PDA

View Full Version : Head in P.A.



zZoRgO
6 juni 2002, 13:14
Ik vraag me iets af:
Neem nu, je moet optreden in een relatief kleine ruimte (een jeugdhuis of i.d.)
Kan je dan je head gewoon op de P.A. aansluiten zonder een speaker cabinet mee te nemen? en dus enkel door de P.A. speakers spelen...?
Is daar trouwens die speaker emulation in die jcm2000's niet voor bedoeld?

baxteen
6 juni 2002, 16:21
moet kunnen, wel ff checken of je dan 'load'' hebt (ik schat in van wel, maar als je je buizentop onbelast dus zonder speakers aanzet is het bye bye trafo's). Met speaker emulator klinkt het 'net alsof met speaker, dus..Wel goeie monitoring.

zZoRgO
6 juni 2002, 17:00
Wat bedoel je daar precies mee met "load" hebben?
Kan je ook zonder speaker van je buizentop in een opnametoestel gaan, zonder dat je de versterker overbelast?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2002-06-06 17:01 ]</font>

FragDaddy
6 juni 2002, 19:19
over het algemeen gesproken NIET nee. je mag een versterker met buizen in de eindversterker NOOIT zonder belasting van speakers aanzetten. (bijzondere gevallen of loadbox etc. daargelaten)

je loopt namelijk grote kans om onderdelen in je versterker te beschadigen (met name de hoogspanningstransformator(en))

zZoRgO
6 juni 2002, 19:46
Probleem is, nu speel ik op een marshall valvestate100
en ik wil zo snel mogelijk een buizentop kopen, maar top en cabinet in één maal kopen kost me wat te veel...
eventueel top aansluiten op speaker van m'n combo?
of beter eerst cabinet en dan een jaartje later een top...
pfff dilemma's in't leven :wink:

baxteen
6 juni 2002, 20:00
thangt er allemaal vanaf, en met name hoe snel je van hoe veel geld afkunt. Kijk, hebbie een top en wil je DI'en, dus lijntje naar PA, dan nog heb je een speakerkast nodig voor de load. (bij Marshall TSL's heb je dan nog een knop waarmee je je output kunt muten, oftewel je hoort niks meer door de speakers, maar de buisjes doen netjes wat ze horen te doen, zonder stuk te gaan. Maar...wie koopt er nou top en cab om vervolgens de cab uit te zetten. Niemand, ook jij niet, want voor jou is het een kosten verhaal. geld voor top, niet voor top EN kast, tenminste nog niet. Als je toch graag top-cab wil, spaar dan ff door. Realiseer je ook waarom je een top-cab wil. Deze zijn namelijk niet per definitie harder, uiteraard wel veel stoerder. Als ik
mijn halfstack clean opendraai is het niet leuk meer, maar heb je al eens een Fender buizencombo, met twee speakertjes drin clean gehoord ??? over hard gesproken....
Dus gun jezelf en je portemonnee de tijd, kun je altijd nog half stack kopen EN ondertussen beetje fitnessen....

lars
6 juni 2002, 21:28
als je toch over de pa gaat spelen zonder speakers en met de speakersim van je versterker (de valvestate heeft er ook een) dan maakt het voor het geluid niet eens zo verrekt veel uit of je er een valvestate of een tsl aan hangt. klinkt allebei niet echt optimaal. ik zou je vs100 houden en sparen tot je temisnte een 1 of 2*12' kan kopen. met een microfoon ervoor.