PDA

View Full Version : Goeie gitaarboeken



-Heineken-
2 december 2004, 18:23
Ik durf mezelf intussen best zelf "gevorderde" gitarist te noemen, maaar nog steeds zou ik wel wat meer achter de muziektheorie willen weten (ik kan geen noten lezen, en what de f#*k is die 'lydian' mode waar meneer Satriani altijd over loopt te emmeren??? ken alleen de toonladders die ik zelf heb uitgevonden(puzzeld).?!..) Ik zoek dus een boek waarin me zulke dingen worden uitgelegd dus niet het lamme beginners gitaarboek met "Hey Joe" en "Stairway to heaven" en ook niet het "gitaarboek voor gevorderden" met al die enge nootjes waarvan je aan de borrel gaat omdat je mozart z'n 666e symhonie in t kwadraat van de 7e macht van pie gedeeld door pietasogras z'n zevende zoon maal 2 niet kan spelen... Wie weet iets leuks om naar te zoeken?

Negative K3 fan
2 december 2004, 18:40
op internet is genoeg te vinden kwa theorie, maar als je per sé boeken wilt staat er in De Gitaar van ralph nogwattes een heleboel theorie.

Buzz
2 december 2004, 18:53
De Gitaar- Ralph Denyer

Staat wel aardige theorie in over scales, modi, akkoorden theorie enz enz.
Wel bruikbaar

lennartengel
2 december 2004, 19:40
Troy Stetina, metal lead guitar. Uitgegeven door Hal Leonard.
Mits je muzikale voorkeur in de hardrock metal richting ligt een heel aardige serie. Voorbeelden en licks in de verschillende modi zodat je de patronen kunt leren en de klank leert gebruiken... in noten en tabs + cd.

Oh jah, enne... lydisch is een ionisch majeur met een #4 :wink:

Wormaap
2 december 2004, 20:08
Troy Stetina, metal lead guitar. Uitgegeven door Hal Leonard.
Mits je muzikale voorkeur in de hardrock metal richting ligt een heel aardige serie. Voorbeelden en licks in de verschillende modi zodat je de patronen kunt leren en de klank leert gebruiken... in noten en tabs + cd.

Oh jah, enne... lydisch is een ionisch majeur met een #4 :wink:
Van dezelfde man schijnt 'Speed Mechanics for Lead Guitar' ook heel goed te zijn :P

bert k
2 december 2004, 22:39
Je raad het al, ik ga hem verplaatsen... :-D

Azrael
2 december 2004, 22:46
Troy Stetina, metal lead guitar. Uitgegeven door Hal Leonard.
Mits je muzikale voorkeur in de hardrock metal richting ligt een heel aardige serie. Voorbeelden en licks in de verschillende modi zodat je de patronen kunt leren en de klank leert gebruiken... in noten en tabs + cd.

Oh jah, enne... lydisch is een ionisch majeur met een #4 :wink:
Van dezelfde man schijnt 'Speed Mechanics for Lead Guitar' ook heel goed te zijn :P

'k Heb dat boek.......goed boek.......nette oefeningen......

sneez0r
3 december 2004, 13:26
Ik zou je aanraden om een algemeen theorieboek te kopen. Daarmee leer je wel noten lezen, en kan je zelf bedenken hoe bepaalde toonladders gespeeld worden. Dat leert je iets algemener denken, niet meer in de zin van 'hoe ga ik nu weer over mijn gitaar lopen'.

Ik zei in een ander topic:

Ik vind 'Eenvoudige muziekleer' van Hennie Schouten (ISBN 90 6010 711 X) wel een geschikt boek. 'Algemene muziekleer' van T. Willemze (Spectrum, ISBN 90 274 1817 9) schijnt ook goed te zijn.

Troy Stetina's boeken zijn trouwens niet verkeerd. Ik heb zelf Speed Mechanics niet, maar wel een paar keer ingezien, en het zag er niet verkeerd uit.

www.ibreathemusic.com is ook nuttig.
http://www.ibreathemusic.com/cat/3 [index muziektheorie]
En in deze volgorde:
http://www.ibreathemusic.com/article/31
http://www.ibreathemusic.com/article/56
http://www.ibreathemusic.com/article/95
http://www.ibreathemusic.com/article/105
http://www.ibreathemusic.com/article/106
http://www.ibreathemusic.com/article/108

Het heeft namelijk geen zin om meteen al dingen over modi (modes) te gaan leren, als je de achterliggende concepten niet begrijpt. Het moet allemaal wat bezinken, net zoals bij natuurkunde en wiskunde, of Japans.

Je moet ook een beetje in muziektheorie gaan denken. In de bus zoveel over intervallen nadenken - wat is de kleine sext boven gis? - of over akkoorden - hoe kan ik een F#maj7(#11)13 spelen? -. Of ritmes bedenken en opschrijven.

Ron4ld
3 december 2004, 17:04
Even over het boek van T. Willemze:

Dat boek van T. Willemze: "Algemene Muziekleer" heb ik nu in mijn bezit en bevat maar liefst 537 pagina's. Dit boek staat bomvol met theorie en kent 3 nivo's: algemeen, iets meer diepte, en gedetaileerd. je kan zo zelf een selectie maken wat je wil leren en in hoe ver. en ja daar komt het leren noten lezen bij kijken...

Groetjes,

Ronald

theo!
3 december 2004, 18:46
op gitaarnet zelf staat een behoorlijk handig lesprogramma...ikzelf had weinig tot geen theoretische kennis, maar sinds ik die lessen ben gaan doornemen is het toch een stuk omhoog gegaan..ja ik weet het, het klinkt als n tellsel verkooppraatje...maar het is echt waar, "is het niet mike?" "Ja Jim, het is geweldig!"

Soulflyhigh
3 december 2004, 20:31
Even over het boek van T. Willemze:

Dat boek van T. Willemze: "Algemene Muziekleer" heb ik nu in mijn bezit en bevat maar liefst 537 pagina's. Dit boek staat bomvol met theorie en kent 3 nivo's: algemeen, iets meer diepte, en gedetaileerd. je kan zo zelf een selectie maken wat je wil leren en in hoe ver. en ja daar komt het leren noten lezen bij kijken...

Groetjes,

Ronald
Heb je daar misschien wat meer info over? Waar kan ik het kopen en eventueel een ISBN-nummer? Alvast bedankt

Ron4ld
3 december 2004, 21:45
'Algemene muziekleer' van T. Willemze
(Spectrum, ISBN 90 274 1817 9) :-D

Ik heb het boek bij Gianotten gekocht. Toen hadden ze hem gewoon op voorraad. :)

en hij kost € 25,25

Groetjes,

Ronald

Soulflyhigh
4 december 2004, 16:43
Thanks ik ga volgende week eens kijken bij mijn lokale boekenboer

belfrink
5 december 2004, 02:19
Speed Mechanics For Lead Guitar. :-D

Heb em zelf ook, zeker een aanrader.

ETT
6 december 2004, 21:52
Hey,

een hele goede site is www.gitaarboeken.com
Een Nederlandstalige site met veel goede boeken. Het zijn Engelse boeken, maar dat zijn wel de beste (de meeste Nederlandse gitaarboeken vind ik niet veel soeps) . Wat ook erg leerzaam is zijn de boeken met CD's (met backing tracks etc.) en DVD's. HEb een klein onderzoekje gedaan en ze zijn goedkoper dan wat ze in de muziekwinkel verkopen. De meeste boeken op deze site vind je geen eens hier in NL :D

Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen

ps. bovengenoemd boek ''Speed Mechanics For Lead Guitar'' hebben ze ook.

krizz
8 december 2004, 01:01
Troy Stetina, metal lead guitar. Uitgegeven door Hal Leonard.
Mits je muzikale voorkeur in de hardrock metal richting ligt een heel aardige serie. Voorbeelden en licks in de verschillende modi zodat je de patronen kunt leren en de klank leert gebruiken... in noten en tabs + cd.

Oh jah, enne... lydisch is een ionisch majeur met een #4 :wink:
Van dezelfde man schijnt 'Speed Mechanics for Lead Guitar' ook heel goed te zijn :P

'k Heb dat boek.......goed boek.......nette oefeningen......
Ik heb ook 'Total Rock Guitar'; is iets softer, maar wel wat moderner en ook errug goed (de CD is beter opgenomen). :)

mirage
23 december 2004, 15:24
Even de ervaring aansprekend,

Ik heb De gitaar van ralph denyer al, prima boek met theorie en naslagwerk enzo, maar wat ik een beetje mis zijn oefeningen.

Wat ik eigenlijk wil is een boek met oefeningen van begin tot eind..
De open akkoorden en simpele tokkeldingetjes zijn geen probleem maar ik het het gevoel dat oefeningen toch wel goed voor me zouden zijn.

Ik vind het alleen zonde om nu een boek te kopen wat bij de open akkoorden ophoud er mag ook best wat gevordert spul instaan.
(ok ok misschien niet 1 superboek maar anders een goeie serie boeken)

mirage
23 december 2004, 15:25
Even de ervaring aansprekend,

Ik heb De gitaar van ralph denyer al, prima boek met theorie en naslagwerk enzo, maar wat ik een beetje mis zijn oefeningen.

Wat ik eigenlijk wil is een boek met oefeningen van begin tot eind..
De open akkoorden en simpele tokkeldingetjes zijn geen probleem maar ik het het gevoel dat oefeningen toch wel goed voor me zouden zijn.

Ik vind het alleen zonde om nu een boek te kopen wat bij de open akkoorden ophoud er mag ook best wat gevordert spul instaan.
(ok ok misschien niet 1 superboek maar anders een goeie serie boeken)

mirage
25 december 2004, 17:58
ik heb op gitaarboeken.com trouwens al gekeken,
maar uit de omschrijvingen haal ik erg slecht hoe die boeken werken en of er veel oefeningen en evt lesschema instaan.

ik wil zeg maar echt een leerboek, stukje blah als het perse nodig is en dan gewoon 5 bladzijden oefeningen die ik daarmee kan doen.

Dus als iemand zo'n boek heeft/weet/ervaring mee heeft...

Wormaap
25 december 2004, 18:23
'N paar dagen terug heb ik zelf Speed Mechanics for Lead Guitar mogen ontvangen (17 euro nogwat bij bol.com) en ik ben er nog niet zo ver in gekomen omdat de oefeningen redelijk saai zijn op zich, maar er staat toch wel veel goed spul in :)
En'n CD'tje erbij waar alle (en het zijn er VEEL) oefeningen op voorgespeeld worden.

ETT
25 december 2004, 20:25
ik heb op gitaarboeken.com trouwens al gekeken,
maar uit de omschrijvingen haal ik erg slecht hoe die boeken werken en of er veel oefeningen en evt lesschema instaan.

Je moet ze gewoon eens mailen. Heb ik ook gedaan toen ik iets specifieks zocht. Dan komen ze wel met wat goede boeken en tips , met uitgebreide uitleg daarover.