PDA

View Full Version : hulp gevraagd in verband met plaatsen nieuwe bill lawrence p



qazwsx
1 december 2004, 22:13
ik heb net nieuwe original bill lawrence pickups binnen, het gaat om een 500l in de brug 280 middle en een 280 neck. Ook heb ik 2 nieuwe potmeters (amerikaans 500k) eringezet, alleen weet ik niet welk draadje waar moet komen. De gitaar is een ibanez sa 160 lefthand.
ik zit met de volgende draden:
-500l: 1 blauwe, 1 zwarte, 1 groene, 1 rooie en een witte.
-280 middle: 1 zwarte en een groene
-280 neck: 1 zwarte en een witte
-een zwart draadje die aan de tremolo vastzit
-een grijze draad die aan de output vastzit, de grijze draad bevat 2 andere draden 1 witte en een metalen draad zonder plastic eromheen.

ik wil gewoon een standaard wiring hebben, er zit een 5 standen schakelaar in met 8 soldeerpuntjes waarvan nummer 2 bevestigt is aan een ander gedeelte van de 5 standen schakelaar. De vorige potmeters hadden en draden op de cilinder en op de soldeerpunten.

welk draadje gaat waar?

SiNiSTRaL
2 december 2004, 09:16
500L heb ik ook, dus die weet ik wel:
Groen+wit aan elkaar maken en afschermen, Blauw en zwart dienen als aarding (dus aan hetzelfde stuk maken als waar dat draadje richting tremolo aan vastzit) en de rode aan de betreffende volumepot voor de pickup

*edit: je hebt een 5 way switch, dan zou ik t niet zo precies weten...

strontraper jos
2 december 2004, 10:19
hoe lang heb je eigenlijk op de bestelling moeten wachten?
ik heb ook net eentje besteld, kwestie van een idee te hebben
wanneer ik 'm kan verwachten...

groetennnn


(btw, van dat aansluiten weet ik niets.. srr)

Jeroenvanhulsteijn
2 december 2004, 13:28
op de site van seymour duncan, emg en lace staan wel schema's voor standaard strat wiring met 5st schakelaar en vol, tone, tone.

hier nog een plaatje:

http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/Temp/stratwiring.JPG

qazwsx
4 december 2004, 20:37
is er misschien iemand in hengelo of omstreken die dit even zou kunnen fixen? ik ben wel bereid er iets tegenover te zetten.

RubenP
4 december 2004, 21:10
Misschien hier:

Lion Guitars:

Arne Hempenius
Javastraat 98
7556 SJ Hengelo (ov)
074 - 2428148
06 - 46265420

http://www.lionguitars.nl/content.html

Negative K3 fan
4 december 2004, 21:55
van die zaak heb ik nog nooit gehoord...

ik zou het wel voor je kunnen fixen, maar ik denk dat het lokaler ook wel mogelijk is.

ik zou het gewoon zelf proberen, tis heel simpel en je kunt het eigen niet verprutsen.

Stratman70
5 december 2004, 11:48
ik zou het gewoon zelf proberen, tis heel simpel en je kunt het eigen niet verprutsen.
Nou uuhhhh.... Je moet toch echt wel verantwoordelijk kunnen solderen. Als je gaat "bakken" of je laat de zaak te warm worden, kan dit toch vervelende schade opleveren aan de electronica die er zit.

Tip: oefen gewoon met wat los koperdraad etc. Een geslaagde soldeerverbinding is mooi rond en glimmend i.p.v. dof en hobbelig.

qazwsx
6 december 2004, 20:49
er is toch wel iemand dapper en ervaren genoeg om dit klusje te klaren?

Wormaap
6 december 2004, 20:55
ik zou het gewoon zelf proberen, tis heel simpel en je kunt het eigen niet verprutsen.
Nou uuhhhh.... Je moet toch echt wel verantwoordelijk kunnen solderen. Als je gaat "bakken" of je laat de zaak te warm worden, kan dit toch vervelende schade opleveren aan de electronica die er zit.

Tip: oefen gewoon met wat los koperdraad etc. Een geslaagde soldeerverbinding is mooi rond en glimmend i.p.v. dof en hobbelig.
Hobbelig: eensch, maar voor zover ik weet moet een soldeerverbinding absoluut dof worden, anders moet je'm opnieuw doen (koude las/soldeerverbinding)
Althans, da's wat mijn pa me zegt (leraar motorvoertuigentechniek)

Negative K3 fan
6 december 2004, 22:16
ik zou het gewoon zelf proberen, tis heel simpel en je kunt het eigen niet verprutsen.
Nou uuhhhh.... Je moet toch echt wel verantwoordelijk kunnen solderen. Als je gaat "bakken" of je laat de zaak te warm worden, kan dit toch vervelende schade opleveren aan de electronica die er zit.

Tip: oefen gewoon met wat los koperdraad etc. Een geslaagde soldeerverbinding is mooi rond en glimmend i.p.v. dof en hobbelig.

ik heb zelf nog nooit iets gemold met bakken etc...

crapton
4 januari 2005, 14:01
Heb net gisteren een L-500R en L-500L in mijn Ibanez SAS32 ingebouwd. Levertijd was ca. 1.5 maand.

Inbouwen geen enkel probleem als je weet wat de kleurkodes van de draden zijn. Dit staat ofwel op het briefje bij de PU's, ofwel op de Lawrence website. Volgens www.ibanez.com/wiring is er geen split coil, dus zeer makkelijk de oude draden lossolderen en de nieuwe eraan. De humbucker de rode&groene draad doorverbinden en isoleren. De zwarte (en blauwe) draad aan de massa (dwz aan de vol pot buitenkant). Let goed op wat de nek en middel PU is, want als het goed is is de middelste andersom gewonden, de groene moet dan bv in plaats van de gele van de originle Ibanez.

Overigens paste de PU mounting ring niet erg goed (te hoog) heb een deel moeten afvijlen, en zal heir nog bij Lawrence op terugkomen.

Solderen even goed oefenen of je vader laten doen. Draadjes met een klein stukje tape vastzetten op de juiste plaats en kort solderen. Gebruik dunne soldeerdraad met vloeimiddel erin - dus niet los zitten knoeien. Ook geen 100 W bout maar een kleintje 20-40 W max.

Verder is de sound heel goed, warm/vol en toch helder, gebalanceerd en duidelijk gedefinieerd. DiMarzio's zijn wat modderig in het laag, en Seymours weer iets meer midden/hoog. Heb ze allemaal dus kan het weten.