PDA

View Full Version : Nieuw hier en een vraag: minder klinkende g-snaar



VanZ
2 december 2004, 17:50
Hallo allemaal,

inderdaad, ik ben nieuw hier! Het gitaarspelen heeft een jaar of 2,5 op een zeer laag pitje gestaan, maar ik heb, mede door dit forum, het plezier in het spelen en het materiaal (iedereen heeft hier "gas"!) weer volledig terug gekregen.

Ik heb al 10 jaar mn gibson les paul std, tot volle tevredenheid. Echter, al een flinke tijd klinkt de g snaar ietwat futloos, ook na het vervangen van de snaren klinkt de g snaar minder fel en dynamisch dan bijvoorbeeld de e en b. Het is volgens mij geen fret buzz...

iemand enig idee?

dank alvast!

Aca Ilic
2 december 2004, 18:57
Probeer eens de sleufje van de topkam schoon te maken , die raken ook af en toe vies door het vrijving van de snaar.Ook misschien goed om brugzadeltjes na te ckecken.


greetz
Alex

jero
2 december 2004, 19:06
Hallo VanZ,

bij fretbuzz hoor je een rateltje, dat lijkt me niet de aard van je probleem. Treedt het alleen op als je de g snaar open aanslaat, dan waarschijnlijk viezigheid in je topkam, wanneer het verschijnsel op alle posities optreedt, dan misschien je zadel, maar je zou dan ook eens kunnen experimenteren met verschillende snaarmerken en diktes.

Succes!

H.Manback
2 december 2004, 19:21
Is het ook onversterkt zo? Als niet dan kan je ook kijken of de afstand van de pickup(s) tot de snaren klopt. Ik weet zo niet of je bij een Les Paul std de aparte polen afzonderlijk van hoogte kan veranderen, maar kijk eerst maar of het onversterkt ook optreedt.

VanZ
2 december 2004, 19:22
thnx alvast voor het meedenken! Het probleem doet zich voor op alle posities. Het beste te horen tussen fret 7 en 15.

Waar moet ik op letten bij controleren van de zadeltjes? Wanneer in orde en vooral, wanneer niet?

gr. tom

VanZ
2 december 2004, 19:29
Is het ook onversterkt zo? Als niet dan kan je ook kijken of de afstand van de pickup(s) tot de snaren klopt. Ik weet zo niet of je bij een Les Paul std de aparte polen afzonderlijk van hoogte kan veranderen, maar kijk eerst maar of het onversterkt ook optreedt.

Onversterk hetzelfde probleem. Hetklinkt alsof de trilling van de snaar minder constant / regelmatig is. Verder is, ook onversterkt, de klank wat ieler, trilleriger. Misschien raar uitgedrukt maar kan het moeilijk anders omschrijven.

gr. t