PDA

View Full Version : Laatste topic over strats..... Tokai/Jap



Jax
1 december 2004, 16:14
Sorry, nog één topic over stratocasters en ik kan mijn keuze maken. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt en heb waardevolle info gevonden, maar wilde nog even de meningen weten over de volgende vergelijking. Ik twijfel namelijk alleen nog maar tussen een Japanse Fender uit de jaren 80 en een Tokai strat uit ongeveer diezelfde tijd. Wie kan me met goede argumenten laten kiezen voor de één of de ander? Het enige wat ik te weten ben gekomen met de zoekfunctie is dat de Tokai's wel goed zijn, alleen een beetje een moeilijke hals hebben. De Japanse Fenders hebben daarentegen volgens wat oudere topics een goede hals maar de elementen zijn niet zo goed. Wie kan verder nog argumenten voor de één of de ander geven?

Mijn dank is groot, en na dit topic zijn jullie waarschijnlijk van mijn strat-gezeur af! :D

Jax
1 december 2004, 17:48
Niemand?

bat
1 december 2004, 18:00
Beide even goed. En beide even moeilijk te vinden, tenminste: voor een redelijk bedrag.

Jax
1 december 2004, 18:20
Wat zou je voor een tokai springy sound moeten geven? 500 max?

PeArLjAm
1 december 2004, 22:40
OVer het algemeen zijn de oude tokai's beter als de fenders uit japan. De Tokais waren echt een kopie van de fender strat uit de jaren 50 en 60, hadden onder andere Nitrocelluose lak tov de polyutherane (oftewel een laag plastic) bij de fenders. Een springy sound voor onder de 500 is een nette prijs.

michielv
2 december 2004, 08:27
Ik heb ooit eens voor mijn toenmalige vriendinnetje een Tokai Tele "breezy sound" weten te krijgen voor indertijd 500 gulden. Zelf gerefinished & voorzien van Seymour Duncan Quarterpounders (madame was een heftige Bruce Springsteen fan). Wereldgitaar!

Dus als je voor onder de 500 euro een Tokai weet te krijgen, doen. Mijn oude Fernandes is ook een stuk beter (voelt meer solide maar toch lichtgewicht) dan een hoop Japanse/Koreaanse strats.

Zo heb ik ook ooit eens een Burny Tobacco Sunburst Les Paul moeten laten staan (had geen geld, had net twee weken eerder die strat gekocht) die echt stukken beter was dan de Gibson die ik ook probeerde. Die Gibson was echt knudde met een rietje, maar wel 3 keer zo duur.

Jax
2 december 2004, 14:25
Maar die nieuwe tokai's zijn echt stukken minder hè? En die tweedehands tokai's zijn wel moeilijk te vinden....

michielv
3 december 2004, 12:29
Dat weet ik niet, nog nooit eentje in mijn handen gehad. Wel vind ik ze zodanig duur dat je ze echt uit moet proberen. Moet met alles natuurlijk maar voor een 100 euro kun je nog eens een risico lopen, bij 600+ euro vind ik dat toch minder leuk.

Laatst trouwens nog iemand gesproken die zelf een London City stratje als werkpaard heeft. Voorzien van Seymour Duncans, dat wel maar goed, die kun je er later altijd nog in zetten. Uiteindelijk vind ik toch dat ook de Tokai & Fernandes gitaren betere elementen kunnen gebruiken, dus ik denk dat je die kosten toch gaat maken.