PDA

View Full Version : die irritante galm tijdens een optreden...



waarismijnplectrum
6 juni 2002, 19:13
Ik weet niet of iemand dit ook wel eens heeft... Dan speel je dus op je akoestische tijdens een optreden en als je dan je lage e-snaar aanslaat, komt er in no-time zo'n vette galm in. Wat staat er dan te hard of wat is er dan precies mis mee?

alexgit
8 juni 2002, 20:46
Dan sta je waarschijnlijk met je gitaar richting de boxen, dan krijg je dus last van rondzingen (schrijf je dat zo). Vooral met de 3 laagste snaren hoor je dat.
Dus ga met je gitaar de andere kant op staan!
Oja, of je hebt gewoon vet veel bas op je gitaar, dan schuif je het basknopje ff omlaag.

sebass
9 juni 2002, 02:12
Het kan inderdaad helpen om de microfoon ergens anders te plaatsen, dus niet direct richting klankgat. Je kunt hem bijvoorbeeld achter de brug plaatsen of bij de hoogste fretten en dan een beetje gedraaid richting klankgat. Zorg ook dat je een microfoon hebt die er een beetje voor geschikt is. Er zijn speciale mikes voor het versterken van akoestische instrumenten (b.v. akg1000s). Misschien pikt de microfoon ook het geluid op van de monitor.
Als niets werkt zou ik er toch een element inbouwen.

sebas

waarismijnplectrum
9 juni 2002, 04:28
Ja, het is niet zo dat ik met mijn gitaar naar de versterker toe zit. Maar over die microfoon.... Het is een semi-akoestische dus plug hem gelijk in versterker.

sebass
9 juni 2002, 13:29
Dan resoneert het geluid van de versterker waarschijnlijk in de gitaar die dan vooral bij de lage tonen zichzelf steeds terug hoort en dan gaat piepen. Een soort feedback dus alleen dan wat indirecter. Draai je versterker. Of ga er iets verder vanaf zitten.

Wbremer
12 juni 2002, 18:50
De versterker van je gitaar (Pre) niet TE VER opendraaien. De versterker het werk laten doen; dat voorkomt rondzingen en feedback. NOOIT de snaren van je gitaar in de richting en dichtbij de speakers van de versterker houden! Behringer heeft ook zg feedback killers in het program; rackmount. Zijn niet eens erg duur, rond de 150 €.

waarismijnplectrum
14 juni 2002, 00:31
Pats! Da was hem, dank je wel voor die tip, ik heb mijn pre maar 1 of 2 streepjes opengezet, en mjn versterker inderdaad het werk laten doen en tadaa, geen feedback meer! hee bedankt he!