PDA

View Full Version : Brandende buizenvragen; tips graag



Kim Wilson
6 juni 2002, 20:46
Hi,

Vraagje:
Ik moet binnenkort de nog originele buizen van mijn Fender Twin Reverb SF vervangen. Welk merk biedt een goede 6L6 voor weinig en hoeveel is dan weinig?

En dan nog iets. De vorige eigenaar heeft altijd met twee eindbuizen gespeeld, dat schijnt eerder te vervormen. Maar met vier buizen klinkt-ie beter.
Als ik nu vier eindbuizen koop en ik laat de bias afstellen, kan ik dan ook willekeurig de buizen er uit halen en dezelfde er weer in stoppen? Ik weet inmiddels dat buis 1 en 4 of 2 en 3 gelijk moeten zijn.

Graag wat tips, ik heb deze buizenbak net een weekje.

Bedankt, Hans.

baxteen
6 juni 2002, 20:54
ik heb er niet veel ervaring mee, maar ik zou zeggen dat wanneer je teruggaat naar 4 buizen, je vier nieuwe buizen moet kopen. wel es van die oerwoud verhalen gehoord over koplampen dat als er een stuk gaat en je hem vervangt de andere binnen no time ook stuk is. Maar dikke kans dat als er aan de bias gekloot moet worden, je toch 4x nieuw moet hebben, en dan uiteraard (minimaal) per twee gematched en op de goede plek

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:11
Ja, dat van die vier buizen was ik toch wel achter. Het verbaast me nog dat die buizen van 25+ jaar het nog doen.
De vraag was alleen dat als ik, na het vernieuwen van mijn buizen (dus vier nieuwe), naar mijn mening te veel vermogen heb, dus geen oversturing van mijn buizen, er twee uithaal, en ik ben daar helemaal niet tevreden mee, kan ik dan die twee buizen er zo weer instoppen?

BTW, dank voor de snelle reactie. En hoe krijg ik van die leuke smileys?

baxteen
6 juni 2002, 21:18
dat je met vier buizen geen oversturing zou krijgen, lijkt me sterk. Er zijn natuurlijk een aantal factoren die zorgen voor oversturing. Ten eerste je voorversterking, dus de buizen in de preamp. Zet je daarbij je gain...affijn ik schat in dat dat duidelijk is. Waar jij op doelt is de pure oversturing die je krijgt als je je poweramp op z'n lazer geeft. en dat punt zal denkelijk bij twee buizen eerder bereikt worden dan bij vier buizen. Dat wil niet zeggen dat je veel 'harder' moet bij vier buizen, want dat verschil in geluid is niet twee keer zo groot (hoe groot wel weeknie, ergens in dit forum is 'n thread naar een artikel over myths in amps). Nou, en dan kun je ook nog altijd, bij de vier buizen optie, kijken of je een PowerBrake, of attenuator oid kunt aansluiten. Blijven je buizen full tilt blazen, maar het output-(level ? vermogen? iig hoeveelheid herrie)wordt minder. zo iets dan ?

gangsta
6 juni 2002, 21:19
smileys: : D = :grin:
: P = :razz:
enz

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:37
Op 2002-06-06 21:18, schreef baxteen:
dat je met vier buizen geen oversturing zou krijgen, lijkt me sterk. Er zijn natuurlijk een aantal factoren die zorgen voor oversturing. Ten eerste je voorversterking, dus de buizen in de preamp. Zet je daarbij je gain...

Het wordt me hoe langer hoe meer duidelijk, ik was al bang dat ik ruzie zou krijgen met de hele buurt vanwege het volume ("Sorry buurman, maar zo klinkt-ie nou eenmaal het mooist" :smile: . Dat wordt dus wel een beetje lastig, vandaar die twee buizen.

PeArLjAm
6 juni 2002, 21:44
De twinreverb is zeeeeer moeilijk te oversturen. Echt vervormen wil hij niet. Je moet het echt hard zetten (8-9) wil ie een beetje vervormen. Trouwens trek aan aan je mastervolume knop, deze staat dan naar voren en het is de bedoeling dat je door deze handeling iets meer gain krijgt.

baxteen
6 juni 2002, 22:17
tja twin reverb...ik heb daar geen ervaring mee, maar uit bovenstaande leidt ik af dat het idd moeilijk wordt om a) te oversturen op b) een acceptabel volume. Maar waarsch. is dat met 2 buizen al 140 dB. Mijn luister ervaring met Fender is mooi clean, en HARD clean. Ik weet niet wat je speelt, maar een beetje scheur gebruik je al snel. Misschien toch eens een preamp overwegen, Koch heeft een erg mooie buizenbakje. Is niet hetzelfde, maar wel gehoorsvriendelijker. Succes

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: baxteen op 2002-06-06 22:19 ]</font>

Kim Wilson
6 juni 2002, 22:19
Op 2002-06-06 21:44, schreef PeArLjAm:
...Trouwens trek aan aan je mastervolume knop, deze staat dan naar voren en het is de bedoeling dat je door deze handeling iets meer gain krijgt.


Was dat nou niet net het feature (weet zo gauw niet het Nederlandse woord) waarom iedereen de SF's gaat blackfacen? Wat ik overigens echt niet ga doen, want volgens mij is dat het verstoren van het originele van de SF Twin Reverb (waar ze dus zo duur van worden).

Ik zal het iig es proberen. Nu misschien geen goed idee meer (22.30u)

1000x dank,
Hans

Robbert
6 juni 2002, 22:27
Een silverface amp, is gewoon een versterker gemaakt nadat Fender is overgenomen door CBS.

Blackfacen is dus de versterker terug brengen naar originele Fender standaard. Je hebt daarna dus een pure Fender versterker, en deze zijn juist zo gewild.

En, inderdaad, het is allemaal geen goed idee om het nu toch te proberen.

Kim Wilson
6 juni 2002, 22:35
Hi baxteen,

Koch versterkers zijn idd heel fijne versterkers, ik denk alleen dat de Fender samen met mijn Epi Les Paul meer aan mijn verwachtingen voldoet. Momenteel speel ik nog wat gitaar in een punk/boerenrock/grunge/rag-band en ik heb de Blues Driver en Super Feedbacker + Distortion van Boss (werkt prima, vooral de Blues Driver, feedbacker op DF-2 wat minder), maar op den duur wil ik toch meer Rhythm &amp; Blues gaan spelen. Dan ben ik dus geen enkel effect meer nodig, alleen het natuurlijke oversturen van de versterker, en dat lukt dus niet echt. Ik ben 3 en 4 mei in Ospel geweest bij het Moulin Blues Festival (prachtig festival, vooral de Juke Joints en Johnny Dyer/Lynwood Slim/Rusty Zinn waren errug goed). 80% wat je daar ziet is Twin Reverb zonder effecten. Maar ja, op zo'n enorm podium voor 7000 man is wel even wat anders dan in de garage of woonkamer of kroegie of ...

Iig bedankt voor je reactie.
Hans

Kim Wilson
6 juni 2002, 22:39
Op 2002-06-06 22:27, schreef Robbert:
Blackfacen is dus de versterker terug brengen naar originele Fender standaard. Je hebt daarna dus een pure Fender versterker, en deze zijn juist zo gewild.


Dus een geblackfacede Silverface is meer waard dan een zuiver originele silverface?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim Wilson op 2002-06-06 22:43 ]</font>

Robbert
6 juni 2002, 22:41
Dat vind ik een hele goede vraag, en durf daar geen antwoord op te geven ...

/Edit: En zelfs in deze hele korte zin maak ik een typo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert op 2002-06-06 22:42 ]</font>

baxteen
6 juni 2002, 22:49
nog een optie. Powersoak ?? Kweenie of da kan op een Fender, maar Marshall maakt er een , en zie de link naar http://www.guitarman.nl, daar staat een Koch Loadbox, kun je je output terug schroeven naar bijv 15 %. Volgens mij zijn die dingen specifiek gemaakt voor juist oudere versterkers die alleen 'goed'klinken als ze hard staan. Voordeel: geen geetter met buizen, wel lampjes volop branden, dus de sound die jij zoekt bij volume 'dakkapel blijft vastzitten
Nadeel; it'll cost ya

jpb
7 juni 2002, 00:07
Het maakt niet zo veel uit of je een twin-rev. blackface maakt of niet. Evenals het demonteren van de master-vol. is dit een vrij simpele en volledig te herstellen ingreep. Ook mv twins zullen meer waard worden in de toekomst, allen al omdat het hele goeie en betrouwbare versterkers zijn. Van meer belang voor de waarde is dat er geen grote modificaties aan gedaan zijn (gaten boren; extra gain stages), dat 'ie er een beetje uitziet en goed klinkt. Je zult toch een keer buizen/elco's moeten vervangen; dus helemaal origineel kun je hem niet houden.
Twin's willen ook nog wel matige speakers met te weinig vermogen hebben. Een paar goede speakers kan een wereld van verschil maken.
Hans

SteavisSmokin
7 juni 2002, 00:17
Kim, goede nieuwe buizen voor een goede prijs zijn de Svetlana 6L6GC. Komt erg dicht in de buurt van 'new old stock' buizen en klinken erg 'fender'. Check voor prijzen http://www.marble-amps.com (naar online shop).

Als je er 4 nieuwe in laat zetten dan kan je er niet willekeurig weer buizen uittrekken, dan moet de bias weer afgesteld worden en het ohmage van de speakers (trek je 2 eindbuizen eruit, wordt het ohmage verdubbelt. Liep je versterker eerst op 4 ohm, werkt hij daarna op 8 ohm).

Master volume op silverface amps zit vóór de eindversterker, dat is de reden waarom het niet mooi klinkt. Een goed overdrive pedaal klinkt beter dan die voorbuizen te laten oversturen.

Pull-boost zit niet op de versterker van Kim Wilson. Ik las in je andere bericht dat het een twin uit midden jaren 70 was, die hebben geen pull-boost.

Blackfacen zou een optie kunnen zijn, en veranderd de waarde meestal in positieve zin. Om te checken of je amp geblackfaced is of niet: haal het chassis een klein beetje uit je versterker tot je aan de binnenkant van het chassis kan zien waar de eindbuizen zitten. Zie je grote condensatoren zitten vanaf de buisvoeten gesoldeerd naar het chassis dan is de versterker in ieder geval niet geblackfaced. Ik kan je het wel aanraden je versterker te blackfacen, je versterker klinkt dan veel beter (minder 'hifi' geluid, dikkere, vettere toon)

Als je geen verstand hebt van buizenbakken doe dan niet wat ik zojuist geschreven heb, er zijn dodelijke (!!!) voltages (450+ volt!!!) aanwezig in deze versterkers, zelfs nadat ze niet meer in het stopcontact geplugd zijn.

Ik ben ook in Ospel geweest dit en vorig jaar. Mijn hoogtepunten: Bernard Allison en Rusty Zinn, Lynwood slim etc. Wat gaaf he die 'sessie' van die lui. Bij Johnny Dyer ben ik wel naar huis gegaan.. (vond het saai worden na het spetterende optreden van lynwoon slim en die fantastische solos van rusty!)

Anyways, ik ga slapen! Morgen optreden dus moet fris zijn!

Dirk_Hendrik
7 juni 2002, 09:15
Op de laatste vraag, kun je er buizen uit trekken: Ja. Of de twee middelste of de twee buitenste. Wat je dan ook moet doen is je speakerimpedantie omhoog brengen. Was die 8 Ohm, dan moet die 16 worden. Was het 4 Ohm, dan moet het 8 Ohm worden. Daar een twin zijn speakers vast heeft ingebouwd is dat wat lastig.

Grooveyard21
7 juni 2002, 11:03
svelana 6l6gc's zijn inderdaag errug goed.

SteavisSmokin
7 juni 2002, 13:40
Dirk-Hendrik, als je er eindbuizen uit gaat trekken (mensen die dit lezen; dit kan ALLEEN bij een versterker met 4 of meer eindbuizen of volledig klasse A versterkers) moet de bias ook opnieuw afgesteld worden.

Betreft de speaker impedantie die veranderd: een Twin draait normaal op 4 ohm (2 speakers van 8 ohm), haal je 2 eindbuizen eruit gaat het ohmage omhoog naar 8 ohm. Ontkoppel dan simpelweg 1 speaker en je komt weer op het juiste aantal ohms uit. Dus zo lastig is dat niet.

PeArLjAm
7 juni 2002, 16:49
Dit is wat Kim zegt..:
Ik heb mijzelf laatst een Fender Twin Reverb aangeschaft, en uit de forums heb ik al op kunnen maken dat deze tussen '74 en '76 gemaakt moet zijn, het is een Silverface (ik geloof '68 tot '76) 100W (vanaf '74) met Mastervolume. Hij (of zij) is nog helemaal origineel, het enige gemodificeerde is dat eindbuis twee en drie eruit zijn. Nummer 1 en 4 zijn zelfs nog originele Fender buizen! (Ja ze zien er nog goed uit).

Steavis zegt dat deze geen pull mastervolume knop hebben. Ik heb zelf een twin reverb met precies dezelfde specs maar ik heb wel een pullmastervolume. Hoe kan dit, is mijn versterker dan gemodificeerd ofzow??

Kim Wilson
7 juni 2002, 16:56
Ik denk dat Steven zich daar gewoon vergist heeft, want ik heb ook die push/pull master, dus...

baxteen
8 juni 2002, 01:45
en...powersoak ??
50 watt blijft een hele kluit om op z'n eindtrap te oversturen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: baxteen op 2002-06-13 22:05 ]</font>

SteavisSmokin
8 juni 2002, 15:29
Sorry, dat was een foutje van me dan, kan gebeuren. Maar wat je zegt klopt niet helemaal; Silverface is van '68 tot '80, van '68 tot '76 zijn de Twin Reverbs 100 watt, van '77 tot '82 zijn ze 135 watt. Vanaf '72 is de Mastervolume geintroduceerd maar wanneer dat nou precies een pull-boost is geworden kan ik niet natrekken omat ik mijn Fender Amp Book heb uitgeleend.

InVein
13 juni 2002, 11:41
Steavis jij zegt dat je na het verwijderen van 2 eindbuizen je versterker op het dubbele Ohmage moet laten lopen. In het artikel van feedback las ik echter dat hij dan op minder moet lopen. Ik heb zelf een 100w buizencombo die met 4 pitten op 8 ohm loopt. Moet ik deze nu op 4 of op 16 ohm laten lopen??

SteavisSmokin
14 juni 2002, 00:53
Hey Invein, volgens mij had ik het wel goed. Maar ik zal 1 dezer dagen kijken of ik het ergens na kan checken, maybe dat mijn geheugen in de war is. :smile:

ReinoutV
28 juni 2002, 13:36
Op 2002-06-13 11:41, schreef InVein:
Steavis jij zegt dat je na het verwijderen van 2 eindbuizen je versterker op het dubbele Ohmage moet laten lopen. In het artikel van feedback las ik echter dat hij dan op minder moet lopen. Ik heb zelf een 100w buizencombo die met 4 pitten op 8 ohm loopt. Moet ik deze nu op 4 of op 16 ohm laten lopen??


Stel je hebt een Marshall TSL 100 met 4 eindbuizen. Uitgang van 16 ohm op 16 ohm ingang van 1960 cab. Ik haal de twee buitenste buizen eruit: t ding werkt nu op 50 watt. Aansluiten: 8 ohm uitgang naar 16 ohm ingang van cab. Is dus niet zo moeilijk. Omdat het ohmage van de versterker verdubbelt, moet je de 'halve uitgang' nemen van de uitgang die je eerder gebruikte.

jamar
28 juni 2002, 14:02
Op 2002-06-07 00:17, schreef SteavisSmokin:
Kim, goede nieuwe buizen voor een goede prijs zijn de Svetlana 6L6GC. Komt erg dicht in de buurt van 'new old stock' buizen en klinken erg 'fender'. Check voor prijzen http://www.marble-amps.com (naar online shop).

Als je er 4 nieuwe in laat zetten dan kan je er niet willekeurig weer buizen uittrekken, dan moet de bias weer afgesteld worden en het ohmage van de speakers (trek je 2 eindbuizen eruit, wordt het ohmage verdubbelt. Liep je versterker eerst op 4 ohm, werkt hij daarna op 8 ohm).

Master volume op silverface amps zit vóór de eindversterker, dat is de reden waarom het niet mooi klinkt. Een goed overdrive pedaal klinkt beter dan die voorbuizen te laten oversturen.

Pull-boost zit niet op de versterker van Kim Wilson. Ik las in je andere bericht dat het een twin uit midden jaren 70 was, die hebben geen pull-boost.

Blackfacen zou een optie kunnen zijn, en veranderd de waarde meestal in positieve zin. Om te checken of je amp geblackfaced is of niet: haal het chassis een klein beetje uit je versterker tot je aan de binnenkant van het chassis kan zien waar de eindbuizen zitten. Zie je grote condensatoren zitten vanaf de buisvoeten gesoldeerd naar het chassis dan is de versterker in ieder geval niet geblackfaced. Ik kan je het wel aanraden je versterker te blackfacen, je versterker klinkt dan veel beter (minder 'hifi' geluid, dikkere, vettere toon)

Als je geen verstand hebt van buizenbakken doe dan niet wat ik zojuist geschreven heb, er zijn dodelijke (!!!) voltages (450+ volt!!!) aanwezig in deze versterkers, zelfs nadat ze niet meer in het stopcontact geplugd zijn.

Ik ben ook in Ospel geweest dit en vorig jaar. Mijn hoogtepunten: Bernard Allison en Rusty Zinn, Lynwood slim etc. Wat gaaf he die 'sessie' van die lui. Bij Johnny Dyer ben ik wel naar huis gegaan.. (vond het saai worden na het spetterende optreden van lynwoon slim en die fantastische solos van rusty!)

Anyways, ik ga slapen! Morgen optreden dus moet fris zijn!

Steven
Onlangs heb ik bij Arie-Jan in Renkum mijn SF Twin met pull-boost laten reviseren en volgens Arie-Jan kon hij aan verscheidene onderdelen het bouwjaar afleiden 1974. Dus er zijn wel mid-zeventigers met pull-boost. Overigens vind ik je kennis van Fender amps bewonderingswaardig. :smile:)

jamar
28 juni 2002, 14:13
Op 2002-06-06 22:35, schreef Kim Wilson:
Hi baxteen,

Koch versterkers zijn idd heel fijne versterkers, ik denk alleen dat de Fender samen met mijn Epi Les Paul meer aan mijn verwachtingen voldoet. Momenteel speel ik nog wat gitaar in een punk/boerenrock/grunge/rag-band en ik heb de Blues Driver en Super Feedbacker + Distortion van Boss (werkt prima, vooral de Blues Driver, feedbacker op DF-2 wat minder), maar op den duur wil ik toch meer Rhythm &amp; Blues gaan spelen. Dan ben ik dus geen enkel effect meer nodig, alleen het natuurlijke oversturen van de versterker, en dat lukt dus niet echt. Ik ben 3 en 4 mei in Ospel geweest bij het Moulin Blues Festival (prachtig festival, vooral de Juke Joints en Johnny Dyer/Lynwood Slim/Rusty Zinn waren errug goed). 80% wat je daar ziet is Twin Reverb zonder effecten. Maar ja, op zo'n enorm podium voor 7000 man is wel even wat anders dan in de garage of woonkamer of kroegie of ...

Iig bedankt voor je reactie.
Hans


Kim
Heb je wel eens een Ibanez TS-9 geprobeerd met je Twin? Ik speel vooral de bluesnummers die wij spelen altijd met de TS-9 en dan gebruik ik een heel klein beetje de signaalpot en voor het grootste deel de levelpot als booster. Het maakt niet uit of ik op de Tele of Strat speel maar je krijgt dan zo'n prachtig bluesy geluid uit je Twin.
Jack

Kim Wilson
28 juni 2002, 14:33
Hey Jack,

Ik heb wel veel gehoord over die TS-9 maar ik heb hem nog nooit gebruikt. Misschien es proberen. Maar mn Blues Driver van Boss werkt ook gigantisch.
Ik heb mn Twin gisteren even op 4 gehad en de Master voluit, maar dan klinkt ie zelfs zonder pedalen al lekker met een randje. Of het kraakt in mn oren (ik zit er thuis maar een metertje vanaf :grin:). Want volume op 4 is HEEL ERRUG HARD!!!!!

Baajdeweej, ik gebruik eigenlijk alleen mn Epi Les Paul en soms een Squier Strat, maar die klinkt wel heel kaal.

sash
18 juli 2002, 00:30
Op 2002-06-07 16:56, schreef Kim Wilson:
Ik denk dat Steven zich daar gewoon vergist heeft, want ik heb ook die push/pull master, dus...


Als een twin een master volume heeft, heeft ie dan automatisch een push/pull master of niet? Ik heb pas een Twin gekocht uit '75 (kga em 6 augustus ophalen) en die heeft ook een mastervolume, zou dat ook een push/pull master zijn?