PDA

View Full Version : so far for japanese quality checks



Ibanez RuleZ
3 december 2004, 12:51
eergister attendeerde Fred Dons mij op een inconsistentie bij mijn charvel 750xl (eind jaren 80 import uit Japan), die hij gerefinned had. ik had gezegd dat de gitaar van mahony was (wat hij zou moeten zijn) en hij kwam er achter dat hij dus van basswood is met esdoorn top ipv mahony met esdoorn top. echt wel bizar... snap er geen flikker van hoe een gitaar van 1000 dollar toen ter tijd nieuw gewoon in ene van ander hout gemaakt kan worden. Hij klinkt prima, hoop tone, sustain etc, maar niet de mahony klank die ik had gewild (was nog niet echt opgevallen, heb m maar heel ff bespeeld en dan met EMG81's) en dat hoor ik NU dus wel met de EMG85 die er in zitten. het is ietsje schel, te schel voor mahony.

ik vind het vrij bizar. gitaar is en blijft erg fijn en is best goed, maar dit is best een domper

harrald

Braindead
3 december 2004, 13:20
Boeien...... EEn basswood body met maple klinkt ook prima.
Zie de MM EVH en Axis

michielv
3 december 2004, 13:27
Ik zou er toch niet zo blij mee zijn wanneer ik houtsoort X koop en het blijkt uiteindelijk houtsoort Y te zijn. Zeker niet wanneer je het verschil kunt horen en het niet klinkt zoals je het hebben wilt.

Plus, basswood is een stuk goedkoper dan mahonie dus je loopt de kans dat je dezelfde gitaar voor minder had kunnen krijgen als je geweten had dat het basswood was.

Braindead
3 december 2004, 13:45
Quote "Hij klinkt prima, hoop tone, sustain etc, maar niet de mahony klank die ik had gewild (was nog niet echt opgevallen, heb m maar heel ff bespeeld en dan met EMG81's)"

Ach hij klinkt toch goed zo. :D

Nee, maar ik kan het me natuurlijk wel voorstellen dat je het vaag vind.
Ik zou me ook wel ff achter mijn oren krabben als ik zoiets zou meemaken.

Gewoon misleiding als je het mij vraagt.
Maar uh, zoek anders eens op de specs. Misschien is het wel bekend gemaakt dat ze de houtsoort veranderden.

En geloof nooit advertenites (2dehands) Hoe vaak ze daar niet gewoon een andere houtsoort aangeven dan dat er in zit..

Of Charvel.... model 3 Made in USA San Dimas.
Yeah right

Vaak gewoon een Japanse Charvel, niet dat die slecht zijn maar toch misleiding

Ibanez RuleZ
3 december 2004, 14:30
eh... ik ben geen onbekende met charvel gitaren. heb een model 6, ben redelijk actief JCF lid etc. ik weet wat voor gitaar ik koop (is via JCF gekocht) en die gast wist dit ook niet. deze gitaren HOREN van mahony en esdoorn gemaakt te zijn, niet van basswood. dit is ook een one of a kind gitaar, hadden ze op het JCF ook nog nooit meegemaakt.

het bizarre is, dat hij clean door het wat lichtere geluid en EMGs heel veel beter klinkt dan die met mn passieve model 6. het is zelfs zo erg dat ik vind dat hij clean BETER klinkt dan overstuurd, behalve voor het neckelement (ook een 85), want die zingt bijzonder goed

Harrald

guvnor
3 december 2004, 14:42
Lullig... Zoiets had ik met mijn Epi met birdseye top.
Was dus geen birdseye maar plain maple. Met een ronde stempel worden daar deuken in gedrukt, vervolgens DIK in de lak gezet en het lijkt net birdseye maple... Zulk bedrog kan je plezier met een gitaar aardig verknallen ondanks dat ik het altijd een prettige gitaar vond.

Zelfde wanneer je na een wilde nacht met een bloedmooie griet er achter komt dat het een omgebouwde vent is... Je houdt er een raar gevoel aan over.
[spreekt NIET uit ervaring]

Anders Destium
3 december 2004, 15:06
Da's zeker balen Harrald, alleen al het feit dat het niet is wat je ervan had verwacht :-?

Ik moet zeggen dat ik basswood met een maple top veel beter vind klinken dan compleet basswood, dat is echt een flink verschil qua ballen!

Een voordeel is natuurlijk wel dat hij als het goed is wat lichter is qua gewicht :wink:

Ibanez RuleZ
3 december 2004, 15:12
niet voor niets wordt (b)asswood zo genoemd. maar dat is ook niet helemaal correct. de gitaren zijn best goed, de EBMM JPMs zijn er ook van en basswood met esdoorn klinkt echt wel goed, alleen ietsje scheller dan ik had gewild...

ik had het eigenlijk al moeten weten toen ik er achter kwam dat ie VEEL lichter is dan mn model 6. is idd wel HEEL plezierig :D

Harrald

dejohan
3 december 2004, 15:26
Zelfde wanneer je na een wilde nacht met een bloedmooie griet er achter komt dat het een omgebouwde vent is... Je houdt er een raar gevoel aan over.
[spreekt NIET uit ervaring]

Als je een hele nacht voor nodig hebt om daar achter te komen verdien je het wel imho.

Wormaap
3 december 2004, 15:38
niet voor niets wordt (b)asswood zo genoemd. maar dat is ook niet helemaal correct. de gitaren zijn best goed, de EBMM JPMs zijn er ook van en basswood met esdoorn klinkt echt wel goed, alleen ietsje scheller dan ik had gewild...

ik had het eigenlijk al moeten weten toen ik er achter kwam dat ie VEEL lichter is dan mn model 6. is idd wel HEEL plezierig :D

Harrald
ALLES is VEEL lichter dan'n Model 6 :P Echt het enige nadeel aan'n super gitaar voor de rest, net alsof je'n zak cement om hebt hangen :-?

Wel minder dat je dit gebeurd is.

Shakeel
3 december 2004, 16:08
Dat is behoorlijk balen. Ik vind het een beetje raar dat je em nu opeens niet als een mahonie gitaar vindt klinken en verrast bent .. want nu je het weet ( ja ik weet dat je er andere elementen in had gedaan maar toch) vind je em opeens wel wat scheller klinken. :roll:

Ibanez RuleZ
3 december 2004, 22:59
hmm, in eerste instantie had ik er een EMG 81 in zitten, let me guess, die klinkt altijd lichtjes schel. Toen heb ik er een emg 85 in gezet in de brug en in de neck, maar dat was zo vlak voor ik naar Fred ging om m weg te brengen dat k m niet veel heb gebruikt met die config.

mja, whatever. het is hoorbaar, that's the point here

Harrald

soup
3 december 2004, 23:35
Zelfde wanneer je na een wilde nacht met een bloedmooie griet er achter komt dat het een omgebouwde vent is... Je houdt er een raar gevoel aan over.
[spreekt NIET uit ervaring]

kom kom , we zijn er voor je, dus het was een vent wat erg voor je :-D

Ome Henk
4 december 2004, 00:44
ik vind het vrij bizar. gitaar is en blijft erg fijn en is best goed, maar dit is best een domper
'T zit allemaal tussen de oren :roll:

The Mule
4 december 2004, 09:56
Positief bekeken heb je misschien een unieke gitaar, hij beviel je altijd heel goed (toen je nog in zalige onwetendheid verkeerde) en daarbij vind ik het toch een beetje frappant dat je nu opeens het verschil hoort en je daarvoor nooit afgevraagd hebt waarom dat mahonie zo schel klonk. Geeft niks, ik heb er niets mee te maken en als je het inderdaad hoort ben je vast gezegend met 'perfect pitch', maar ik zou me er onder die omstandigheden zelf niet al te druk om maken... 8-)