PDA

View Full Version : Vier (!) ingangen op mijn Twin Reverb???



Kim Wilson
6 juni 2002, 20:09
Hallo mensen,

Ik heb mijzelf laatst een Fender Twin Reverb aangeschaft, en uit de forums heb ik al op kunnen maken dat deze tussen '74 en '76 gemaakt moet zijn, het is een Silverface (ik geloof '68 tot '76) 100W (vanaf '74) met Mastervolume. Hij (of zij) is nog helemaal origineel, het enige gemodificeerde is dat eindbuis twee en drie eruit zijn. Nummer 1 en 4 zijn zelfs nog originele Fender buizen! (Ja ze zien er nog goed uit).

Wat ik alleen nog niet gevonden/begrepen heb, is dat er per kanaal twee ingangen beschikbaar zijn, dus totaal vier ingangen. Mag ik er nu ook twee instrumenten per kanaal indrukken of in elk kanaal eentje of totaal vier of absoluut niet meer dan 1? Graag jullie reactie. Alvast bedankt. Hans

PeArLjAm
6 juni 2002, 20:27
HEt is best mogelijk om er meerdere instrumenten in te pluggen las ik laatst ergens. Ik heb zelf ook een twin reverb(zelfde specs als jij) maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Ik denk dat je het maar het beste bij 1 instrument kan houden weet je tenminste zeker dat het goed klinkt!

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:04
Snelle reactie PeArLjAm, thanx (vanwaar trouwens al die HoOfDlEtTeRs, kword dr helemaal GeK van)

Weet je toevallig ook wat het verschil is tussen input 1 en 2 op beide kanalen?

Oh ja, hoe krijg ik in SRV's naam van die smileys?

lars
6 juni 2002, 21:23
wat leuk is, plug in de eerste je gitaar en lus de 2e aan de 3e of 4e door (gewoon kort gitaarkabeltje) op een vox klinkt et erg goed.

PeArLjAm
6 juni 2002, 21:40
Op 2002-06-06 21:04, schreef Kim Wilson:
Snelle reactie PeArLjAm, thanx (vanwaar trouwens al die HoOfDlEtTeRs, kword dr helemaal GeK van)

Waarom ik dat heb gedaan weet ik eigenlijk ook niet.. Is weer eens wat anders.

Weet je toevallig ook wat het verschil is tussen input 1 en 2 op beide kanalen?

Het verschil tussen het 1e en 2e kanaal is heel duidelijk. 1e kanaal is zeer clean en daar kan je geen reverb op gebruiken. 2e kanaal (wat ik 99,9% van al de tijd die speel) gebruik heeft vibrato en reverb. Goddelijk die reverb (galm) die er van die versterker komt.. Probeer het eens ff je zult het verschil duidelijk horen tussen de 2 kanalen.

Oh ja, hoe krijg ik in SRV's naam van die smileys?

Hmm in SRV's naam smileys?? die vraag snap ik niet helemaal. Anyway zo krijg je normale smileys:

: ) = :smile:
: ( = :sad:
: D = :grin:
; ) = :wink:
Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:42
Op 2002-06-06 21:23, schreef lars:
wat leuk is, plug in de eerste je gitaar en lus de 2e aan de 3e of 4e door (gewoon kort gitaarkabeltje) op een vox klinkt et erg goed.


Hoebedoelu :sad: ?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim Wilson op 2002-06-06 21:46 ]</font>

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:52
[quote]
Op 2002-06-06 21:40, schreef PeArLjAm:
*Het verschil tussen het 1e en 2e kanaal is heel duidelijk. 1e kanaal is zeer clean en daar kan je geen reverb op gebruiken. 2e kanaal (wat ik 99,9% van al de tijd die speel) gebruik heeft vibrato en reverb. Goddelijk die reverb (galm) die er van die versterker komt.. Probeer het eens ff je zult het verschil duidelijk horen tussen de 2 kanalen.

Nee, ik bedoel eigenlijk dat er op bijvoorbeeld het vibrato kanaal twee ingangen zijn. Wat is daar het nut van? (sorry voor de onduidelijkheid)

*Hmm in SRV's naam smileys?? die vraag snap ik niet helemaal.

SRV = gitaargod (mijn mening)


In ieder geval bedankt voor de reactie en de smileys &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif"> .


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim Wilson op 2002-06-06 21:56 ]</font>

PeArLjAm
6 juni 2002, 21:56
Ik ben het ermee eens dat Stevie een gitaargod is maar hoe wil je in godsnaam zijn naam in smileys schrijven??? :S

Kim Wilson
6 juni 2002, 21:59
Op 2002-06-06 21:56, schreef PeArLjAm:
Ik ben het ermee eens dat Stevie een gitaargod is maar hoe wil je in godsnaam zijn naam in smileys schrijven??? :S


Ja idd, in (gitaar)godsnaam :wink:.

jpb
6 juni 2002, 23:46
Normaal en Vibrato kanaal samen (bridgen)lukt niet bij reverb modellen. Ze zijn niet in dezelde fase, ik dacht omdat het reverb kanaal een derde pre-amp heeft om verlies in de reverb te compenseren. Moet je b.v. een (non-reverb) bandmaster voor hebben.
ook al plug je de hele kelly family in je twin, je kunt er niet zoveel aan mollen; mits good afgesteld natuurlijk.
Er is verschil tussen de '1' en '2' ingangen van beide kanalen. De tweede heeft iets minder volume. Klinkt ook iets anders; komt door een 1M weerstand in de '1' plug. Het nut daarvan weet ik niet.
Hans

SteavisSmokin
6 juni 2002, 23:53
Plug maar in wat je niet laten kan, de versterker kan het waarschijnlijk wel aan.
Het nut van de 2 inputs per kanaal is dat de 2e input iets minder volume heeft. Dus als je een gitaar met een hoge uitput daarin stopt heb je iets minder snel oversturing.

Wat lars zegt zou je kunnen doen alleen mooi klinkt het niet op een Twin, je hebt dan fase problemen doordat niet op beide kanalen reverb zit wat resulteert in een heel schel, ielerig geluid.

Daarnaast zal ik je aanraden alvast naar nieuwe buizen op zoek te gaan...die eindbuizen zullen het waarschijnlijk niet lang meer trekken tenzij de versterker zo goed als nooit gebruikt is.

Als je iets exacter de datum van de versterker te weten wilt komen, plaats hier dan even de codes van de trafos, dan kan ik je een betere schatting geven van het jaartal van de versterker.

Kim Wilson rules trouwens....vanmiddag nog naar zijn laatste cd geluisterd (smokin joint), met rusty zinn op gitaar...Oh my god!!! hehe Fantastische harp-speler die Kim..

steven

SteavisSmokin
6 juni 2002, 23:54
Haha dat meen je niet!!! We typen bijna hetzelfde op hetzelfde tijdstip! crazy....!!!

jpb
7 juni 2002, 00:13
Dan zal er wel iets van waar zijn.....
Dat van die impedantie wist ik trouwens niet.

philbee
7 juni 2002, 11:57
heb onlangs een Silverface Twin Reverb Amp aangeschaft (1970), zonder master volume, 100W. Ik ben absoluut geen techneut (laat dat liever aan Steve over) maar de vorige eigenaar heeft de amp zo gemodificeerd dat de twee kanalen doorgelinkt kunnen worden.

Ik prik mijn gitaar in 'hole 1' van kanaal 1, met patch van 'hole 2' naar 'hole 1' van kanaal 2. Fantastische mix van geluid kun je dan maken. Bovendien heb ik op kanaal 1 nu ook reverb en vibrato. Verder is de amp 'geblackfaced' (dus gemodificeerd naar blackface specificaties). Dat is het wel. Dat is het aardige van de 'non master volumes' (ook super reverbs bv) dat je dit soort modificaties kunt uithalen. De silverfaces met master volume klinken ook absoluut top, vele malen beter als de huidige nieuw generatie Twins. En ik kan het weten. Bovendien zijn die amps vele malen goedkoper als een nieuwe Twin. Ja, alleen op dit soort fora wordt je daarvan op de hoogte gesteld....

SteavisSmokin
7 juni 2002, 13:33
Je kan mastervolume Twins ook blackfacen, alleen hebben die al wel een iets andere trafo dan blackface versterkers dus zullen ze nooit volledig als een blackface klinken. Ultra Lineare Twins (eind jaren 70, te herkennen aan 135 watt output) kan je niet meer blackfacen.

jpb
7 juni 2002, 13:49
Helemaal mee eens over die twins. Een van de beste allround versterkers ooit gemaakt. Van de nieuwe twins weet ik niet veel, maar onlangs speelde ik op een nieuwe blues junior, en ik ben geschrokken van het geluid. komt niet in de buurt van oude bf/sf fenders.
Hans

SteavisSmokin
7 juni 2002, 14:08
Pas als je eenmaal op een goede oude Fender buizenbak gespeeld hebt weet je hoe goed je gitaar kan klinken! Maar er zijn wel een aantal nieuwe versterkers van Fender die heel dicht in de buurt komen, zoals de 'custom' Vibrolux Reverb (bezit er zelf 1, ergg diepe vette tonen!!), de Vibroking en de Super Reverb Reissue.

philbee
7 juni 2002, 16:10
ja Steve dat zal wel, maar wat kosten die dingen?? Goeie gereviseerde Silverface Twin vind je makkelijk onder de 1000 Euro, daar heb je in de gitaarwinkel niet veel voor.....

SteavisSmokin
7 juni 2002, 16:45
Die nieuwe versterkers in de winkels zijn inderdaad erg duur zeker als je vergelijkt met silverface Fenders die zeker van dezelfde kwaliteit zijn (en įllemaal met de hand bedraad!).

jamar
13 juni 2002, 09:37
M,n SF Twin en dan m,n Tele erop. Fantastisch!! Alleen moet ik wat vaker naar de fysiotherapeut wegens rugklachten. Maar dat heb ik er voor over :grin:

philbee
14 juni 2002, 11:40
Precies, goeie ouwe Twin Silverface (of Super Reverb) en lekkere Strat, Tele of Les Paul erop en ju.

Dit is toch de geheimtip voor iedere gitarist van dit genre. En veel goedkoper (en cooler op het podium) als de winkel ingaan en wat nieuw spul kopen voor het dubbele geld.

Bovendien blijven die Silverface amps hun waarde behouden, dat kun je niet van een nieuwe versterker zeggen, die is als je de winkel uitloopt al voor de helft afgeschreven.