PDA

View Full Version : Maroon 5 deuntje, raar??



Voidhead
3 december 2004, 18:19
Hey,

Ik weet niet of dat het aan mezelf ligt of dat er gewoon iets is ofzo, maar
wat ik raar vindt van dat deuntje van maroon 5, this love. is dat als je hem bv een halve of hele toon hoger of lager speelt, er gelijk niks meer lijkt te kloppen van de melodie. (en dan vooral de 3e maat)

Alleen als je hem speelt zoals ie in het echt gespeeld wordt zoals hieronder staat dan vind ik de melodie herkenbaar.
Ik liet hem eerst aan een vriend horen en toen speelde ik hem eerst hoger, hij herkende het niet en toen ik het juist speelde herkende hij het wel.
Ligt dit nou aan mij of is hier een of andere theorie-verklaring voor??

Wat ik me trouwens ook afvraag in welke toonsoort staat dit dan? Lijkt me vrij chromatisch ofzo..

Just interested...

[tab:5d868e5978]

lage E||--4----6--7---|--7----10--8----|--15----14--13---|--13----11--10-||

[/tab:5d868e5978]

Daevren
3 december 2004, 22:10
Ik ken het nummer precies en heb je post niet helemaal goed gelezen.

Maar als je een melodie netjes iets omlaag transponeerd dan veranderd de melodie niet.

De noten zelf hebben niets absoluuts. Die mogen elke frequentie zijn. Vroeger waren de frequenties ook anders en in niet-westerse culturen hebben ze dikwijls nooit vaste frequenties.

Het zijn de intervallen die de melodie maken zodat je hem herkent. Je kunt een herkenbare melodie op elke frequentie, of elke noot beginnen. Een normaal mens zal hem elke keer herkennen.

Wel zal het iets anders klinken. Het is alsof je een tekening door een kleurenspectrum trekt. In elke positie is de afbeelding op de tekening hetzelfde, alleen de kleuren zijn elke keer anders.

Of je doet iets fout, of hij kende de melodie niet goed.

Voidhead
4 december 2004, 12:38
Bedankt voor je reactie, en wat je zegt klopt, ik weet het.
maar je zou het eens zelf moeten proberen dat deuntje lager of hoger te spelen, het klinkt niet echt meer zoals het zou moeten klinken ofzo vreemd. maar goed het zal denk ik wel tussen de oren zitten.

Negative K3 fan
4 december 2004, 14:20
volgens mij klopt het begin van jouw tab ook niet helemaal, maar ik ken het lied ook niet supergoed

in andere toonhoogtes moet hij wel herkenbaar zijn als je hem goed speelt.

Azrael
4 december 2004, 14:22
Tja.......een 1 snarig liedje herken ik vaak ook niet hoor. En 9 van de 10 speelt een beginner het zo slecht en uit de maat dat het sowieso moeilijk wordt het eruit te halen. En als het dan ook nog eens een andere toonhoogte is.......tja...... :-D

pikkepiemel
4 december 2004, 19:31
beter ga je this love van pantera spelen, en dan vooral HET snelle rifje na het
2e (geloof ik) refrein.

maar goed, das ook maar mijn mening :D

Azrael
4 december 2004, 21:03
beter ga je this love van pantera spelen, en dan vooral HET snelle rifje na het
2e (geloof ik) refrein.

maar goed, das ook maar mijn mening :D

Dit bedoel je? Das prima te doen hoor....ware het niet dat ik een steeds grotere hekel aan distortion op mijn Cube begin te krijgen.



||----------------------------------|---------------------------|
||----------------------------------|---------------------------|
||o---------------------------------|---------------------------|
||o-------------4-------------------|-------------4-------------|
||--------4-------4-----------------|-------4-------4---------5-|
||--0-2-2---2-2-----5-2-3-4-5-2-4-5-|-0-2-2---2-2-----5-2-3-4-3-|
s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s q

2x
|---------------------------------|------------------------------||
|---------------------------------|------------------------------||
|---------------------------------|-----------------------------o||
|-------------4-------------------|-------------4---------------o||
|-------4-------4-----------------|-------4-------4-3-4-5-6-7-8--||
|-0-2-2---2-2-----5-2-3-4-5-2-4-5-|-0-2-2---2-2-----1-2-3-4-5-6--||

thijsov
4 december 2004, 22:22
das waar, je kan echt geen lekkere distortion uit die cube 30 halen! :evil:

Azrael
5 december 2004, 02:14
das waar, je kan echt geen lekkere distortion uit die cube 30 halen! :evil:

Nope......ze klinken allemaal als een brij van noten........erg vervelend.....

Ik krijg als ik met distortion speel altijd de indruk dat ik een superslecht gitarist ben omdat het echt nergens naar klinkt. Totdat ik snel weer overschakel naar het clean kanaal.....zoveel beter.
Maar jammer vind ik het wel......ik heb verdorie een scheur gitaar en dan wil ik kunnen scheuren ook! Maar nee hoor......beste Cube 30 ruist bromt knarst en piept graag.....

Clean klinkt hij overgens wel erg goed.....en agh....de meeste versterkers van die prijksklasse doen het gewoon niet beter.

BlackSun
5 december 2004, 13:57
...wat dacht je van niet gelijk die gain helemaal vol open gooien :roll:

Ik heb die cube ook gehad, en je moet niet tevail gain gebruiken dan is het heel prima te doen.

En 80% komt uit je vingers. Als het op de cube klinkt alsof je een slechte gitarist ben, dan zal daar best een deel waarheid inzitten :wink:

Azrael
5 december 2004, 14:25
...wat dacht je van niet gelijk die gain helemaal vol open gooien :roll:

Ik heb die cube ook gehad, en je moet niet tevail gain gebruiken dan is het heel prima te doen.

En 80% komt uit je vingers. Als het op de cube klinkt alsof je een slechte gitarist ben, dan zal daar best een deel waarheid inzitten :wink:

Je hebt mij niet goed gelezen he? Cube 30 heeft een digitaal en rommelig klinkende distortion en das mijn persoonlijke mening.
Misschien leuk als je gewoon even wilt raggen maar als je echt goed wilt raggen en ook nog de afzonderlijke noten goed wilt horen zul je toch echt een andere versterker moeten.
Ik zet mijn versterker 9 van de 10 keer gewoon op clean omdat ik dan vind dat ik wel lekker klinkt. Ik zei niet dat ik op de Cube 30 slecht klinkt maar dat ik mijzelf slecht vind klinken op de distortion op de Cube. De distortion heeft een hele vervelende eigenschap er een notenbrij van te maken. OOK als ik de gain een flink stuk terug draai (waar het geluid overgens niet bepaald lekkerder van wordt)
Een goede distortion is strak en doet dat niet.

En dat tone zit in de vingers gedoe wordt ik ook doodziek van....stel schapen....
Tone zit in je elementen en in je versterker. Ik kan op 100 manieren aan gaan slaan en allemaal klinkt het net iets anders.....
En als ik iemand anders laat spelen klinkt het ook net iets anders. Maar dat verschil is super klein. Enige verschil is dat sommige mensen een andere manier van spelen hebben maar men moet dat niet steeds met geluid verwarren.

Overgens......tussen prima te doen en lekker klinken zit een wereld van verschil.....en laat ik nu eerste klas zeikerd zijn als het geluid betreft.....

BlackSun
5 december 2004, 15:00
Zo aangebrand hoef je ook niet gelijk te reageren.


Ik zei niet dat ik op de Cube 30 slecht klinkt maar dat ik mijzelf slecht vind klinken op de distortion op de Cube.

Ja dat betekent dus haast hetzelfde, ik had het in mijn reply alleen over de distortion.
Ik heb al veel vershcillende versterkers mogen bespelen, en de dist van de cube doet echt niet veel onder op die van andere versterkers. hijs niet retestrak nee, maar zeker strak genoeg om er GEEN notenbrij van te maken, want dan speel je verkeerd.

En het is gewoon zo dat tone in je vingers zitten, als je goed kan spelen krijg je het er op alle versterkers redelijk strak uit, want dat heeft domweg met aanslag etc etc te maken, punt. Dat het op de ene strakker klinkt dan de andere zal altijd zo blijven, maar dat je op een versterker alleen een notenbrij zou krijgen vergeleken met een andere versterker bij het spelen van hetzelfde stukje, is bullshit (niet dat je dit beweerd, maar het beschrijft het punt wat ik wil maken)

Azrael
5 december 2004, 15:10
Zo aangebrand hoef je ook niet gelijk te reageren.


Ik zei niet dat ik op de Cube 30 slecht klinkt maar dat ik mijzelf slecht vind klinken op de distortion op de Cube.

Ja dat betekent dus haast hetzelfde, ik had het in mijn reply alleen over de distortion.
Ik heb al veel vershcillende versterkers mogen bespelen, en de dist van de cube doet echt niet veel onder op die van andere versterkers. hijs niet retestrak nee, maar zeker strak genoeg om er GEEN notenbrij van te maken, want dan speel je verkeerd.

En het is gewoon zo dat tone in je vingers zitten, als je goed kan spelen krijg je het er op alle versterkers redelijk strak uit, want dat heeft domweg met aanslag etc etc te maken, punt. Dat het op de ene strakker klinkt dan de andere zal altijd zo blijven, maar dat je op een versterker alleen een notenbrij zou krijgen vergeleken met een andere versterker bij het spelen van hetzelfde stukje, is bullshit (niet dat je dit beweerd, maar het beschrijft het punt wat ik wil maken)

Wat jij niet als notenbrij ziet zie ik misschien wel als notenbrij.....ik zoek een rete strakke distortion en die heb ik gewoon niet op de Cube. Nu vind ik echter wel de meeste distortions slecht klinken dus misschien zegt dat ook wat.

Azrael
10 december 2004, 20:05
Ah.....bij deze bied ik Blacksun toch mijn excuses aan. :-D

Ik heb eindelijk de combinatie op mijn Cube gevonden die ik nu al zo'n 3 dagen vaak gebruik en nogsteeds lekker klinkt. Mijn gitaar op stand nek element alleen of brug+nek element beiden. Mijn knoppen op bas op kwart over en mid op kwart over en volume en tone van mijn gitaar vol.
Vervolgens kies ik voor de classic stack (marshall) en gooi ik het volume kwart open en mijn gain volledig dicht tot kwart voor.

En nu klinkt het eindelijk lekker ik ben zo blij! :-D
Ik kan nu met mijn plectrum bij een zachte aanslag super clean spelen en naar mate ik harrder ga erg veel dynamiek en vervorming erin gooien. En het speelt zo heerlijk dat volledig zelf je gain regelen met je aanslag. En mocht ik echt willen rammen gooi ik gewoon het brug element erin maar ik ben daar niet zo'n fan van.

Echt super nu!
8-)

Dus je hebt wel gelijk.....je kunt uit de Cube 30 na belachelijk veel proberen toch een lekkere tone krijgen. :razz:
Net nog lekker wezen raggen ermee! Zelf deze ondergelooflijke geluids zeikerd is nu blij :P
Misschien koop ik wel een Cube 60 ooit.....ben erg benieuwt naar die versterker.

BlackSun
10 december 2004, 20:19
Haha, mooi dat je em goed heb kunnen afstellen. Ja..de zoektoch naar je sound is niet makkelijk :razz:

Azrael
10 december 2004, 20:22
Haha, mooi dat je em goed heb kunnen afstellen. Ja..de zoektoch naar je sound is niet makkelijk :razz:

'k Ben nu eigenlijk best erg blij over mijn sound. Maar ik heb dan ook een geweldige gitaar. Enige minpuntje aan de Cube 30 is dat hij niet genoeg head room heeft. Zou mooi zijn als het clean op echte hoge volumes ook clean bleef. Helaas kan je niet alles hebben......misschien probeer ik de Cube 60 eens een keer uit. Ben erg benieuwt en ik heb er eigenlijk nog weinig mensen over gehoord.
:)

jorrit
16 december 2004, 13:24
whaha sorry azrael no offence maar jij bent echt lachwekkend.
eerst zit je te zeuren dat er totaal geen goed geluid uit dat ding te krijgen valt...dan ontdek je een setting die je toch vet vind en dan ga je vertellen dat je intresse hebt in de cube 60...

ik heb zelf ook een cube 30 en had niet echt veel problemen dr een fatsoenlijk geluid uit te krijgen maar houd wel in je achterhoofd dat dat ding gewoon cheap is en je geen meersterlijke tonen kan verwachten..

owjah en tone zit dus echt wel voor 80% in je vingers die discussie is al zo oud... hoe lang speel je eigenlijk al?

jorrit
16 december 2004, 13:24
whaha sorry azrael no offence maar jij bent echt lachwekkend.
eerst zit je te zeuren dat er totaal geen goed geluid uit dat ding te krijgen valt...dan ontdek je een setting die je toch vet vind en dan ga je vertellen dat je intresse hebt in de cube 60...

ik heb zelf ook een cube 30 en had niet echt veel problemen dr een fatsoenlijk geluid uit te krijgen maar houd wel in je achterhoofd dat dat ding gewoon cheap is en je geen meersterlijke tonen kan verwachten..

owjah en tone zit dus echt wel voor 80% in je vingers die discussie is al zo oud... hoe lang speel je eigenlijk al?

Azrael
16 december 2004, 14:16
whaha sorry azrael no offence maar jij bent echt lachwekkend.
eerst zit je te zeuren dat er totaal geen goed geluid uit dat ding te krijgen valt...dan ontdek je een setting die je toch vet vind en dan ga je vertellen dat je intresse hebt in de cube 60...

ik heb zelf ook een cube 30 en had niet echt veel problemen dr een fatsoenlijk geluid uit te krijgen maar houd wel in je achterhoofd dat dat ding gewoon cheap is en je geen meersterlijke tonen kan verwachten..

owjah en tone zit dus echt wel voor 80% in je vingers die discussie is al zo oud... hoe lang speel je eigenlijk al?

Ga eerst maar Nederlands leren en hoofdletters in je zinnen plaatsen.

Is het zo vreemd dat nu ik mijn geluid wel prettig vind maar ik nog wat headroom mis ik een Cube 60 wel leuk zou vinden? In mijn ogen niet en ik vind je reactie daarom ook ietwat kinderachtig.
En zoals ik al zei , mijn goede geluid is jouw goede geluid niet. Wat een hoop mensen mooi vinden vind ik ronduit lelijk.
En tone zit niet voor 80% in je vingers. Maar als jij vind (en de rest die vrolijk meelult) dat dat wel zo is dan mag dat. Tuurlijk zit er wat klank in je vingers maar dit zijn kleine verschillen en komt niet in de 80% buurt. De meeste klank haal je toch uit je versterker en je gitaar. Je aanslag is dan slechts een klein verschil.
Ik speel zo'n 2 jaar gitaar voor het geval je mijn mening daardoor in twijfel wilt trekken.

Negative K3 fan
16 december 2004, 14:34
2 hele jaren :S

maargoed, ik denk dat je verschillende soorten toon hebt, vinger toon, amp toon, gitaar toon etc.

dus ik meng me niet in die discussie, wel vind ik het net als jorrit wel een beetje lachwekkend dat je er eerst geen goed geluid uit kunt halen en dat je dan een setting ontdekt etc. etc.

Hempo
17 december 2004, 22:52
Hey,

In de nieuwe gitarist staat ie precies uitgeschreven (las m ff in de winkel). De december versie volgens mij!

thijsov
17 december 2004, 23:45
jup, maar niet alle akkoorden kloppen...nouja, ze kloppen wel maar ze klinken niet vol genoeg,
maar iid de gitarist van december!