PDA

View Full Version : Gibson elementen of niet.



jaywalker
3 december 2004, 16:05
Mijn neefje heeft ergens een epiphone gezien, maar vraagt zich af of hij nou gibson elementen of geen gibson elementen heeft. Het lijk mij een erg interessante gitaar voor hem (niet voor mij :))

Deze informatie heb ik
Epiphone Les Paul 325 eurie
" Les Paul in Cherryburst in goede staat zitten lichte gebruikssporen op.
Voor zien van 2 Gibson design humbuckers"

http://images.speurders.nl/images/32/3251/3251317_1.jpg

http://images.speurders.nl/images/32/3251/3251317_2.jpg

http://images.speurders.nl/images/32/3251/3251317_3.jpg

Negative K3 fan
3 december 2004, 16:12
voor die prijs denk ik het nieot, bedenk wel dat een gibson huhmbucker al gauw 150 euro per stuk kost.

ook staat er gibson design...

Ritch
3 december 2004, 16:34
voor die prijs denk ik het nieot, bedenk wel dat een gibson huhmbucker al gauw 150 euro per stuk kost.

ook staat er gibson design...

+1

jorrit
3 december 2004, 16:35
t zijn licenced elementen om het zo maar te zeggen, net zoals duncan designed elementen heeft hij gibson designed elementen. geen echte gibson dus.

H.Manback
3 december 2004, 16:52
Voor zover ik weet hebben epiphones vaak Samsung elementen (beeld je de verbazing op mijn gezicht in toen ik dat las), en zoals NK3F zegt, met 150 euro per stuk (in de losse verkoop denk ik) zal je die niet zo snel op een epiphone vinden, en al helemaal niet in de 325 euro versies.

Maar ja, je kan niet alles hebben voor dat geld he :wink:

O en dat het Samsung zou zijn is natuurlijk niet geweldig, maar het hoeft zeker niet slecht te zijn alleen maar omdat er Samsung op staat. Yamaha maakt ook van alles en hun gitaren zijn zeker niet slecht.

Wormaap
3 december 2004, 17:08
H.Manback: Ik ga ervanuit dat je je verlezen hebt OID. Op Epiphones zaten namelijk Samick elementen :P
De Designed by Gibson pickups schijnen trouwens een stuk beter te zijn dan de Samicks die er eerst op zaten.

Pickslide
3 december 2004, 17:57
Ik heb zelf een epi, het zijn idd geen gibson humbuckers. Als je dat ding gaat kopen is het ook geen gek idee om de humbuckers te vervangen...

doncker
3 december 2004, 19:51
hagrath van het forum verkoopt een epi lp met gibson humbuckers.

matto
3 december 2004, 19:58
Als het designed by Gibson alnico humbuckers zijn dan klinken ze m.i. wat rauwer dan Gibsons (ik vind dat mooier, iets meer R&R sound ) 8-)

Orpheo
4 december 2004, 02:44
dat die pickups van een epi LP nie zo geweldig zijn wist ik, maar het hout van die gitaren...is dat wel goed? of is dat ook niet helemaal super??

matto
4 december 2004, 09:15
ik vind dat Epiphone uitstekend gebouwde gitaren maakt, van prima materialen en als je dan naar de prijs gaat kijken dan is discussie niet zinvol want als je echt voor een vergelijkbaar model en type gaat dan kom je bij Gibson terecht en daar zijn de prijzen toch duidelijk hoger voor in principe gelijke gitaren.
De materialen en de afwerking liggen dan op een NOG hoger niveau en de USA werknemers salarissen doen dat ook .
Vergeet niet dat er natuurlijk altijd zoiets blijft als de eigenaar willen zijn van "the real thing".
Dat geeft natuurlijk altijd een extra kick. :-?

V!N
4 december 2004, 14:46
De prijs/kwaliteit-verhouding bij Epiphone is een van de meest gunstige als het aankomt op niet "high-end" gitaren. Natuurlijk wordt er om die verhouding zo te houden op enkele punten een compromis gesloten, waaronder de elementen.

Hier in de buurt zijn er best veel die in hun Epi Les Paul een set Gibson Humbuckers zetten.
Het verschil in geluid tussen de tussen deze twee merken is dan een stuk kleinder dan het verschil in prijs. :)

Maar matto heeft gelijk, "Hiep hoi, ik heb een Gibson" kan niet op tegen "Hiep hoi, ik heb een Epiphone met elementen van Gibson".

NeeraDJ
4 december 2004, 16:20
Epi elementen zijn koreaanse als ik het goed heb, dus geen USA built elementen. Ze schijnen onwijs microfonisch te klinken en hebben een onwijze feedback. Niet alleen raad ik je aan uit de buurt te blijven van Epi, maar nooit voor zo'n marketing truc te vallen. Bovendien zijn de electronica ook heel erg slecht op Epiphones, sommige mensen storen zich er niet aan, maar wanneer ik zelf een gitaar koop wil ik wel dat alles eraan klopt.

V!N
4 december 2004, 16:51
Uit de doos deugt er niet veel aan Epi, dat is waar. Vooral de elementkeuzeschakelaar heeft problemen. Gelukkig zijn de meeste muziekzaken daarop bedacht en komen deze gitaren niet in de winkel voordat dit is verholpen. Mocht het zo zijn dat deze tweedehandse in de verkeerde zaak is gekocht (waar ze hem niet hebben nagekeken), zal vast de vorige eigenaar zoiets hebben opgemerkt en verholpen.

Laten we het vanuit het juiste perspectief blijven bekijken, zijn "neefje" .. hoe gevorderd zal die zijn ? Zo'n knul help je echt niet als je hem vertelt dat hij van z'n krantenwijk beter door kan sparen voor (ik noem maar wat) een Gibson Les Paul '59 heruitgave.

Die Epi is een leuke gitaar voor een leuke prijs waar een beginneling goed mee uit de voeten kan. Er is ruimte voor verbetering en ik vond het destijds erg leuk om in mijn Sakai te experimenteren met electronica en andere elementen die soms meer waard waren dan de gitaar zelf. :)

NeeraDJ
4 december 2004, 17:36
Ik kan je veel beters dan Epiphone aanraden als beginner hoor, en het lijkt me juist vervelend om als beginner de hele tijd aan je gitaar te knutselen of laten knutselen, en daarna ook nog eens geld hieraan kwijt te zijn.

Nee tuurlijk hoeft ie dan niet te sparen voor een Gibson :), maar de Richwood set-necks zijn van een veel betere kwaliteit, Tokai, Aria, Dean (ok geen echte LP modellen), Samick etc. etc. zijn dan van veel betere kwaliteit rond die prijsklasse. En dat zijn gitaren waar je als gevorderde ook nog blij mee kunt zijn.

matto
4 december 2004, 19:19
Epi elementen zijn koreaanse als ik het goed heb, dus geen USA built elementen. Ze schijnen onwijs microfonisch te klinken en hebben een onwijze feedback. Niet alleen raad ik je aan uit de buurt te blijven van Epi, maar nooit voor zo'n marketing truc te vallen. Bovendien zijn de electronica ook heel erg slecht op Epiphones, sommige mensen storen zich er niet aan, maar wanneer ik zelf een gitaar koop wil ik wel dat alles eraan klopt.

Zijn de beweringen die je hier doet op ervaringen gebaseerd of heb je dit van horen zeggen?
Aan mijn Epiphone klopt alles hoor !
In vergelijking met mijn USA Fenders is de Epi Es 335 luider en rauwer het is maar net wat je nodig hebt. :lol:

woutB
4 december 2004, 22:04
Het is wel eens eerder ter sprake gekomen dat er een verschil is in Epi's van nu (zo'n kleine 2 jaar oud) en ouder. Die nieuwe schijnen een stuk beter te zijn ( te herkennen aan chrome grover tuners). Ik heb er zelf een en vind de elementen helemaal zo slecht nog niet in vergelijking met de SD alnico 2 in m'n andere gitaar. De pick-up switch heb ik geen problemen mee alleen die volume en tone knoppen zou volgens mij wel wat beters in kunnen.
Toch denk ik inderdaad dat er voor dat geld(er staat toch Gibson op de headstock) nog meer te koop is wat best wel beter kan zijn.

jaywalker
5 december 2004, 01:55
Uit de doos deugt er niet veel aan Epi, dat is waar. Vooral de elementkeuzeschakelaar heeft problemen. Gelukkig zijn de meeste muziekzaken daarop bedacht en komen deze gitaren niet in de winkel voordat dit is verholpen. Mocht het zo zijn dat deze tweedehandse in de verkeerde zaak is gekocht (waar ze hem niet hebben nagekeken), zal vast de vorige eigenaar zoiets hebben opgemerkt en verholpen.

Laten we het vanuit het juiste perspectief blijven bekijken, zijn "neefje" .. hoe gevorderd zal die zijn ? Zo'n knul help je echt niet als je hem vertelt dat hij van z'n krantenwijk beter door kan sparen voor (ik noem maar wat) een Gibson Les Paul '59 heruitgave.

Die Epi is een leuke gitaar voor een leuke prijs waar een beginneling goed mee uit de voeten kan. Er is ruimte voor verbetering en ik vond het destijds erg leuk om in mijn Sakai te experimenteren met electronica en andere elementen die soms meer waard waren dan de gitaar zelf. :)

Neefje is 1 jaar jonger dan mij. Hij speelt iets van een jaar gitaar , voornamelijk punk (blech).

jaywalker
5 december 2004, 01:55
Uit de doos deugt er niet veel aan Epi, dat is waar. Vooral de elementkeuzeschakelaar heeft problemen. Gelukkig zijn de meeste muziekzaken daarop bedacht en komen deze gitaren niet in de winkel voordat dit is verholpen. Mocht het zo zijn dat deze tweedehandse in de verkeerde zaak is gekocht (waar ze hem niet hebben nagekeken), zal vast de vorige eigenaar zoiets hebben opgemerkt en verholpen.

Laten we het vanuit het juiste perspectief blijven bekijken, zijn "neefje" .. hoe gevorderd zal die zijn ? Zo'n knul help je echt niet als je hem vertelt dat hij van z'n krantenwijk beter door kan sparen voor (ik noem maar wat) een Gibson Les Paul '59 heruitgave.

Die Epi is een leuke gitaar voor een leuke prijs waar een beginneling goed mee uit de voeten kan. Er is ruimte voor verbetering en ik vond het destijds erg leuk om in mijn Sakai te experimenteren met electronica en andere elementen die soms meer waard waren dan de gitaar zelf. :)

Neefje is 1 jaar jonger dan mij. Hij speelt iets van een jaar gitaar , voornamelijk punk (blech).

Wormaap
5 december 2004, 05:10
Mijn Epi Goth LP uit 2002 is ook niks mis mee. Het klopt IDD wel dat de elementschakelaar vervangen is (was na 3 mnd kapoet, heb nu'n stylish gouden erop, nooit meer problemen gehad :P)
Iedereen die er voor zover op gespeeld heeft verbaasde zich over de kwaliteit van een Epiphone, kan natuurlijk zijn dat ik net'n uitzondering te pakken heb, maar voor zover vond iedereen hem erg goed klinken + spelen, inclusief m'n leraar + stagiaire en een of andere redelijk ervaren bluesgast :)
Ben d'r zelf ook behoorlijk tevreden over, al bespeel ik om de een of andere reden m'n Model 6 toch meer :roll:

Mitch
5 december 2004, 13:13
Dan komt nu een verhaal dat op ervaring is gebaseerd is i.p.v. "het schijnt dat" :roll:

De Epi LP die ik had was er één van pak 'm beet 1989. Totale afwerking was niet slecht, elementen waren dat wel. Elementen switch heeft nooit problemen gegeven trouwens :wink:
Heb 'm toen eens verwend met een paar Seymour Duncans en dat klonk tien keer beter, maar je bleef wel horen dat de gitaar niet echt een denderende klank van zichzelf had helaas.
Later heb ik een nieuwe productie Epi LP in mijn handen gehad met de Gibson Designed elementen erin en die klonken een stuk beter dan de oude standaard pickups. Ik zal niet zeggen Gibson kwaliteit, maar ik hoorde nu ten minste serieus verschil tussen de hals en de brughumbucker :D
Klank was ook redelijk helder, maar wel vol. Kun je wat mij betreft geen buil aan vallen, zeker voor punkrock niet.

Azrael
5 december 2004, 13:39
Kun je wat mij betreft geen buil aan vallen, zeker voor punkrock niet.

Daar is de moraal van het verhaal......punk zuigt! :-D

Mitch
5 december 2004, 13:58
Hè, ik had het nog zo leuk verpakt :D

Azrael
5 december 2004, 14:36
Hè, ik had het nog zo leuk verpakt :D

Het is Sinterklaas dus ik mag de surprises uitpakken he? :razz:

shredneck
5 december 2004, 15:43
de enige epi met gibson hb's is de Boneyard, daar zitten Burstbuckers op. No shit, check de specs op de site voor je commentaar geeft.


Sinds de nieuwe organisatie ( 1 distributiepunt voor europa en een splinternieuw quality control center voor Gibson en Epiphone) komt er geen slechte epi meer bij de winkelier. Voor het einde van het jaar zal ook Nederland voorzien worden van Gibson producten via dit qc center.

Electric Sound is 1 van de laatste dealers die, evenals Rosetti (Engeland) zijn zaken gaat overlaten aan Gibson-Europe BV te Vianen.

Epiphone is een budgetmerk met enkele uitschieters, dus mensen, blijf de zaken wel in perspectief zien. Nothing beats a Gibson!

woutB
6 december 2004, 00:03
Dan komt nu een verhaal dat op ervaring is gebaseerd is i.p.v. "het schijnt dat" :roll:


Ja kneus, het schijnt inderdaad zo te zijn. Wat ik schijnbaar vaker heb gelezen(hier en elders) dat nieuwe Epi's beter zijn. Precies zo'n verhaal wat jij geplaatst hebt.

Orpheo
6 december 2004, 01:07
Dan komt nu een verhaal dat op ervaring is gebaseerd is i.p.v. "het schijnt dat" :roll:


Ja kneus, het schijnt inderdaad zo te zijn. Wat ik schijnbaar vaker heb gelezen(hier en elders) dat nieuwe Epi's beter zijn. Precies zo'n verhaal wat jij geplaatst hebt.

ik heb het stellige vermoeden dat SP bedoeld: dit is een verhaal dat gebaseerd is op de werkelijkheid, en niet verhalen van mensen die wel eens een epi hebben bespeeld, of mensen die NEVER een epi hebben bespeeld, en meningen baseren op geruchten.

en uhm...kneus? ik kan me herinneren, dat vriendelijkheid tegenover mede-forummers gewenst was? als je t niet eens bent met SP, kan je dat ook op een beschaafde manier zeggen...thats all :)

Orpheo
6 december 2004, 01:07
Dan komt nu een verhaal dat op ervaring is gebaseerd is i.p.v. "het schijnt dat" :roll:


Ja kneus, het schijnt inderdaad zo te zijn. Wat ik schijnbaar vaker heb gelezen(hier en elders) dat nieuwe Epi's beter zijn. Precies zo'n verhaal wat jij geplaatst hebt.

ik heb het stellige vermoeden dat SP bedoeld: dit is een verhaal dat gebaseerd is op de werkelijkheid, en niet verhalen van mensen die wel eens een epi hebben bespeeld, of mensen die NEVER een epi hebben bespeeld, en meningen baseren op geruchten.

en uhm...kneus? ik kan me herinneren, dat vriendelijkheid tegenover mede-forummers gewenst was? als je t niet eens bent met SP, kan je dat ook op een beschaafde manier zeggen...thats all :)

NeeraDJ
6 december 2004, 07:46
Dan komt nu een verhaal dat op ervaring is gebaseerd is i.p.v. "het schijnt dat" :roll:

Ook uit ervaringen hoor, ik heb weliswaar nooit een Epi bezeten, maar ik heb me vaker aan dit soort dingen lopen ergeren bij de Epi's van vrienden en in de winkel (waar ik toen ik begon overigens bang was dat zo'n ding deraf zou pleuren. De enige noemenswaardige Epi vind ik de Ace Frehley, heeft nog echte Super Distortions ook! 8-)

En woutB leer eens normaal te reageren, ik zie SP niks verkeerds zeggen, en zowiezo is zo'n opmerking "not done"

woutB
6 december 2004, 13:20
Er wordt hier wel meer gepost wat niet not-done is. De 1e keer dat ik zo reageer heeft een reden. Ik voel me beledigd door zijn opmerking met rollende oogjes.
Ik probeer ook mijn bijdrage ( hoe bescheiden dat ook mag zijn) te leveren op dit forum.

woutB
6 december 2004, 13:20
Er wordt hier wel meer gepost wat niet not-done is. De 1e keer dat ik zo reageer heeft een reden. Ik voel me beledigd door zijn opmerking met rollende oogjes.
Ik probeer ook mijn bijdrage ( hoe bescheiden dat ook mag zijn) te leveren op dit forum.

john.3001
6 december 2004, 14:45
koop gewoon een strat, ben je klaar :razz:

NeeraDJ
6 december 2004, 15:01
Er wordt hier wel meer gepost wat niet not-done is. De 1e keer dat ik zo reageer heeft een reden. Ik voel me beledigd door zijn opmerking met rollende oogjes.
Ik probeer ook mijn bijdrage ( hoe bescheiden dat ook mag zijn) te leveren op dit forum.

Hij had het over mijn post als ik me niet vergis hoor, en ja er wordt idd wel meer gepost wat not-done is, maar als je met harde kogels begint te schieten dan ben je in staat anderen tot last te zijn. Ik denk dat ik niet de enige ben die jouw bijdrage aan dit forum op prijs stelt, maar om een smiley iemand uitschelden is toch een heel ander verhaal

woutB
6 december 2004, 19:50
Hij had het over mijn post als ik me niet vergis hoor, en ja er wordt idd wel meer gepost wat not-done is, maar als je met harde kogels begint te schieten dan ben je in staat anderen tot last te zijn. Ik denk dat ik niet de enige ben die jouw bijdrage aan dit forum op prijs stelt, maar om een smiley iemand uitschelden is toch een heel ander verhaal

Ik heb het nog eens na gelezen en het had inderdaad ook jou post kunnen zijn. Ben misschien ook wel iets te snel op mijn teentjes getrapt.

Excuses aan de betrokkenen, vooral Seymour Paul. :oops: