PDA

View Full Version : Problemen bij wisseling van ac. naar el. gitaar



Loekie
7 juni 2002, 01:22
Hoi allemaal! Leuk forum. Ik heb wat vragen, alleen ben ik bang dat het een heel lulverhaal wordt. Ik zal proberen het kort te houden.
Ik heb mezelf gitaar leren spelen, ben ongeveer 4 jaar bezig, altijd acoustisch, sinds een maand of 4 electrisch. Met een stel vrienden ben ik een amateuristisch bandje aan het starten. Ik wil uiteraard graag groeien!
Ik kan inmiddels de meest gangbare accoorden wel spelen, heb een redelijk muzikaal gehoor en speel veel nummers (als een soort kampvuur gitarist) redelijk snel.
Er zijn best wel veel verschillen in techniek tussen spelen op acoustisch en electrisch merk ik.
-Ik speelde eerst zonder plectrum (voor zowel slagtechniek bij accoorden als het tokkelen met de verschillende vingers van de rechterhand) en moet nu vreselijk wennen aan het aanslaan van accoorden (ben de coordinatie die ik met de hand wèl had nu kwijt) en tokkelen met een plectrum (hoe vind ik de juiste snaar). Iemand tips?
-Uiteraard daagt een electrische gitaar uit om solo's te gaan spelen. Qua plectrum techniek lukt dit wel, in tegenstelling tot de accoorden en slaggitaartechniek. Volgens mij een kwestie van gewoon op de juiste snaar op en neer picken. Voor de linkerhand is dit een kwestie van snelheid. Dat gaat wel lukken. Probleem is echter dat ik (vooral bij distortion) steeds andere snaren met mijn rechterhand raak, die gaan doorklinken. Welke techniek gebruik je nu met de rechterhand om te zorgen dat de noten alleen klinken van de snaar die je met je linkerhand aan het bespelen bent en die je rechts aanslaat(afgezien van van de dempingstechniek die je bij vibrato's en bends gebruikt)? Ik ben er achter dat ik de overige snaren met de palm van de rechterhand redelijk kan dempen. Is dit de goede manier om mee door te gaan of moet het anders?

pimmetje
7 juni 2002, 13:17
1. Het aanslaan met een plectrum.
Da's inderdaad lastig in het begin. Maar dat vond je ook van tokkelen toen je net begon :smile:. Zorg alvast dat je plectrum geen kilometer uitsteekt vanuit je hand richting je snaren. Dan blijf je steeds haken achter de snaren. Een millimetertje is voldoende om aan te slaan.

Voor akkoorden kan je ook het beste je hand constant op en neer laten gaan (zoveel mogelijk vanuit de pols!). Je doe gewoon steeds op de hele tel een downstroke en op de halve tel een upstroke. Je raakt alleen de snaren aan als je geluid wilt, anders sla je erlangs. Bij kwartolen heb je een downstroke op heel en half en op de tussenliggende kwartolen een upstroke. Bij triolen is 't even klooien: het ligt aan de muziek of er twee of drie aanslagen nodig zijn per tel. Normaal gesproken speel je ze als halven, maar dan met de ene halve twee keer zo lang als de andere.

2. Het dempen.
Het dempen van de ongewenste snaren met je handpalm is een goede techniek... gewoon blijven doen. Alleen is de beperking dat je de snaren direct bij de gewenste snaar niet kan dempen. Hiervoor kan je je duim gebruiken als je deze een beetje tegen de snaar direct boven de aangeslagen snaar laat rusten. Het helpt hierbij om de duim haaks op de snaren te laten staan (zodat je zoveel mogelijk snaren tegelijk kan dempen). Je duim is dan dus (bijna) 45 graden gebogen en wijst met het puntje naar de grond. Deze duimstand kan je later - samen met het weinig uitstekende plectrum - helpen met pinch harmonics.

Om snaren die dunner zijn dan de aangeslagen snaar te dempen, gebruik je je linker hand. De vinger die een snaar fret kan nog net de hogere snaar dempen.

Kjiratsiekoedel
7 juni 2002, 15:18
Waarom zou je niet op akoestisch kunnen soleren????

Echoes
7 juni 2002, 17:14
misschien handig om les te nemen? :smile:
Enne verder gewoon oefenen oefenen..toonladders leer je wel lekker met plectrum bezig en ook gelijk wisselslag oefenen! dus ene keer omhoog aanslaan en andere keer vanaf omlaag. Up en Downstrokes heet dat dacht ik

Loekie
7 juni 2002, 22:18
Pimmetje: Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie.
Kjiratsiekoedel: Tuurlijk kan je op een acoustische gitaar soleren, maar ik ben (was) meer van het type kampvuurgitarist. Deed wel solootjes van g 'n r bijv. Patience en metallica's nothing else matters. De electrische gitaar daagde mij meer uit solo's en riffs te gaan spelen.
Echoes: De wisselstroke had ik al (her)uitgevonden, je speelt dan uiteraard veel relaxter dan als je alleen downstrokes gebruikt.

Uiteraard heeft iedereen zijn eigen techniek. Zijn er mensen die nog andere inzichten hebben?