PDA

View Full Version : raar verhaal over slagplaten



sweet
6 juni 2002, 20:35
Dag beste mensen ...

Ik had op mijn fender stratocaster een slagplaat zitten en die wilde ik laten vervangen door een 3-ply (3-laags). Maar nu belde mijn dealer me op dat de slagplaat er niet op paste. Er was een minimale afwijking van een paar milimeter waardoor de gaatjes in de body afweken van de schroefgaatjes in de slagplaat zelf. Ik heb eerst even hard nagedacht, maar toen de winkel toch maar toestemming gegeven om extra gaatjes in de body te boren (dit suggereerden ze ook). Ze hebben me verzekerd dat dit dus niet opvalt omdat in de slagplaat geen extra gaatjes worden geboord. Toch vind ik het een raar verschijnsel, want de slagplaat is ook gewoon van Fender, en het fabrikage-jaar is gelijk ...

Oh ja, hij zei ook nog dat alle fenders een beetje zo'n dergelijke afwijking hebben dus dat dit verhaal eerder regel dan uitzondering is. Volgens hen kwam het zelden voor dat een slagplaat direct zonder aanpassingen op de gitaar past. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, maar mijn angst is nu: Gaat de geluidskwaliteit nu niet ietsiepietsie omlaag of daalt de waarde van mijn gitaar niet of iets dergelijks ?

Dila
6 juni 2002, 20:47
ja dat verhaal ken ik, ik snap ook niet waarom het is...

sash
6 juni 2002, 22:16
De waarde zal wel iets dalen, maar dat verschil merk je pas over 40 jaar :smile: . Voor geluidskwaliteit zal het weinig schelen, omdat de gaatjes erg klein zijn...

sweet
6 juni 2002, 22:34
Maar zijn die fabrieksarbeiders soms zo scheel dat ze niet eens gaatjes op hun juiste plek kunnen boren ?

Yorrit
6 juni 2002, 23:04
zeker op maandag-ochtend gemaakt ofzo :smile:

blimb
6 juni 2002, 23:07
k vond het juist raar dat onder die slag plaat meer lucht dan houd zit ... beetje cheapo maak methode .. en dat voor "fender"; whatever that means
(althans bij mijn mex strat)

baxteen
7 juni 2002, 21:38
dat d'r meer lucht dan hout zit is vrij standaard bij een Fender, of elk strat model for that matter. Maar evengoed nog een paar kilo om je nek, dus die lucht valt te verwaarlozen. Over die gaatjes, misschien doet Fender USA haar mallen met kleine foutjes wel naar Fender Mexico, zoiets als bij een Factory Outlet Store een overjarige Levi's kopen met schoonheidsfoutjes. Ik ben niet zo'n hout-maakt-het geluid freak, bij mij moet je er 12 m6 bouten wil ik het verschil merken, en dan nog alleen in gewicht

Lacrymosa
8 juni 2002, 12:45
Maar waarom wil je perse een fender slagplaat dan?
Want er zijn genoeg merken die ze wel met de juiste afmetingen maken

CheerS!!

sweet
8 juni 2002, 14:57
Zoals ik al zei ligt het niet aan de slagplaat, die is gewoon standaard ... Het probleem is dat de gaatjes in de body een kleine afwijking hebben ...

Lacrymosa
8 juni 2002, 17:52
Maar er zat toch ooit wel een slagplaat op?
want die dingen worden echt allemaal het zelfde gemaakt hoor, er zijn alleen 1000 types slagplaten.

CheerS!!

sweet
8 juni 2002, 23:30
Ze zullen bij de eerste slagplaat op een gitaar denk ik wel de gaatjes van de slagplaat boren met als richtpunt de gaatjes in de gitaar. Zoiets, want het ligt er echt niet aan dat iedere slagplaat anders is ...

Groove
17 juni 2002, 17:47
Ik heb je antwoord gevonden op de Warmoth site (www.warmoth.com ) Blijkbaar hebben de Amerikaanse en Japanse Strats identieke boorgaten, en wijkt Mexico af. Verder zou er nog verschil zijn met vintage en SRV signature. Blijft vreemd....

sweet
17 juni 2002, 23:45
Mmmm ja, ik lees het ... Maar moeten dealers hier niet van op de hoogte zijn ? Raar dat het niet bij die gasten opkomt dat ze beter ook een Mexicaanse slagplaat konden bestellen ...