitten, des te preciezer je de antwoorden tegemoet kunt zien.

Zoals Seymour Paul al zei, maakt het materiaal waaruit het bovenblad is gesneden, is niet de belangrijkste factor voor het geluid. Mocht je met je mahonie/esdoorn vraag doelen op een Les Paul (dat is het eerste type gitaar waar ik aan denk met die houtsoorten voor het bovenblad) dan heb je misschien iets aan een link naar een onderwerp met een reactie zoals ik ze hier doorgaans doe.
Nuttig, behulpzaam, vol informatie uit eigen ervaring, in het Nederlands, maar bovenal altijd fatsoenlijk tegenover andere forumleden ..

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41502&start=0

Mitch
5 december 2004, 19:01
...... dan heb je misschien iets aan een link naar een onderwerp met een reactie zoals ik ze hier doorgaans doe.
Nuttig, behulpzaam, vol informatie uit eigen ervaring, in het Nederlands, maar bovenal altijd fatsoenlijk tegenover andere forumleden ..



:D
Kijk, da's een stuk vriendelijker....


:harmony:

V!N
5 december 2004, 19:03
:harmony:
V!N & Yang ? :D

NeeraDJ
5 december 2004, 19:19
Zoals Seymour Paul al zei, maakt het materiaal waaruit het bovenblad is gesneden, is niet de belangrijkste factor voor het geluid. Mocht je met je mahonie/esdoorn vraag doelen op een Les Paul (dat is het eerste type gitaar waar ik aan denk met die houtsoorten voor het bovenblad) dan heb je misschien iets aan een link naar een onderwerp met een reactie zoals ik ze hier doorgaans doe.
Nuttig, behulpzaam, vol informatie uit eigen ervaring, in het Nederlands, maar bovenal altijd fatsoenlijk tegenover andere forumleden ..

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41502&start=0

Ja ik merk heel erg veel van jouw nuttige reacties tegenwoordig, ik kan erop vertrouwen dat mening gitarist wel weet wat ik poste, zo niet dan hoop ik dat mijn vorige post dat heeft verduidelijkt. Ik reageer nu omdat ik opmerk dat jij weer naar mij verwijst en ik hier niet ben om me aan jou te verantwoorden. Over jouw fatsoen tegenover andere forumleden heb ik ook niet bepaald veel gemerkt, misschien dat je daar in de toekomst aan kan werken. Verwacht in ieder geval geen nette reactie wanneer ik die niet krijg

Mahonie/Maple bodies maken nou niet véél uit, maar zeker wel wat, ik vind de all mahonie Gibsons toch weer wat warmer en midrangy. En zoals schalbe al zei, minder attack.