PDA

View Full Version : fender jaguar/jag-stang/mustang/jazzmaster/cyclone



sonic_sam
1 december 2004, 21:56
hallo, ik wil een nieuwe gitaar kopen om en ik ben het meest geinstresseerd in een van deze modellen. het enige wat ik me vooral afvraag of de nek lekker speelt. ik heb nu een ibanez grx140 (beginnersgitaar) en die nek ligt me wel maar ik vrees dat die nek smaller gaat zijn en ik weet niet of ik dat aankan.heeft iemand daar informatie en tips over?

Random_hero
1 december 2004, 22:27
Probeer het uit zou ik zeggen, wij kunnen wel zeggen dat de Fendernekken helemaal geweldig zijn, maar daar schiet jij ook niet echt wat mee op.

Bobbel
1 december 2004, 22:52
het zijn praktisch gezien allemaal bijna dezelfde nekken... dus probeer er één en je kent ze allemaal, dan kun je je gaan richten op de sounden wat ook heel belangrijk is, het uiterlijk.

(ik zou voor de jaguar gaan :wink: )

Random_hero
1 december 2004, 23:09
Ik ook :D

Mitch
1 december 2004, 23:37
het zijn praktisch gezien allemaal bijna dezelfde nekken... dus probeer er één en je kent ze allemaal

Gefeliciteerd ! Het meest inhoudsloze antwoord van deze week !
Zelfs de schaal van een jag t.o.v. een jazzmaster is al anders.....

De verschillende re-issues hebben vaak ook weer iets verschillende diktes qua hals, zul je zeker even moeten proberen. Laat je trouwens niet te gauw afschrikken door een hals die iets anders is dan die van je eerste gitaar. Ik speel nu een jaar of dertien of zo en waarschijnlijk, zou ik 'm in mijn handen geduwd krijgen, zou ik weer even moeten omschakelen naar de vorm van de hals van mijn eerste gitaar :wink:
Sommige verschillen wennen wel. Andere niet. Voel eerst eens het verschil tussen een iets langere schaal en iets kortere, zoals het verschil Strat/Les Paul. Of hert verschil breder/smaller. Misschien valt een bepaalde vorm je ineens mee, maar ga ervan uit dat, als je aan je eerste gitaar gewend bent, alle daar van afwijkende halzen vreemd aan zullen voelen.

Gerben Bervoets
1 december 2004, 23:57
ik heb een tijdje enkel op strats gespeeld, maar wou per se een telecaster hebben. De hals van een tele is iets breder (een paar milimeter) wat echter een heel verschillend gevoel geeft.

In het begin kon ik er niet zo goed mee overweg, maar ik merkte wel dat hij zeer goed aanvoelde. Na enkele dagen ben ik de tele-hals gewoon en hij speelt fantastisch. Als ik nu de strat (squire) vastneem denk ik wat is dit voor een smal ding.

Dus zeg niet te snel dat de hals je niet ligt. Wat belangrijker is, is hoe hij aanvoelt, hiermee bedoel ik de kwaliteit van de afwerking, zijn de frets goed, ga je gemakkelijk van hoog naar laag etc...

De vorm wordt je normaal gezien (smal, breed, afstand tussen snaren) na een tijdje wel gewoon.

Verder denk ik dat de hals van een american standard fender (maakt niet uit welk type) altijd zeer goed afgewerkt zijn. De highway series, mexican classics vindt ik net een tikkeltje minder goed aanvoelen.

Besluit: de hals zit bij fender wel goed, geen zorgen over maken zou ik zeggen

Bobbel
2 december 2004, 00:21
oh? nou volgens mij ontlopen de halzen van de Jaguar, de Mustang en uiteraard de Jag-Stang elkaar niet zoveel en die van de cyclone ook niet... ik weet het bijna wel zeker, maar da van die jazzmaster wist ik niet ik dacht dat die hetzelfde was als de jaguar... maar daar zat ik dan ff fout...

Maar seymour paul... je kan dan wel ff op een wat normalere manier reageren... en nadenken voor dat je wat zegt, want ik ben het dus helemaal niet met je eens dat die gitaarhalzen elkaar veel ontlopen...

Mitch
2 december 2004, 00:57
Bitchen was niet persoonlijk bedoeld, sorry hoor, maar ik irriteerde me aan meerdere posts die ofwel nietszeggend waren, ofwel verkeerde informatie gaven. Jouwe was de laatste in de rij en de 'frustratie' van tien minuten kwam eruit.

Kijk, de Jaguar heeft een 24 inch schaal (61 cm) en de Jazzmaster 25,5 inch (krappe 65cm). Als je die vier cm. verschil niet voelt.... ai.
Het verschil maakt dat alle frets bij een Jag beduidend dichter op elkaar staan. Daar hou je van of niet en het moet ook een beetje bij je passen.
Veel mensen beweren ook dat de korte schaal een groot deel van het gebrek aan verkoopsucces is geweest voor de Jag, want er zijn veel gitaristen die er niet van houden.
Ik heb bepaald geen kolenschoppen en vind bijvoorbeeld een 24,75" inch (zeg maar LP schaal) het prettigste spelen, maar dan op een niet te smalle toests (zoals LP's vaak hebben).

Azrael
2 december 2004, 01:07
Ik vind persoonlijk 25,5 lekkerder bij de hoge frets omdat ik anders simpelweg mijn vingers er niet tussen gepropt krijg. Bij de lagere frets vind ik 24,75 wat prettiger aanvoelen. Zelf speel ik echter graag op de hoge frets dus 25,5 voor mij graag...... :)

Bobbel
2 december 2004, 08:48
Bitchen was niet persoonlijk bedoeld, sorry hoor, maar ik irriteerde me aan meerdere posts die ofwel nietszeggend waren, ofwel verkeerde informatie gaven. Jouwe was de laatste in de rij en de 'frustratie' van tien minuten kwam eruit.

Kijk, de Jaguar heeft een 24 inch schaal (61 cm) en de Jazzmaster 25,5 inch (krappe 65cm). Als je die vier cm. verschil niet voelt.... ai.
Het verschil maakt dat alle frets bij een Jag beduidend dichter op elkaar staan. Daar hou je van of niet en het moet ook een beetje bij je passen.
Veel mensen beweren ook dat de korte schaal een groot deel van het gebrek aan verkoopsucces is geweest voor de Jag, want er zijn veel gitaristen die er niet van houden.
Ik heb bepaald geen kolenschoppen en vind bijvoorbeeld een 24,75" inch (zeg maar LP schaal) het prettigste spelen, maar dan op een niet te smalle toests (zoals LP's vaak hebben).

ok prima, maar sonic_sam noemde nog een paar andere gitaren op, en die ontlopen elkaar totaal niet veel, in mijn ogen zelfs helemaal niks... afgezien van de jazzmaster dus :wink:

Harry
2 december 2004, 10:15
maar het toverwoord blijft 'zelf uitproberen'.

dejohan
2 december 2004, 11:37
Die Ibanez RG neck is iig veel smaller dan die van die Fenders.

Azrael
2 december 2004, 12:56
Die Ibanez RG neck is iig veel smaller dan die van die Fenders.

Het is geen RG maar een GRX40.....en die neck is weinig smaller dan de fender nekken. Ik heb hem zelf ook gehad.
Denk dat je er weinig moeite mee gaat hebben.....

Svenson
2 december 2004, 16:10
...Probeer het uit zou ik zeggen, wij kunnen wel zeggen dat de Fendernekken helemaal geweldig zijn...

Wat natuurlijk wel zo is :D

Bobbel
2 december 2004, 17:35
...Probeer het uit zou ik zeggen, wij kunnen wel zeggen dat de Fendernekken helemaal geweldig zijn...

Wat natuurlijk wel zo is :D

haha! dat klopt! :razz:

sonic_sam
2 december 2004, 21:52
merci