PDA

View Full Version : lesley effect



Enterprice
30 november 2004, 20:07
Op het nummer hey baby van de lp rainbow bridge van jimi hendrix hoor je dat het gitaargeluid via een lesley gaat.
Wie weet of jimi hier een echte lesley gebruikt, dus met draaiende trommel voor de speaker, of dat het met een of ander effect apparaat tot stand wordt gebracht.
En zo ja weet iemand dan toevallig welk effect apparaat hij gebruikte.

Bluesbreaker
30 november 2004, 20:17
uni-vibe?

phx
30 november 2004, 22:06
Jup, univibe

Enterprice
1 december 2004, 16:57
Thanks, dan weet ik dat ook weer.
Weet iemand soms of een univibe ergens in nederland te krijgen is, lijkt me dat ze tamelijk zeldzaam zijn.

Bluesbreaker
1 december 2004, 17:08
Zijn niet moeilijk te krijgen hoor, de uni vibe wordt tegenwoordig door Dunlop gemaakt en kun je dus in vrijwel elke winkel wel krijgen. Er trouwens wel meer fabrikanten die vibe effecten maken.

Een winkel waar ze hem hebben staan zodat je hem kunt testen weet ik echter zo niet.

telecastermaster
1 december 2004, 19:53
De plug heeft er eentje liggen @ € 250,-

http://www.gitaarnet.nl/deplug/plugvind.php3?catkeuze=170

GuitarMaster
1 december 2004, 22:00
Je kunt voor dat geld beter een Sweetsound Mojovibe uit de USA laten komen volgens mij. www.sweetsound.com

Bluesbreaker
1 december 2004, 22:14
Je kunt voor dat geld beter een Sweetsound Mojovibe uit de USA laten komen volgens mij. www.sweetsound.com

die uni vibe bij de plug is incl footcontroller he

Mitch
1 december 2004, 22:29
Ja, dan nog ! Zwakste vibe die ik tot nu toe gehoord heb.
Er staat trouwens een originele Shin-Ei (die ontwikkelde en produceerde destijds voor Univox de Univibe) op ebay.com. Voor $1250 is -ie van jou.

De betere moderne vibes zijn inderdaad de Sweetsound en de Fulltone. Beide niet goedkoop maar erg goed.

Enterprice
3 december 2004, 08:49
Tja, 1250 euro wordt mij een beetje te gek voor een pedaaltje.
Er staan nog meer mooie dingen op mijn verlanglijstje.
Zal eens informeren bij de plaatselijke gitaarboer of die aan een univibe kan komen zodat ik hem kan uitproberen.
En anders een ritje naar Amsterdam...
Technisch gezien moet het zelf maken ook wel mogelijk zijn, het is eigenlijk een soort phaser met lichtgevoelige weerstanden en een lampje.
Gelukkig had ik jarenlang electronica als hobby dus misschien waag ik wel een poging.

Enterprice
3 december 2004, 08:50
edit

Enterprice
3 december 2004, 08:50
edit

sash
3 december 2004, 16:11
In het nummer waar Enterprice het over heeft wordt trouwens wel een Leslie gebruikt en geen Univibe.

Enterprice
6 december 2004, 08:52
Weet je dat zeker sash, de andere gitaarliefhebbers beweren weer wat anders...

Enterprice
6 december 2004, 08:52
Weet je dat zeker sash, de andere gitaarliefhebbers beweren weer wat anders...