PDA

View Full Version : Opnemen GT3



ssj3goku
30 november 2004, 14:37
Beste mensen,

Ik wil graag wat betere distorsions uit mijn GT3 halen. Zo is alles aangesloten:

Gitaar > GT3 > Behringer UB502 > AudioPhile 2496

De software is Cubase SX2.

Wat ik ook probeer, ik krijg maar dat "Boss Distorsion" eruit en ik vind het best ruk klinken. Het klinkt zo verdomd digitaal allemaal :P

Ik weet dat je wel aardige distorsions eruit moet kunnen halen, maar ik kan het gewoon niet, wat ik ook probeer. Heb slechts een paar redelijke distorsions gehaal uit dat ding, maar daar moest ik ook erg lang voor EQ'en :) Maar het is niet alleen maar EQ'en... ik wil graag goede rythemdistorsion hebben...

Wie kan me helpen met een fatsoenlijker distorsion?

Alvast bedankt :)

harrie-beton
30 november 2004, 16:36
begrijp ik het goed en gebruik je geen MICROFOON?

Swan
30 november 2004, 16:50

Ic3gl0vE
30 november 2004, 19:22
in een gt3 zit een speakersim dus dan hoef je niet per se een microfoon te gebruiken hè... net als met pod/v-amp[/i]

ssj3goku
2 december 2004, 09:05
Niemand? Ook niet opnemen via een microfoon (dat je dan wat andere instellingen nodig hebt op je GT3 zodat het wel fatsoenlijk klinkt door een mic)?

harrie-beton
2 december 2004, 10:38
ik neem aan dat je weet dat een goed gitaargeluid een combinatie is van:

[1]de gitarist-[2]gitaar-[3]effecten-[4]voorversterker-[5]eindversterker-[6]speakers-[7]akoestiek.

Die effectenbak van jou heeft wel een "speaker simulator" maar dat lijkt me een zwakke schakel.


post eens een mp3 dan kunnen we verder kijken.

Ic3gl0vE
2 december 2004, 21:07
zet de distortion eens uit en gebruik alleen een pre-amp met evt. nog een EQ en een beetje reverb.

doet wonderen.

ssj3goku
3 december 2004, 16:49
http://members.home.nl/oguz286/muziek/The%20Wait%20(nieuw).mp3

Hier een voorbeeld. Ik heb al wat aan de gitaren gedaan met EQ, en ik kan er wel wat mee, maar het klinkt uiteindelijk allemaal hetzelfde als jullie begrijpen wat ik bedoel. :) Ik zal die tip van je uitproberen Ic3gl0vE

harrie-beton
3 december 2004, 21:24
ssj3goku,

leuk dat je een mp3 post. Het geluid is inderdaad voor verbetering vatbaar...

Ik ga even nadenken over een goede tip

Azrael
4 december 2004, 00:04
Goede tip................veeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder distorsion gebruiken. Hoe verwacht je nu een lekkere ritme distorsion te krijgen als je alle noten aan elkaar knoopt?

Ik bedoel.......als ik mijn Cube 30 versterker op de ergste distorsion die er is zet hoor ik het verschil tussen single en humbucker bijna niet meer.....

ssj3goku
4 december 2004, 00:58
Ok minder distorsion gebruiken dus. (wel logisch eigenlijk, maar hey op het moment van opnemen wist ik dat niet ;))

Verdere tips zijn welkom :)

Azrael
4 december 2004, 01:03
Je merkt een teveel aan distorsion is mijn ervaring juist heel erg bij het opnemen. Tijdens het spelen met je versterker heb je vanwege de "druk" toch minder je oren op het geluid gericht. Tijdens het opnenemen (en dan zeer zeker het met een goede koptelefoon te controleren) is het veel duidelijker te horen hoe slecht het vaak klinkt.
Ik persoonlijk vind het erg moeilijk om een lekker klinkende distorsion op te nemen maar doe mijn best met mijn Cube.....meestal ga ik tijdens het opnemen echter gewoon voor clean....

ssj3goku
4 december 2004, 01:14
Als je voor clean gaat kan je moeilijk distorsion horen... maar ik neem aan dat je wat anders bedoelt ;) (sorry kom net uit de auto na 6 uur rijden :-? ) Maar inderdaad, als ik m'n koptelefoon opzet en ik speel daarna in, dan klinkt het erg lelijk. Maja, hoe je wel een fatsoenlijke distorsion uit een GT3 haalt... mogen jullie me vertellen :razz:

schizo910
4 december 2004, 11:54
De distortions uit de GT-3 is helaas de zwakke schalel van het apparaat. Je zult veel moeten EQ-en en heeeeel veel testen voordat je iets redelijks hebt. Je kunt proberen om veel minder distortion te gebruiken en dan de gitaar partij meerdere keren in te spelen, met iets andere instellingen. Gelaagde partijen klinken sowieso altijd vetter...

ssj3goku
4 december 2004, 15:34
Ik heb net met cubase een gitaarpartij opgenomen. Ik heb gedaan wat Ic3gl0vE zei, en dan komt er wel een redelijk geluid uit, maar het is wat modderig (met een beetje eq moet dat wel lukken). Ik heb 2x hetzelfde stukje ingespeeld en de een naar links en de ander naar rechts gepand. Volgens een tutorial moet ik de ene out-of-phase maken, maar hoe je dat voor mekaar krijgt :???: Ik zal straks wel dat stukje posten...

schizo910
4 december 2004, 15:46
Als je de partijen echt appart hebt ingespeeld is out of phase zetten misschien niet echt nodig. Als het wat modderig klinkt toch iets minder distortion proberen.
Wat ik wel eens doe, Ik pan 1 partij meer naar links de andere meer naar rechts (zoals jij dus doet en dan neem ik een acoustische partij op die ik midden in gooi maar zo dat je hem net nog een beetje kan horen. Op die manier krijg je de cleane sprankeltjes erin zonder meteen een acoustische gitaar te horen. Dat kan erg vet zijn.
Maar het grootste probleem bij distortion opnemen is dat je snel geneigd bent om te veel te gebruiken. Tewrwijl het dan vaak juist niet vetter wordt. Luister bijv eens goed naar the Stones, die gebruiken eigenlijk nauwelijks oversturing terwijl het wel rockt...

Azrael
4 december 2004, 15:48
Goed om te horen dat je een beter geluid uit je GT-3 met Cubase krijgt nu.
'k Ben zelf ook gitaar en zang aan het opnemen met een Cube 30. Als je klaar bent met opnemen zou je dan misschien het kunnen posten? Kan ik kijken in hoeverre mijn kwaliteit overeenkomt met die van jou. Gok dat de GT-3 een stuk beter als mijn Cube 30 line-out klinkt aangezien die ook speakersimulatie heeft.

ssj3goku
4 december 2004, 16:20
http://members.home.nl/oguz286/muziek/TestDist.mp3

Alstu, dit klinkt totaal anders als mijn andere opname, maar of dit nou fatsoenlijk is?

Azrael
4 december 2004, 16:22
http://members.home.nl/oguz286/muziek/TestDist.mp3

Alstu, dit klinkt totaal anders als mijn andere opname, maar of dit nou fatsoenlijk is?

Klinkt voor een ritme distorsion prima dacht ik zo. Voor metal zou het best ok klinken.

Ic3gl0vE
4 december 2004, 16:39
erm... het is distortion, niet distorsion :)

Maar dit begint al een stuk lekkerder te klinken toch? Veel beter dan die metal 1 dist hè. Het is nog niet helemaal perfect... maar toch al wel vrij vet :) ik zou pre-amp volume nog iets lager doen denk ik, en iets minder bass, misschien iets meer mids en iets meer hoog. Maar ik ben dan ook meer van de oude school geluiden.

Ic3gl0vE
4 december 2004, 16:42
dat out of phase maken trouwens, waarschijnlijk bedoelen ze een beetje zoiets als wat ik je toen over hele korte delay met heel weinig feedback heb verteld, maar dan nog korter :)
Laat de eerste gitaartrack op z'n plek staan, zet de 2e gitaartrack 15ms oid (misschien minder) vooruit. Wordt je geluid vetter van

p.s. mail mij die losse gitaartrack eens