PDA

View Full Version : band op een klassieke gitaar plaatsen



Martien
1 december 2004, 14:30
kleine vraagje , kan ik een 'draag' band bevestigen op een klassieke gitaar zodat je hem om je nek kan hangen?
er zitten nog geen enkele bevestigings punten op de gitaar

bvd

bert k
1 december 2004, 14:36
Dat wordt een klusje voor de gitaarbouwer. Op een klassieke gitaar zit meestal maar 1 draagbandknop; aan de rechter zijkant. De andere kant van de draagband maak je met een veter vast aan de kop, bij de mechanieken.
Als je dat onprettig vindt spelen (Dat vinden erg veel gitaristen) kan je een tweede knop laten plaatsen op het hielblok waar de hals aan de kast vast zit.
Dit betekent voor beide knoppen: gat boren, schroef erin draaien. Misschien kan je het zelf, anders ff laten doen.

Martien
1 december 2004, 14:38
aha, mja er zitten volgens mij nog helemaal geen bevestigings knoppen
en tis voor t zusje van mn vriendin en die wouden m al naar een prutser in de buurt sturen dus ik zei al van wacht er maar ff mee,

bert k
1 december 2004, 14:43
Het is helemaal niet moeilijk, hoor, iedereen die een beetje netjes kan timmeren lukt het. Maar ja, gitaristen zijn vaak van die lompe klojo's :-D

CGCGCE
1 december 2004, 16:04
Er bestaan ook draagbanden voor klassieke gitaar die aan het klankgat worden vastgehaakt waarbij de riem via de onderzijkant en de achterkant van de gitaar om je nek hangt. Aan de gitaar hoef je dus niks te veranderen, en 't zit goed.

Janne
1 december 2004, 16:04
Er zijn volgens mij ook draagbanden die je vastmaakt aan de rand van het klankgat (onder de gitaar door zeg maar). ik weet niet of t fijn speelt ofzo, maar je hoeft iig niks aan je gitaar te veranderen.
Edit: net te laat :) , was je net iets eerder cgcgce.