PDA

View Full Version : carona california



stimmt
1 december 2004, 22:15
heb pas op een usa standard strat gespeeld en zag op de achterkant een plaatje met 'corona california' staan.

vond hem extreem lekker spelen / klinken en de prijs (nieuw) 925, ook schappelijk dus.

kan ieman mij hier meer over vertellen? wat voor type, waar gemaakt etc?'
Ik las bij de search dat deze gitaren geen 'echte amerikanen' zijn... Is dat zo? er staat namelijk wel gewoon 'made in usa' op...

Bobbel
1 december 2004, 22:24
ja, dat wil ik ook graag weten, want ik heb dat ook op mijn strat staan...

gjlp
1 december 2004, 22:36
Volgens mij staat dat sinds 2000 standaard op de usa std strats. Mijn leraar heeft dat er ook op staan en dat is gewoon een std strat uit 2000.

Svenson
2 december 2004, 15:20
Hmm, ik heb een USA Fender Fat Strat California Series met zog. corona elementen, maar volgens mij is dit een andere gitaar? Deze werd nl. maar 2 jaar gebouwd ('97 - '98). In Corona ligt volgens mij een Fender fabriek, dus dat zou dat plaatje kunnen verklaren.

Svenson
2 december 2004, 15:23
Hmm, ik heb een USA Fender Fat Strat California Series met zog. corona elementen, maar volgens mij is dit een andere gitaar? Deze werd nl. maar 2 jaar gebouwd ('97 - '98). In Corona ligt volgens mij een Fender fabriek, dus dat zou dat plaatje kunnen verklaren.

Bobbel
2 december 2004, 16:34
Hmm, ik heb een USA Fender Fat Strat California Series met zog. corona elementen, maar volgens mij is dit een andere gitaar? Deze werd nl. maar 2 jaar gebouwd ('97 - '98). In Corona ligt volgens mij een Fender fabriek, dus dat zou dat plaatje kunnen verklaren.

ja ik weet dat daar een fabriek staat, maar zegt dat ook nog wat over de gitaar?

fred dons
3 december 2004, 08:23
een strat of tele uit de califonia series is geen "echte" amerikaan (koreaanse onderdelen, in mexico gelakt en geassembleerd in de VS)

een huidige fender in Corona gemaakt is wel US made

michielv
3 december 2004, 08:35
Wazig, dat is nou net de verkeerde volgorde ;)

Als ze nou US-made onderdelen in Mexico of Korea gingen assembleren en finishen :D

Svenson
3 december 2004, 11:14
Ik ben bang dat Fred idd de verkeerde volgorde heeft, het zijn namelijk AMERIKAANSE onderdelen die in Mexico worden gelakt ed. en daarna weer naar de VS wordt gebracht wordt voor de assemblage. Wat de standaardelementen betreft, het zijn twee tex mex SC en een USA hum in de brug.

Dit zegt onze goede vriend Mike Lewis: "The bodies and necks are shaped by Fender's craftsmen in Corona [das dus in de VS] and subsequently hand-painted at our ultra-modern facility in Mexico. Final assembly, including the installation of vintage hardware and electronics, is then completed in Corona [wederom in de VS].

Dit vind ik dus wel een 'echte' Amerikaan.

Lune-a-tic
3 december 2004, 11:22
De milieu-wetgeving is dermate streng geworden dat het moeilijk/duurder is om te lakken in de USA. Dit werpt wel een ander licht op de hele USA is goed, MEX is minderwaardig discussie natuurlijk.
De reden waarom Corona gekozen werd is natuurlijk de nabijheid van Mexico, en wie gaat nu zeker zijn dat er niet meer onderdelen gewoon in Mexico gemaakt werden, of door Mexicanen in de USA (en wat is het verschil). Moeten we er niet gewoon van uit gaan dat een goede gitaar gewoon een goede gitaar is, onafgezien van haar herkomst (en is dat mensen ook al niet zo) ?

GuitarMaster
3 december 2004, 16:12
Ik ben bang dat Fred idd de verkeerde volgorde heeft, het zijn namelijk AMERIKAANSE onderdelen die in Mexico worden gelakt ed. en daarna weer naar de VS wordt gebracht wordt voor de assemblage. Wat de standaardelementen betreft, het zijn twee tex mex SC en een USA hum in de brug.

Dit zegt onze goede vriend Mike Lewis: "The bodies and necks are shaped by Fender's craftsmen in Corona [das dus in de VS] and subsequently hand-painted at our ultra-modern facility in Mexico. Final assembly, including the installation of vintage hardware and electronics, is then completed in Corona [wederom in de VS].

Dit vind ik dus wel een 'echte' Amerikaan.

+1

Mijn California series strat heeft toch echt wel Amerikaanse omderdelen, alleen zitten er wel 3 tex mex pickups op (die ik overigens lekkerder vind klinken dan std USA pickups).

sash
3 december 2004, 16:23
Het leuke is natuurlijk ook dat de Mexicaanse fabriek waar alles gelakt wordt op nog geen steenworp afstand ligt van Corona.

fred dons
3 december 2004, 17:54
de california series heeft geen amerikaanse onderdelen (op de nek en body na, de klusons zijn door Ping gemaakt (koreaans) en de vintagebrug door gotoh
de pups zijn texmex (mex dus) en de kunstof onderdelen komen weer uit korea

body en neck zijn weer wel amerikaans (lange tijd werden sowiezo de bodies en necks voor de fabrieken op het amerikaanse continent allemaal in de VS gemaakt dus ook die voor mexico, alleen bestonden de bodies uit 5 stukken ipv max 3)
de california series hebben bodies gemaakt van poplar met een fineer laagje en zijn eigenlijk de voorloper van de Highway 1 gitaren

Bobbel
3 december 2004, 18:10
nou ik weet het niet hoor... ik bedoel... ik heb zo'n corona california strat, en volgens de papieren die erbij zitten is hij gewoon 100% amerikaans... maar hij is dan ook vrij nieuwe...

stimmt
3 december 2004, 21:57
en de prijs, ligt die lager dan een standaard usa?

Bobbel
4 december 2004, 09:11
en de prijs, ligt die lager dan een standaard usa?

hoger... mijn strat was € 1300,-... dat ligt dus boven de gemiddelde strat

Casey
4 december 2004, 12:00
Ik heb een USA De Luxe waar ook Corona California op staat en die is ook rond de 1300 € .

Volgens mij is het zo :

In 1998 is er een spinternieuwe nieuwe fabriek in Corona California gebouwd , de grootste Fender fabriek tot nu toe en daar worden alle USA made sindsdien gemaakt , ook de dure Custom Shop gitaren komen daar nu vandaan .
De goedkopere body's en onderdelen van Mexicanen komen ook uit Corona en worden in Ensenada Mexico gelakt en in elkaar geflansd .
Een california serie uit de oude Corona fabriek van voor 1998 is dus een hele andere gitaar .

http://www.fender.com/resources/companyinfo/history.html
http://www.guitarstop.com/tour/indexT.htm

Mijn Corona Fendertjuh :

http://community.webshots.com/user/caseytappy

So , en nou trek ik ff een Corona open :-D