PDA

View Full Version : nOOB vraagje:



dejohan
2 december 2004, 10:32
Is het veilig om pre-amp buisjes te vervangen terwijl je amp gewoon op staat?
Heb een paar buisjes die ik wil vergelijken, maar elke keer amp afzetten, buisje vervangen, amp opzetten, laten opwarmen,... begint me een beetje de keel uit te hangen.

Lord Abortion
2 december 2004, 11:15
:o
zet jij hem maar elke keer af!

Franc
2 december 2004, 11:16
Je zegt zelf: laten opwarmen.
Da's precies wat die preamp buisjes moeten doen nadat je weer een andere set hebt geplaatst.

Veel tijd kost het niet hoor. Ik zelf zet de on/off uit, verwissel de bewuste buis en zet m weer aan. Als je dat gewoon binnen een halve minuut doet, koelt er niets af en hoeft er verder niets op te warmen behalve de nieuwe buis.
Nu ik er over nadenk zou de standby uitzetten genoeg moeten zijn aangezien je dan de hoogspanning uitzet en alleen de gloeidraden laat branden. Dan zou je in theorie denk ik best een buis kunnen vervangen.

Pas wel op voor blaren :-D

Mr.Jay
2 december 2004, 11:54
Is het veilig om pre-amp buisjes te vervangen terwijl je amp gewoon op staat?
Heb een paar buisjes die ik wil vergelijken, maar elke keer amp afzetten, buisje vervangen, amp opzetten, laten opwarmen,... begint me een beetje de keel uit te hangen.

Even op standby zetten, buisje eruit, nw. erin, 10 sec. opwarmen en AAN weer die hap !
Beste NIET helemaal uitzetten.

JaY

dejohan
2 december 2004, 11:58
Cool!

Thx.

PeeVee
2 december 2004, 12:14
Ja, zoals Jay het zegt doe ik het ook... Ben bezig met een eigen ampje waar ik gewoon kan "schakelen" tussen twee buisjes om zo het onderlinge verschil te kunnen horen.

HaTim
2 december 2004, 12:26
Goeie vraag!
En gelukkig een prettig antwoord.
Scheelt een hoop tijd en is zo veel prettiger testen.

matto
2 december 2004, 18:08
Ja, zoals Jay het zegt doe ik het ook... Ben bezig met een eigen ampje waar ik gewoon kan "schakelen" tussen twee buisjes om zo het onderlinge verschil te kunnen horen.

klinkt goed.
Wat schakel je dan om, alleen de roosters of ook kathodes en anodes?
Zou ook mooi toepasbaar zijn als een soort van kanaalschakeling als je de buisjes verschillend instelt toch?

bert k
2 december 2004, 22:45
Had je niet versterkers (ik dacht Mesa) die een set 6L6 en een set EL34 erin had zitten, schakelbaar.

Bigfoot414
2 december 2004, 23:12
hehe, dat heb ik in mn Kitty Hawk Supreme...

EL34 is 50 watt, schakelaartje om en ik krijg 100 watt 6L6 geweld. Leuke feature, voor een amp uit '83 8-)

PeeVee
3 december 2004, 21:50
Wat schakel je dan om, alleen de roosters of ook kathodes en anodes?
Het idee was om twee individuele preampjes te maken, gewoon zonder toonregeling ala Champ. Je zit dan nog wel met exemplarische verschillen van de parts maar als ik b.v. nieuwe polyester caps gebruik en nieuwe CC weerstanden dan lijkt me dat te verwaardelozen. De praktijk zal het uitwijzen. Je kunt altijd de eerste testen even "dubbel" doen dus eerst buisje A in 1 en buisje B in 2 en dan vice versa om te kijken of dat zelfde resultaat geeft.


Zou ook mooi toepasbaar zijn als een soort van kanaalschakeling als je de buisjes verschillend instelt toch?
Ja, daar is ook eigenlijk het idee uit voortgekomen maar je maakt me juist aan het twijfelen. Eigenlijk zou een "echte" omschakeling mooier zijn; dus inderdaad de plaat, het rooster en de kathode allemaal omschakelen zodat je ook echt alleen het buisje als variabele hebt... Nou goed, dat voor een volgende keer misschien