PDA

View Full Version : even ter controle.. amp 2 ohm.. kasten 4 ohm



orah666
2 december 2004, 14:35
Hallo,

Ik denk dat ik het begrijp maar even ter controle:

Ik heb een amp die uitstuurt op 2 ohm of 4 ohm. Daaronder heb ik twee losse baskasten. Kast 1 is doorgelust naar kast 2. De kasten zijn elk 4 ohm.

Dan zou ik dus de amp op 2 ohm moeten zetten? Als ik dan bijvoorbeeld 1 kast loskoppel moet ik de amp op 4 ohm zetten?

yhcmarc
2 december 2004, 15:30
goed gezien ;)

iglo
2 december 2004, 15:45
dat heb je bijna goed gezien!

je hebt de twee kasten door gelust, dus in serie gezet:
4+4 = 8ohm

je moet de kasten parallel schakelen, dus op elke speaker uitgang (als je er twee hebt op je versterker) 1 box
4+4 = 2ohm

als je met een 4ohm box speelt, moet je uiteraard je top op 4ohm zetten

frenske
2 december 2004, 17:27
De berekening zou dus 1/(1/4+1/4) = 2 Ohm zijn.

orah666
2 december 2004, 17:50
2 ohm als ik ze in serie zet dus... en de amp moet op 8 ohm staan als ik ze parrallel zet... helaas is mijn amp alleen geschikt voor 4 of 2 ohm... dus ben ik dan verplicht ze boxen in serie te zetten? de boxen zjin namelijk ieder 4 ohm

basswasp
2 december 2004, 18:25
Meestal zijn het toch alleen die dure versterkers met eindbuizen die je op 4 óf 2 ohm kan zetten? Wat voor versterker heb je eigenlijk? :)

lcvanderhelm
2 december 2004, 19:19
Je hebt de antwoorden niet goed gelezen.Parallel=2ohm serie=8ohm Wees eens duidelijker met het"doorlussen".Zit er op de box die je doorlusd naar de andere box een extra uitgang,dan denk ik dat deze parallel staat en ben je dus parallel aanhet doorlussen dus 2ohm.Kijk anders even in de box rood op rood zwart op zwart dan 2ohm.

Venomer
3 december 2004, 11:32
dat heb je bijna goed gezien!

je hebt de twee kasten door gelust, dus in serie gezet:
4+4 = 8ohm



Klopt niet! Het is zeer waarschijnlijk dat ze gewoon parallel zitten. Je zou anders geen geluid uit de eerste kast krijgen als er geen tweede op aangesloten zou zijn.

iglo
3 december 2004, 14:02
dat heb je bijna goed gezien!

je hebt de twee kasten door gelust, dus in serie gezet:
4+4 = 8ohm



Klopt niet! Het is zeer waarschijnlijk dat ze gewoon parallel zitten. Je zou anders geen geluid uit de eerste kast krijgen als er geen tweede op aangesloten zou zijn.

ik zou niet weten waarom niet.... :???:

soapwater
4 december 2004, 16:53
'k heb nog nooit gezien dat speakerkasten in serie met elkaar geplaatst worden... Zal dus wel parallel zijn (4 Ohm dus)

Greetz

soapwater
5 december 2004, 13:43
'k heb nog nooit gezien dat speakerkasten in serie met elkaar geplaatst worden... Zal dus wel parallel zijn (4 Ohm dus)

Greetz
Excuseer, ik was er even niet helemaal met m'n verstand bij. Indien je twee 8Ohm-kasten gebruikt, wordt het 4Ohm. In dit geval 2 Ohm dus...
Je versterker zal het niet direct begeven bij een foute instelling maar je zal wel een pak meer vervorming hebben...

Greetz