PDA

View Full Version : Gitaar ontstemt steeds...



SilverFoo
2 december 2004, 22:36
Waar kan dat nou aan liggen? Ik heb alles al geprobeerd, brug omhoog, omlaag etc... :???:

Nog een vraagje: hoe weet je precies of je gitaar goed geintoneerd is??!


Alvast bedankt...

schizo910
2 december 2004, 22:45
kan aan van alles liggen, van je tuners tot je brug tot je manier van spelen en het merk snaren... :-?

Je kunt er van uit gaan dat je gitaar goed geïntoneerd is als je losse snaar zuiver is en als je de snaar fret op de twaalfde en hij nog steeds zuiver is en een flagolet op de 12e ook zuiver is.

jorrit
3 december 2004, 01:20
misschien aan de kwaliteit van je gitaar??

Nicci
3 december 2004, 08:23
aan het weer. het wordt winter.

Baker
3 december 2004, 10:48
was 't 'n dure?
goedkope gitaren hebben vaak goedkopere stemmechanieken, waardoor ze sneller ontstemmen.

Verder moet je ervoor zorgen dat je de snaren er goed opgezet hebt, niet teveel wikkels, en een mooi lusje (Kan nu niet voordoen hoe het hoort)

En dat het winter wordt is idd ook waar,
gitaren zijn gevoelig voor temp schommelingen,
dus als je je gitaar een uur in de auto laat liggen met dit weer, (zou ik sowieso niet doen trouwens) dan heb je grote kans dat ie onstemd is. Overigens geldt ook hier weer dat kwalitatief betere gitaren hier minder last van hebben. (is mijn idee)

succes!

Lucky
3 december 2004, 10:51
idd

snaren er goed opzetten (zo min mogelijk wikkels). eventueel de tuners iets aandraaien (als er een schroefje op de tuner zit) maar niet te hard...anders draai je hem de soep in.

wat voor gitaar heb je?

jorrit
3 december 2004, 10:52
ik oefen in een hal waar overdag gewerkt wordt, de grote roldeur staat de hele dag haast open. mn gitaar laat ik regelmatig staan en zelfs met deze kou (k heb hm meestal nog wel in een koffer) ontstemt ie voor geen ene meter.... heel vreemd ik dacht met deze schommelingen zal het wel elke week met oefenen weer stemmen worden maar niet dus..

Baker
3 december 2004, 11:02
.... heel vreemd ik dacht met deze schommelingen zal het wel elke week met oefenen weer stemmen worden maar niet dus..

klopt, mij les paul heeft er ook weinig tot geen last van.
Sta soms zelf verbaasd dat ik weer niet hoef te stemmen!

Mijn (goedkopere) akk gitaar en mijn fendere mex jazz bass daarentegen onstemmen toch vrij snel, met name na temp wisselingen.

Duur is trouwens geen garantie dat iets niet onstemt, en er zullen ook best goedkope gitaren zijn die niet snel ontstemmen,
het gaat erom dat het nogal verschilt tussen de ene en de andere gitaar, en dat dat afhankelijk is van meerdere factoren.

@jorrit, het lijkt me niet zo best voor je instrument om hem echt aan extreme kou bloot te stellen, ook al ontstemt ie niet, het is en blijft hout en dat werkt als de ziekte, lijkt me niet goed!

Anders Destium
3 december 2004, 11:11
Ik heb even in je profiel gekeken Silverfoo, het helpt natuurlijk om even te melden om wat voor gitaar het gaat. Ik zou bijna zeggen dat het in jouw geval aan de stemmechanieken ligt, je hebt geen floyd rose of trem waar het aan kan liggen geloof ik :wink:

Goede mechanieken kun je volgens mij voor 30-40 euro kopen (complete set).

michielv
3 december 2004, 11:23
ik oefen in een hal waar overdag gewerkt wordt, de grote roldeur staat de hele dag haast open. mn gitaar laat ik regelmatig staan en zelfs met deze kou (k heb hm meestal nog wel in een koffer) ontstemt ie voor geen ene meter.... heel vreemd ik dacht met deze schommelingen zal het wel elke week met oefenen weer stemmen worden maar niet dus..

Elke week weer stemmen? :lol: Ik stem altijd voor ik ga spelen. Niet dat mijn gitaren zo snel ontstemmen maar ik begin graag goed :P

dejohan
3 december 2004, 12:35
JA, mechaniekjes vervangen. En grafiet op de kam doen.

jorrit
3 december 2004, 15:31
ik oefen in een hal waar overdag gewerkt wordt, de grote roldeur staat de hele dag haast open. mn gitaar laat ik regelmatig staan en zelfs met deze kou (k heb hm meestal nog wel in een koffer) ontstemt ie voor geen ene meter.... heel vreemd ik dacht met deze schommelingen zal het wel elke week met oefenen weer stemmen worden maar niet dus..

Elke week weer stemmen? :lol: Ik stem altijd voor ik ga spelen. Niet dat mijn gitaren zo snel ontstemmen maar ik begin graag goed :P

als ik mn stemkastje dr bij pak issie precies zuiver gestemd....

@ mbakker75, hij staat nu ook weer de hele week binnen, mn gitaar is een gebruiksvoorwerp maar hier wil ik hm liever wel tegen beschermen :)

SilverFoo
3 december 2004, 15:46
bedankt voor de reacties zover! Ik ben alweer heel wat wijzer geworden..

Het gaat om een Vintage VRS100, niet echt duur, maar ook niet echt goedkoop.. De stemmechanieken vervangen zat ik ook al aan te denken. Echter, het zijn steeds de onderste drie snaren die ontstemmen. Dat vind ik dan een beetje vaag. Als de stemmechanieken niet goed zouden zijn zouden alle snaren toch ontstemmen?

Nog een vraagje: ik heb laatst mijn snaren vervangen en toen donderde mijn tremoloblok naar beneden. Weer omhooggeschroefd maar zou het daar ook aan kunnen liggen?!

michielv
3 december 2004, 16:08
Humm, hoe heb je die snaren erop gewikkeld? Want dat kan ook, wanneer je de snaar aan de verkeerde kant op het mechaniek wikkelt komt de trekkracht van de snaar er verkeerd op te staan en kun je je mechaniek slopen. Omdat je het bij alledrie de snaren hebt zou dit best eens kunnen.

De bedoeling is dat de 3 hoge snaren met de klok mee lopen, de 3 lage snaren tegen de klok in.

EDIT: ik zie net dat je waarschijnlijk een strat-model hebt. Op een of andere manier had ik een Les Paul in mijn hoofd zitten. Soggie, dan klopt van bovenstaand verhaal geen bal. Alle snaren moeten dan tegen de klok in op de mechanieken gewonden worden.

SilverFoo
3 december 2004, 16:53
Ik heb alle snaren er goed opgezet verder.... Heb het probleem al langer dat enkel de drie onderste snaren ontstemmen... heel vreemd.

jorrit
3 december 2004, 17:40
bedankt voor de reacties zover! Ik ben alweer heel wat wijzer geworden..

Het gaat om een Vintage VRS100, niet echt duur, maar ook niet echt goedkoop.. De stemmechanieken vervangen zat ik ook al aan te denken. Echter, het zijn steeds de onderste drie snaren die ontstemmen. Dat vind ik dan een beetje vaag. Als de stemmechanieken niet goed zouden zijn zouden alle snaren toch ontstemmen?

Nog een vraagje: ik heb laatst mijn snaren vervangen en toen donderde mijn tremoloblok naar beneden. Weer omhooggeschroefd maar zou het daar ook aan kunnen liggen?!

ik denk van niet, tis net zo vreemd dat je trem naar beneden gaat je hebt de spanning van je snaren niet meer maar nog wel de spanning van de veren aan de achterkant. en sjah een vintage, ga er maar van uit dat het aan de gitaar zelf ligt. t grootste probleem zijn denk ik je stemschroeven en je tremelo. ik weet niet of je die veel gebruikt (je tremelo) anders zou je hm kunnen blokeren, ik denk dat je gitaar dan in iedergeval een stuk stemvaster zou zijn.

SilverFoo
3 december 2004, 17:47
Ik gebruikt mijn tremolo nevernooit. Het zal dus waarschijnlijk wel aan de mechanieken liggen. Zal eens uitkijken voor nieuwe... suggesties? Grovers misschien?

VanKatoen
3 december 2004, 18:37
Heb je er niet te dikke snaren op gezet? ik had laatst in plaats 0.9 0.10 erop gezet, brug bijna gebroken ( stond in een 'V' vorm ) en hij onstemde na ongeveer 3 minuten al :roll: .

edit

JA MET EEN EL CHEAPO GITAAR JA..... hoe bedoel je lijkt me vrij stug? ik heb geen vaste brug en dat ding stond vrij hoog kan ik je zegge.. me gitaarleraar zei dat ie op springe stond [/b]

Pickslide
3 december 2004, 19:10
Heb je er niet te dikke snaren op gezet? ik had laatst in plaats 0.9 0.10 erop gezet, brug bijna gebroken ( stond in een 'V' vorm ) en hij onstemde na ongeveer 3 minuten al :roll: .

Ehm dat lijkt me vrij stug........

schizo910
3 december 2004, 19:57
mij ook het verschil tussen 0.09 en 0.10 kan dat echt niet veroorzaken.

Silverfoo, heb je de snaren goed opgerekt, heb je er continu last van of voornamelijk nadat je er nieuwe snaren op hebt gezet?

SilverFoo
3 december 2004, 20:01
mij ook het verschil tussen 0.09 en 0.10 kan dat echt niet veroorzaken.

Silverfoo, heb je de snaren goed opgerekt, heb je er continu last van of voornamelijk nadat je er nieuwe snaren op hebt gezet?

Continu, misschien is de intonatie niet goed. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat kan testen/aanpassen. Anders bracht ik de gitaar even naar een gitaarzaak maar er zit er hier in de omtrek geen :-?

vulvasonic
4 december 2004, 02:24
Krijg je de gitaar sowieso niet goed op stemming of heb je er vooral last van dat de gitaar heel snel ontstemt?

Als je de plank zelf namelijk al niet op stemming krijgt, dan moet je het ding een keer goed laten afstellen, maar wanneer je gitaar gewoon heel snel ontstemt, dan zou je misschien beter een goed uitgevijlde topkam op het ding kunnen zetten ipv andere mechanieken. Mechanieken zijn niet onbelangrijk, maar de kwaliteit ervan is doorgaans redelijk goed tot goed te noemen. De oude Klusons ed waren kwalitatief echt niet zoveel beter, als het tegendeel al niet waar is......

Ik heb het met meerdere gitaren gehad. En steeds blijkt de topkam het grootste probleem. Na vervanging of aanpassing hiervan heb ik er nooit meer last van gehad.

SilverFoo
4 december 2004, 12:28
Ik ben gisteravond even beziggeweest. Heb de gitaar opnieuw geintoneerd (de eerste keer in mijn leven, goed he? :razz: ) en heb de schroefjes van de stemmechanieken aangedraaid. Hij ontstemt nu al veel minder snel dus volgens mij waren dat gewoon de problemen. Ik heb er net nieuwe snaren opgezet dus die moeten ook altijd even "rekken".


Nog wel een vraagje: mijn e snaar (dikke) schaaft iets aan (kletteren op fret). Hoe kan ik dit het beste oplossen? Brug omhoog of zadeltje iets verplaatsen?

schizo910
4 december 2004, 12:43
Nog wel een vraagje: mijn e snaar (dikke) schaaft iets aan (kletteren op fret). Hoe kan ik dit het beste oplossen? Brug omhoog of zadeltje iets verplaatsen?

Als je de gitaar lekker vindt spelen zoals je hem nu hebt afgesteld, kijk dan eerst of je dat kletteren (fretbuzz) ook hoort als je versterkt speelt. Als het niet te horen is zou ik me er niet te druk om maken. Anders kun je inderdaad de brug iets hoger proberen te zetten...