PDA

View Full Version : mix tips?



Hempo
2 december 2004, 15:25
Hallo,

We hebben gisteren een soort liveopname (lees: alles in 1x ingespeeld) gemaakt in een kleine studio.
We hebben 1 nummer gemixt, maar het klinkt nogal leeg, niet echt sterk zegmaar.

Normaal werk ik altijd met Cool Edit, en nu was het een onbekende mengtafel. Ik vermoed zelf dat we wat meer compressie en galm over de tracks moeten gooien.

Heeft iemand tips voor ons?

http://home.tiscali.nl/~flattyres/iydlmttb.mp3

ik heb deze ook al in sounds gepost.

Negative K3 fan
2 december 2004, 16:13
hey, klinkt al best wel redelijk hoor.

de gitaartoon word ik niet vrolijk van, hij klinkt erg dood, middig en een beetje levenloos (tautologie, sorry) en dat ligt niet meteen aan het spel!!1 Wat je eraan kunt doen? geen idee, nieuwe snaren, experimenteren met de mic placement, volume wat harder (iig bij de solo), ook minder gain voor die solo gebruiken.

Meer galm op de drums (vooral de metalen gedeeltes van de drums)

(veel) meer compressie op de zang, wat reverb erbij, misschien ietsje chorus

Hempo
2 december 2004, 16:23
bedankt voor je reply.

Het is al opgenomen, we moeten dus alleen nog afmixen. Experimenteren met de stand van de mic e.d. kan dus niet meer (dit keer).
Qua nieuwe snaren is het allemaal wel ok. De gitaar staat sowieso te zacht, mijn gitaar overheerst te veel. Ik speel op een ibanez talman (schel, scherp/strat-achtig), en de andere gitarist (solo en thema) speelt over een gibson LP, die klinkt gewoon wat doffer. Maar we moeten 'm eerst maar es wat omhoog gooien qua volume.

Meer compressie etc over de zang is idd nog wel iets.

Hempo
2 december 2004, 16:24
bedankt voor je reply.

Het is al opgenomen, we moeten dus alleen nog afmixen. Experimenteren met de stand van de mic e.d. kan dus niet meer (dit keer).
Qua nieuwe snaren is het allemaal wel ok. De gitaar staat sowieso te zacht, mijn gitaar overheerst te veel. Ik speel op een ibanez talman (schel, scherp/strat-achtig), en de andere gitarist (solo en thema) speelt over een gibson LP, die klinkt gewoon wat doffer. Maar we moeten 'm eerst maar es wat omhoog gooien qua volume.

Meer compressie etc over de zang is idd nog wel iets.

bert k
2 december 2004, 16:52
Probeer eens wat compressors over de gitaartracks. Als je in Cool Edit werkt, gebruik dat Hard Limiting in stapjes van 3 db, net zo vaak tot het vet klinkt.

Hempo
2 december 2004, 17:25
Cool Edit gebruiken we niet (kan nog wel), omdat volgens iemand daar je steeds meer ruis zou krijgen, en de mengtafel zou mooier spul hebben.

Ik denk dat we even met cool edit moeten gaan rommelen idd, daar hebi k zelf meer controle over dan een mengtafel die ik niet ken. Je ziet ook neit wat je doet (je hoort het alleen, geen grafiek enzo)

Azrael
2 december 2004, 21:30
Dat je niet ziet wat je doet is totaal geen probleem.......gaat om de klank en niet om wat je schattige schermpje aangeeft.

Ik denk overgens niet dat het aan de mix ligt in dit geval. Het is voor zover ik kan horen gewoon slecht opgenomen. Ik hoor ook erg veel ruis voor een studio ( klinkt als cubase?)
Paar dingen....compressie op de stem en even klooien met de EQ en ik zou de drums volgende keer ook wat anders opnemen. De drum heeft geen expressie d.w.z het klinkt een beetje kaal.
De gitaar is bijna onhoorbaar vind ik en springt er totaal niet uit. Ook een beetje met het volume klooien dus. Er zit ook teveel gain op de gitaar wat de opname niet ten goede komt.
Wat betreft de ruis in het begin van het nummer. Zorg er gewoon voor dat al het geluid voordat het nummer begint gewoon eruit wist. Als het nummer eenmaal aan de gang is heb je er namelijk toch bijna geen last meer van.

Zeer zeker oppassen met galm want daar wordt het niet altijd mooier van.

bert k
2 december 2004, 22:51
Cool Edit gebruiken we niet (kan nog wel), omdat volgens iemand daar je steeds meer ruis zou krijgen, en de mengtafel zou mooier spul hebben.

Ik denk dat we even met cool edit moeten gaan rommelen idd, daar hebi k zelf meer controle over dan een mengtafel die ik niet ken. Je ziet ook neit wat je doet (je hoort het alleen, geen grafiek enzo)
Cool Edit is zeker geen rommelprogramma. Als je het goed doet is het hartstikke ruisvrij. Je moet wel een goeie geluidskaart hebben. Ik weet niet waar de tracks nu op staan, maar probeer ze digitaal de computer in te krijgen. Telkens omzetten van digitaal naar analoog en terug levert WEL ruis op. Als de tracks 24 bits zijn opgenomen, hou dit dan zo lang mogelijk aan. Pas als je naar CD gaat branden ga je terug naar 16 bits.

Hempo
3 december 2004, 11:26
OK tnx.

Volume van die gitaar moet inderdaad omhoog.
Die ruis komt denk ik door mijn minidisc -> mic ingang van mn pc, etc want daar hadden we er geen last van.

Ik denk dat we t maar es met cool edit moeten gaan proberen.

harrie-beton
6 december 2004, 09:05
Qua mixen is het nog niet helemaal goed vind ik. De solo gitaar komt niet naar voren. De rest klinkt mooi voor een demo.

Je andere opmerking over compressie enzo, ik weet het niet. Je kunt comprimeren wat je wilt: Het liedje is zelf ook een beetje "kaal". Er vallen af en toe gaten in de muziek en de tekst. Sommige passages klinken alsof er nog iets bij moet.

Maar dat is ook persoonlijk.

Hempo
7 december 2004, 10:30
Hmmz, de mp3 die ik hier gepost heb is een mono-versie.
Toen ik van m'n minidisc op de PC opnam, had ik alleen links, terwijl rechts meer de solo en thema zat. vandaar dat die gitaar veel te zacht is. Ik post later nog wel es de goede versie (zit nu op school)