PDA

View Full Version : Help bij gitaar stemmen



ielwob
1 december 2004, 21:55
Ik heb een beetje hulp nodig bij het stemmen van mijn gitaar.
Ik wil een numemr van Kyuss spelen (Supa Scoopa and Mighty Scoop).
Ze zeggen dat ik mijn gitaar op C, 2 stappen omlaag moet stemmen (wat bedoelen ze daarmee?). Het moet zo gestemd worden C-F-Bb-Eb-G-C


Kan iemand me helpen en het eenb eetje uitleggen?

ielwob
5 december 2004, 15:17
Kan echt niemand me helpen??? :???: :-?

Azrael
5 december 2004, 15:20
2 noten lager.......maareh......het staat er verdorie al bij hoe elke snaar gestemd moet worden :-?

ielwob
5 december 2004, 15:42
Ja dat weet ik.
Maar ik ben niet goed om op gehoor te stemmen.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik hem op de C moet stemmen.....
En ik kan ook geen noten.

Azrael
5 december 2004, 15:49
Ja dat weet ik.
Maar ik ben niet goed om op gehoor te stemmen.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik hem op de C moet stemmen.....
En ik kan ook geen noten.

En het verschil tussen kennen en kannen dat kunnen we niet....

Je moet wel een referentie noot hebben natuurlijk (zit bij mij in mijn hoofd maar niet iedereen kan dat). Als die niet in je hoofd zit zoek je of een stemkastje of een piano die je een E laat spelen of een fluitje...alles is goed zolang het maar een zuivere E produceert.
Druk op de eerste snaar de 4e fret in en stem deze naar E.......dan wordt je open E snaar een C.....
Vanuit hier moet je het toch wel zelf verder kunnen en anders zou ik eerst leren mijn gitaar gewoon in E te stemmen.

ielwob
6 december 2004, 17:11
Haha ja dat kan ik wel. Ook op gehoor.
En dat is ook het antwoord op mijn vraag, hoe ik hem op C moet stemmen.
Bedankt nog!

Azrael
6 december 2004, 18:31
Haha ja dat kan ik wel. Ook op gehoor.
En dat is ook het antwoord op mijn vraag, hoe ik hem op C moet stemmen.
Bedankt nog!

Als je op gehoor zou kunnen stemmen was deze vraag volledig overbodig geweest natuurlijk.......

Ritch
6 december 2004, 22:47
Er zijn tegenwoordig ook nog stemapparaten die je kan downtunen... ideetje? (Voor één nummer hoef je natuurlijk niet een te kopen, maar als je meer nummers in andere toonsoorten gaat spelen)

Harry
7 december 2004, 08:17
en leer je gitaar kennen, als je weet waar je de noten op de hals kunt vinden (een van de grondbeginselen van gitaarspelen) kun je dit soort dingen zelf bedenken.

dejohan
7 december 2004, 09:32
Een veel simpelere manier is een gewoon stemkastje gebruikten, en telkens het vierde vakje van je gitaar te stemmen ipv de losse snaar. Dus op de E snaar stem je het vierde vakje zodat het daar een E is. Als je dan een losse snaar aanslaat heb je een C. Bij de volgende snaren idem ditto.
Dit is nog eenvoudiger als je een capo hebt: zet capo op vierde vakje, stem, capo weg, klaar.

Geen geklooi met op het gehoor stemmen, alles staat ineens goed.

Bluesbreaker
7 december 2004, 10:08
Dit is nog eenvoudiger als je een capo hebt: zet capo op vierde vakje, stem, capo weg, klaar.


Niet dus, als je er een capo op zet krijg je je gitaar nooit zuiver gestemd, die capo klemt (als het goed is) wel zo hard dat de spanning van de snaar niet aan beide kanten van de capo gelijk is. Als je de capo er dan af haalt wordt de spanning weer verdeeld en is ie niet meer zuiver.

dejohan
7 december 2004, 10:39
Dit is nog eenvoudiger als je een capo hebt: zet capo op vierde vakje, stem, capo weg, klaar.


Niet dus, als je er een capo op zet krijg je je gitaar nooit zuiver gestemd, die capo klemt (als het goed is) wel zo hard dat de spanning van de snaar niet aan beide kanten van de capo gelijk is. Als je de capo er dan af haalt wordt de spanning weer verdeeld en is ie niet meer zuiver.

Je hebt wel een punt.

SAnTANnetje
7 december 2004, 11:34
Voor het stemmen heb je toch gewoon zon apparaatje? Aanzetten, snaren aanslaan, wat draaien, kijken of t lampje geel/groen is en dan klopt het. Na een half uur spelen ff kijken of het nog klopt en anders weer stemmen....

bert k
7 december 2004, 11:43
Ja, dat lijkt me ook. Moet je wel een chromatische stemmer hebben, maar zo'n ding hoort evengoed of het een C is of een E.

ielwob
9 december 2004, 17:49
Sjonge jonge wat een kritiek. Vraag alleen maar beetje hulp!
Maar toch bedankt....... staan wel wat dingen die ik kan gebruiken.

Bluesbreaker
9 december 2004, 20:32
Sjonge jonge wat een kritiek. Vraag alleen maar beetje hulp!
Maar toch bedankt....... staan wel wat dingen die ik kan gebruiken.

het is ook niet goed of het deugt niet

deedee
9 februari 2005, 19:47
Haha ja dat kan ik wel. Ook op gehoor.
En dat is ook het antwoord op mijn vraag, hoe ik hem op C moet stemmen.
Bedankt nog!

een paar flinke slagen naar beneden gooien die snaar, en neem de C op de b snaar, een heldere C, daarop kan je die C een octaaf lager echt wel horen. daarna op de gebruikelijke manier 5de fret nemen, en luisteren

deloosem
10 februari 2005, 13:26
ALS je een PC hebt met een geluidskaart en mischien zelfs een ingebouwde microfoon of een externe microfoon...

Dan kan je dit eens proberen en het is nog gratis ook...

http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html