PDA

View Full Version : Brandende buizenvragen; tips graag



Kim Wilson
6 juni 2002, 20:46
Hi,

Vraagje:
Ik moet binnenkort de nog originele buizen van mijn Fender Twin Reverb SF vervangen. Welk merk biedt een goede 6L6 voor weinig en hoeveel is dan weinig?

En dan nog iets. De vorige eigenaar heeft altijd met twee eindbuizen gespeeld, dat schijnt eerder te vervormen. Maar met vier buizen klinkt-ie beter.
Als ik nu vier eindbuizen koop en ik laat de bias afstellen, kan ik dan ook willekeurig de buizen er uit halen en dezelfde er weer in stoppen? Ik weet inmiddels dat buis 1 en 4 of 2 en 3 gelijk moeten zijn.

Graag wat tips, ik heb deze buizenbak net een weekje.

Bedankt, Hans.

baxteen
6 juni 2002, 20:54
ik heb er niet veel ervaring mee, maar ik zou zeggen dat wanneer je teruggaat naar 4 buizen, je vier nieuwe buizen moet kopen. wel es van die oerwoud verhalen gehoord over koplampen dat als er een stuk gaat en je hem vervangt de andere binnen no time ook stuk is. Maar dikke kans dat als er aan de bias gekloot moet worden, je toch 4x nieuw moet hebben, en dan uiteraard (minimaal) per twee gematched en op de goede plek

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:11
Ja, dat van die vier buizen was ik toch wel achter. Het verbaast me nog dat die buizen van 25+ jaar het nog doen.
De vraag was alleen dat als ik, na het vernieuwen van mijn buizen (dus vier nieuwe), naar mijn mening te veel vermogen heb, dus geen oversturing van mijn buizen, er twee uithaal, en ik ben daar helemaal niet tevreden mee, kan ik dan die twee buizen er zo weer instoppen?

BTW, dank voor de snelle reactie. En hoe krijg ik van die leuke smileys?

baxteen
6 juni 2002, 21:18