PDA

View Full Version : shielding? + trafovraag



birt
29 november 2004, 21:18
ik ga een champ maken in een plastic behuizing. (lachen is toegestaan :p)

wat zouden jullie doen?
1: er een metalen 'kistje' in steken en de bedrading die uit dat kistje komt maken met afgeschermde draad?

2: de behuizing volledig afschermen (dit lijkt mij persoonlijk beter)
en dan: hoe?
aangezien de kanten zeker niet recht zijn dacht ik aan een fijnmazig 'net' van afvaldraad. is zo'n net een goede afscherming?

shoot!

Negative K3 fan
29 november 2004, 21:20
je kunt bij tube town.de voor nog geen 20 euro al een chassis halen wat ruimschoots groot genoeg is voor je champ, heb ik ook gedaan en zeker geen spijt van! ik heb er zelfs 1 behoorlijk op de groei gekocht :)

birt
29 november 2004, 21:27
je kunt bij tube town.de voor nog geen 20 euro al een chassis halen wat ruimschoots groot genoeg is voor je champ, heb ik ook gedaan en zeker geen spijt van! ik heb er zelfs 1 behoorlijk op de groei gekocht :)

daar ben ik veel te tegendraads voor :D

dejohan
29 november 2004, 21:32
de kenners zullen er wel het fijne van weten, maar kan je ook geen metaalverf gebruiken op de binnenkant van je kastje te sprayen?

Frits van Mourik
29 november 2004, 23:41
Van de firma Kontakt ( juist, van de kontakt-spray) heb je de spuitbus "Graphit 33".
"Geeft een goede afscherming tegen interferentiestoringen.": zegt meneer Kontakt zelf.
Bij de elektronicaboer verkrijgbaar/ te bestellen.
Succes!

PeeVee
29 november 2004, 23:45
Ik heb mijn spijkerradio prototype gebouwd in een schoenendoos, afscherming middels geplakt aluminium folie... Radio heet zo omdat het circuit op een plankje wordt geplakt en je dan op de soldeerpunten messing spijkertjes in het plankje slaat. De "pootjes" van de onderdeeltjes wrap je om de spijkertje heen en dan even mooi "vastvloeien" met beetje tin... leuk projectje trouwens; AM/SSB ontvanger voor 80m band (3.5 - 3.8 MHz), echt geinig; met een eind draad eraan hoor je 's-nachts heel Europa (radiozendamateurs).

P.S. Buizenamp ALTIJD met een fatsoenlijk chassis maken en dan een ster-aarde. Niet gaan kloten met blikken sigarenkistje in een plastic emmer ofzo, daar komen ongelukken van, NIET DOEN! Er zijn zat chassis te krijgen her en der; Jay heeft nog mooi tweed Deluxe chassis (+ cabinet + Hoffman OT) te koop voor €250 ofzo. Nee ik heb geen aandelen, maar da's wel een heel mooi setje! Zou leuk zijn als dat in handen kwam van een andere Gitaarnet Forum knutselaar.

matto
30 november 2004, 18:33
Waarom in een plastic behuizing en aan welke vorm moet ik dan denken?
Komt de versterker in een broodtrommeltje of in een emmer of ?????
Van fijnmazig gaas kun je natuurlijk altijd een uitslag op maat maken en dan aan de binnenkant van de behuizing vastzetten.
Wat voor draden wil je buiten de behuizing laten lopen?
Een luidsprekerdraad hoef je niet af te schermen signaaldraden wel.
Ik ben benieuwd wat voor behuizing je champ gaat krijgen. :D

Mr.Jay
30 november 2004, 18:54
Jay heeft nog mooi tweed Deluxe chassis (+ cabinet + Hoffman OT) te koop voor €250 ofzo. Nee ik heb geen aandelen, maar da's wel een heel mooi setje! Zou leuk zijn als dat in handen kwam van een andere Gitaarnet Forum knutselaar.

Hé....dacht dat reklame/advertising hier niet mocht ?
Maar zo duur is ie lang niet (meer) ! :lol:
Zou inderdaad wel leuk zijn voor een forum-mede-knutsel-genoot. Men kan mij altijd mailen hierover natuurlijk.

JaY

PeeVee
30 november 2004, 20:35
Hé....dacht dat reklame/advertising hier niet mocht ?
Niet als je het zelf doet, maar wel als iemand anders, iemand anders er misschien een dienst mee verleend zeg maar... We verwijzen hier toch ook regelmatig mensen door naar Renkum / Nieuwegein / Utrecht etc.


Maar zo duur is ie lang niet (meer) ! :lol:
Ja hallo... dat was de bemiddelingsfee Jay, dat weet je toch?! ;-)


Zou inderdaad wel leuk zijn voor een forum-mede-knutsel-genoot.
En daarom mag dat volgens mij best genoemd worden. Is hele leuke prijs en jij zult daar echt niet rijk van worden ofzo. Het is gegund aan mede forummer dus vandaar...

birt
1 december 2004, 00:38
ik weet wel dat ik een buizenamp in een goed chassis moet bouwen... maar daarom doe ik dat nog niet :D
roken is ook slecht voor de gezondheid en het grootste deel van de wereldbevolking doet het :wink:


maar is een rooster van metalen draden een even goede afscherming als een metalen vlak? dat is eigenlijk de vraag.

mij overtuigen iets anders te doen werkt niet vrees ik :D

Mr.Jay
1 december 2004, 07:31
maar is een rooster van metalen draden een even goede afscherming als een metalen vlak? dat is eigenlijk de vraag.


Een fijnmazig rooster werd ook door Fender gebruikt in de Blackface cabinets

JaY

dejohan
1 december 2004, 10:11
ik weet wel dat ik een buizenamp in een goed chassis moet bouwen... maar daarom doe ik dat nog niet :D
roken is ook slecht voor de gezondheid en het grootste deel van de wereldbevolking doet het :wink:
:D

Wat jij doet moet je zelf weten, maar ik zou het ding dan wel uit de buurt van kinderen, huisgenoten en huisdieren houden. Of je gaat anders zien dat je kat ineens zwartgeblakerd voorbijrent.

Franc
1 december 2004, 12:51
Er bestaat ook nog zoiets als IEC normen, Kema keur en weet ik veel wat.

Bepaalde apparatuur MOET bijvoorbeeld in een geaarde behuizing anders mag het niet eens aan het lichtnet aangesloten worden. Aanrakbare delen moeten geaard en noem maar op. Doe maar eens een Googletje.

En ik weet wel, je mag ook niet stelen, niet doden etc. en dat gebeurt ook, maar dan nog blijft iemand (normaal gesproken) niet ter plekke dood als ie het wel doet.

ALs je een buizenamp met honderden volts onvelig inbouwt is de kans aanmerkelijk groter dat jij wel tot as vergaat op het moment dat je je gitaar inplugt :-D

Niet bedoeld als: hij weet het beter, opgeheven vingertje, maar meer als medehobbyist :) die een goedbedoeld advies geeft: buizenamps kunnen echt doden...

Franc
1 december 2004, 12:54
PS Denk ook een na over temperaturen...

De hitte die ontstaat tijdens gebruik zouden jouw plastic wel eens doen smelten.
Wat er dan allemaal gebeurt.....daar wil jij niet aan denken :-D

birt
1 december 2004, 20:31
de plaats van de buizen is zeer goed verlucht, alles zal geaard zijn (behalve de plastic zelf natuurlijk, daar ga je ook geen stroomstoot van krijgen :D )
wees gerust, ik denk dat ik weet wat ik doe :wink:

ow ja, ik weet intussen dat een rooster de hoge frequentiestoringen minder goed tegenhoud. de mazen moeten dus zeer klein zijn en eigenlijk is koperfolie (duuuur) of alu-folie beter.

nu weet ik wat me te doen staat :)

bert k
1 december 2004, 21:13
wees gerust, ik denk dat ik weet wat ik doe :wink:



Whaha, famous last words... :-D

En die grafiet-spray die Frits noemde? Of die zilververf die hje nog wel eens in gitaren tegenkomt?

birt
1 december 2004, 21:26
*snif*

ik heb net ontdekt dat ik maar beter wat kan wachten om een nieuwe amp te maken, de voedingstrafo heeft een kapotte wikkeling (ipv 6,3v een kleien 20v, van aardingsdraad naar buitenkant trafo erges tss de 200 en 300v :o
de hoogspanning en 5,5v werkt wel maar jah... dan zou ik een extra trafo voor 6,3v moeten gebruiken :(

matto
1 december 2004, 22:10
[quote]ow ja, ik weet intussen dat een rooster de hoge frequentiestoringen minder goed tegenhoud.

Woon je bij de BRT onder de zendmast of zo dan? :D

birt
1 december 2004, 23:25
[quote]ow ja, ik weet intussen dat een rooster de hoge frequentiestoringen minder goed tegenhoud.

Woon je bij de BRT onder de zendmast of zo dan? :D

neen maar ik moet die dingen leren :D
ik ben theatertechnieker/toneelmeester in opleiding :wink:

PeeVee
2 december 2004, 12:38
ik weet wel dat ik een buizenamp in een goed chassis moet bouwen... maar daarom doe ik dat nog niet :D roken is ook slecht voor de gezondheid en het grootste deel van de wereldbevolking doet het :wink:

Ik weet dat bovenstaande een grapje is hoor, maar het niet gebruiken van een chassis niet, daarom toch nog maar even de volgende bijdrage.

Sorry hoor maar je hierboven roept slaat echt nergens op en is ook wel beetje teken aan de wand. Het is zoiets als roepen dat je wel weet dat er wielen onder een auto moeten maar jij er toch lekker stoeptegels onder zet. Met zo'n instelling kom je niet ver vrees ik. Je roept ergens ook nog "ik weet wat ik doe", ik vraag het me ten zeerste af. Om daar over te gaan discussiëren lijkt me verder zinloos. Gebruik jij maar gewoon plastic plaat, draden en grafietspray dan merk je vanzelf wel een keer waar het mis gaat en hopenlijk kun je het navertellen en maak je niet te veel slachtoffers. Je kunt bepaalde essentiële zaken niet zomaar even wegwimpelen omdat het jou even niet goed uitkomt. Ja in principe en in theorie kun je best in een Remia mayonaise emmertje een buizenversterker bouwen, is het veilig en uberhaubt zinvol? Ik denk het niet. Zet dan gewoon een transistorampje op printje in dat plastic voorwerp, dan heb je ook geluid.


maar is een rooster van metalen draden een even goede afscherming als een metalen vlak? dat is eigenlijk de vraag.
Is niet flauw bedoelt hoor maar is het uberhaubt verstandig om aan dit project te beginnen als je die vraag zelf niet kunt beantwoorden? Het is prima om je versterker beetje af te schermen van de buitenwereld maar hoeft echt potdichte kooi van Faraday te zijn. Het primair doel van een chassis is ook niet alleen "afscherming", er zijn in deze thread al een paar hints gegeven.


mij overtuigen iets anders te doen werkt niet vrees ik :D
Daar lijkt het wel op ja... Ga ik dus ook niet beginnen. Ik wens je oprecht succes en sterkte met je project. Dat zul je wel nodig hebben vrees ik ;-) Doe wel voorzichtig ja?!

matto
2 december 2004, 18:03
hehehe Remiamps! moddervette geluiden :D

birt
2 december 2004, 23:26
ik weet wel dat ik een buizenamp in een goed chassis moet bouwen... maar daarom doe ik dat nog niet :D roken is ook slecht voor de gezondheid en het grootste deel van de wereldbevolking doet het :wink:

Ik weet dat bovenstaande een grapje is hoor, maar het niet gebruiken van een chassis niet, daarom toch nog maar even de volgende bijdrage.

Sorry hoor maar je hierboven roept slaat echt nergens op en is ook wel beetje teken aan de wand. Het is zoiets als roepen dat je wel weet dat er wielen onder een auto moeten maar jij er toch lekker stoeptegels onder zet. Met zo'n instelling kom je niet ver vrees ik. Je roept ergens ook nog "ik weet wat ik doe", ik vraag het me ten zeerste af. Om daar over te gaan discussiëren lijkt me verder zinloos. Gebruik jij maar gewoon plastic plaat, draden en grafietspray dan merk je vanzelf wel een keer waar het mis gaat en hopenlijk kun je het navertellen en maak je niet te veel slachtoffers. Je kunt bepaalde essentiële zaken niet zomaar even wegwimpelen omdat het jou even niet goed uitkomt. Ja in principe en in theorie kun je best in een Remia mayonaise emmertje een buizenversterker bouwen, is het veilig en uberhaubt zinvol? Ik denk het niet. Zet dan gewoon een transistorampje op printje in dat plastic voorwerp, dan heb je ook geluid.


maar is een rooster van metalen draden een even goede afscherming als een metalen vlak? dat is eigenlijk de vraag.
Is niet flauw bedoelt hoor maar is het uberhaubt verstandig om aan dit project te beginnen als je die vraag zelf niet kunt beantwoorden? Het is prima om je versterker beetje af te schermen van de buitenwereld maar hoeft echt potdichte kooi van Faraday te zijn. Het primair doel van een chassis is ook niet alleen "afscherming", er zijn in deze thread al een paar hints gegeven.


mij overtuigen iets anders te doen werkt niet vrees ik :D
Daar lijkt het wel op ja... Ga ik dus ook niet beginnen. Ik wens je oprecht succes en sterkte met je project. Dat zul je wel nodig hebben vrees ik ;-) Doe wel voorzichtig ja?!

ik heb nergens beweerd dat ik geen metalen chassis gebruik hè :wink:

alleen geen standaard geprefabriceerd vormpje. en het is de enclosure die van plastic is. (die in bijvoorbeeld marshalls in hout is. met onderaan onder het chassis een metaalplaatje heeft om de boel ook aan de onderkant af te schermen.)

eigenlijk was de vraag heel simpel en gaat het maar over een beetje extra afscherming voor storingen, niet eens het chassis zelf.
ik weet nu dus het antwoord op mijn vraag :)

Mr.Jay
2 december 2004, 23:32
eigenlijk was de vraag heel simpel en gaat het maar over een beetje extra afscherming voor storingen, niet eens het chassis zelf.
ik weet nu dus het antwoord op mijn vraag :)

Had ik 't toch goed begrepen :D
en nogmaals > ijzeren gaasje zal prima werken.

JaY

PeeVee
2 december 2004, 23:40
Nogmaals; stukje alumium folie in de hoeken ook; ook prima in mijn zendertjes / ontvangertje dus zeker OK voor LF :-D

Mr.Jay
3 december 2004, 07:26
Nogmaals; stukje alumium folie in de hoeken ook; ook prima in mijn zendertjes / ontvangertje dus zeker OK voor LF :-D

Ligt aan het circuit.
Leg es een FenderAB763 chassis op je werkbank, en hou er gedeeltelijk een alu-afschermplaat boven, hoor je precies waar ie het gevoeligst is.
Die plaat moet er dan ook vrijwel geheel op wil ie stil zijn.

JaY

birt
3 december 2004, 20:16
this topic made me happy :D

ik heb het gevoel dat het gaat lukken.

:)

heb m'n trafo even mee naar school genomen en nog eens extra laten doormeten door een docent.
ik kan em nog perfect gebruiken alleen de 6,3V wikkeling is stuk. daarvoor moet ik dus een apart trafotje gebruiken.
nu komt er een nieuwe vraag:
als ik geen 6,3V trafo vind, welke moet ik dan gebruiken? eventueel een grotere met een weerstand in serie met de buis?
ik heb ook van een docent gehoord dat een gelijkgerichte gloeispanning minder brom geeft en dat de spanning dan ook iets hoger mag zijn, enige commentaren hierover?

Negative K3 fan
3 december 2004, 20:47
ik heb ook van een docent gehoord dat een gelijkgerichte gloeispanning minder brom geeft en dat de spanning dan ook iets hoger mag zijn, enige commentaren hierover?

een gelijkgerichte spanning geeft theoretisch geen e-field van 50 herz, maar in de praktijk is dat effect behoorlijk verwaarloosbaar. Vooral in een champ hoor je daar niks van terug en een makkelijker trucje is om de referentiespanning wat omhoog te halen zoals bij de ax84 amps is gedaan.

dat de spanning dan hoger mag zijn weet ik niet...

PeeVee
3 december 2004, 21:42
als ik geen 6,3V trafo vind, welke moet ik dan gebruiken?

Bekend truukje is 12V te gebruiken en dan 2 buisjes in serie te zetten.

PeeVee
3 december 2004, 21:43
als ik geen 6,3V trafo vind, welke moet ik dan gebruiken?

Bekend truukje is 12V te gebruiken en dan 2 filamentjes in serie zetten.

birt
3 december 2004, 22:50
als ik geen 6,3V trafo vind, welke moet ik dan gebruiken?

Bekend truukje is 12V te gebruiken en dan 2 filamentjes in serie zetten.

ja maar de 2 buisjes zijn verschillend, de ene trekt meer stroom dan de andere en dus zal die feller gloeien.

matto
4 december 2004, 09:08
Als de stroom verschillend is dan is dat geen probleeem want je zet de filamenten in serie als de spanningenmaar gelijk zijn.

birt
4 december 2004, 11:10
Als de stroom verschillend is dan is dat geen probleeem want je zet de filamenten in serie als de spanningenmaar gelijk zijn.
das leuk. ik dacht dat de stroom hetzelfde moest zijn.
want de buizen hebben op die manier een verschillende weerstand.
de 6v6 heeft een weerstand van 6,3V:0,45A=14ohm
de 12ax7 heeft een weerstand van 6,3v:0,3A=21ohm

of heeft dit er niets mee te maken? :-?

Negative K3 fan
4 december 2004, 14:16
mja je kunt dat toch niet zomaar in serie zetten?? dan is de stroom sterkte door beide gelijk.

birt
4 december 2004, 15:34
mja je kunt dat toch niet zomaar in serie zetten?? dan is de stroom sterkte door beide gelijk.

daar heb je een klein foutje...

de som van de spanningen in een cicuit is altijd gelijk aan 0.
dus als je de spanning zou meten over 2 buisjes in parallel zouden ze allebei 12V krijgen, in serie meet je over 1 buisje 6V.

maar dit hangt volgens mij wel af van de weerstand en het vermogen van de buisjes en
mijn vrees is dat als die niet gelijk is de ene meer spanning zal krijgen dan de andere.
ik ben er alleen niet zeker van

matto
4 december 2004, 19:14
In de gloeispanning trekt het filament stroom, de spanning over de filamenten wordt gedeeld als je deze in serie zet.
De 12 V wikkeling moet wel de benodigde stroom kunnen leveren dus de totaalstroom van beide in serie geschakelde filamenten.

birt
4 december 2004, 23:18
dus eigenlijk heb ik dan een trafotje nodig dat ongeveer 13V/1A levert?

Frits van Mourik
5 december 2004, 01:05
Als de stroom verschillend is dan is dat geen probleeem want je zet de filamenten in serie als de spanningenmaar gelijk zijn.
das leuk. ik dacht dat de stroom hetzelfde moest zijn.
want de buizen hebben op die manier een verschillende weerstand.
de 6v6 heeft een weerstand van 6,3V:0,45A=14ohm
de 12ax7 heeft een weerstand van 6,3v:0,3A=21ohm

of heeft dit er niets mee te maken? :-?

Birt, jij hebt gelijk.
Je kunt de gloeidraden van buizen alleen in serie zetten, als de stroom gelijk is.
Dat is bijv. het hele idee achter de P en de U-serie buizen (TV).

Matto zit ernaast, helaas...

Gewoon een trafotje van 6 volt gebruiken,
bijv. ERA EI42 6V/834 mA of ERA EI48 6V/1.67 A

Succes

birt
5 december 2004, 10:23
Als de stroom verschillend is dan is dat geen probleeem want je zet de filamenten in serie als de spanningenmaar gelijk zijn.
das leuk. ik dacht dat de stroom hetzelfde moest zijn.
want de buizen hebben op die manier een verschillende weerstand.
de 6v6 heeft een weerstand van 6,3V:0,45A=14ohm
de 12ax7 heeft een weerstand van 6,3v:0,3A=21ohm

of heeft dit er niets mee te maken? :-?

Birt, jij hebt gelijk.
Je kunt de gloeidraden van buizen alleen in serie zetten, als de stroom gelijk is.
Dat is bijv. het hele idee achter de P en de U-serie buizen (TV).

Matto zit ernaast, helaas...

Gewoon een trafotje van 6 volt gebruiken,
bijv. ERA EI42 6V/834 mA of ERA EI48 6V/1.67 A

Succes

*fier* :D

door de lessen elektronica op school begin ik nu te begrijpen wat ik allemaal in elkaar steek :P
voorbeeldje: toen ik die 18watter in elkaar zette deze zomer kende ik niet eens de wet van ohm :oops:

matto
5 december 2004, 13:18
ik zou het maar eens opbouwen en gaan meten, want ik weet het nu ook niet meer :satisfie: meten is weten!

Negative K3 fan
5 december 2004, 13:34
tuurlijk kan je ze niet zonder meer in serie zetten lijkt me...

U=I*R

Rtotaal is 14+21 (uit birt's post) = 35

12=I*35

I=0,33A (uit mn hoofd> dat staat dus op allebei de buizen omdat het een serie schakeling is)

voltages zijn dan makkelijk te berekenen

U1=0,33*14 = 4,62 Volt
U2=0,33*21 = 6,93 Volt

Dus dat werkt niet (goed).

eigenlijk vrij simpel.

birt
5 december 2004, 15:03
kan ik eigenlijk caps die in het schema staan als 600v ook vervangen door 400v? of is dit uit den boze?

Negative K3 fan
5 december 2004, 19:32
hangt van je trafo af.

bij mijn trafo komt er na de ez81 iets van 450 volt uit... daar heb je dus niet genoeg aan 400v caps al zouden ze het wel kunnen trekken (ze zijn meestal wat hoger gespecificeerd, maar het iets niet aan te raden).

Mr.Jay
5 december 2004, 19:34
hangt van je trafo af.

bij mijn trafo komt er na de ez81 iets van 450 volt uit... daar heb je dus niet genoeg aan 400v caps al zouden ze het wel kunnen trekken (ze zijn meestal wat hoger gespecificeerd, maar het iets niet aan te raden).

Fender gebruikte jaren 400V caps, methogere spanningen zonder problemen, ze zijn nog steeds prima.
Een marge is er best wel.

JaY

Negative K3 fan
5 december 2004, 21:31
ok, ik had laatst namelijk al een test gezien van iemand die 400 volt elco's testte en die konden makkelijk 600 volt aan, zijn generator ging alleen niet verder dan dat...

maar wel better safe than sorry...

Frits van Mourik
5 december 2004, 23:21
'n Beetje elko kan best wel tegen wat overbelasting; de vraag is alleen: hoe lang?
Een dag? week? maand?
Om op termijn lastige vragen van je brandverzekering te voorkomen, zou ik idd geen geen risico nemen...

Voor een hogere werkspanning kun je altijd nog twee gelijke condensatoren in serie zetten.
De werkspanning verdubbelt; de capaciteit wordt de helft.
Parallel aan iedere condensator zet je een weerstand van 1 M (voor hoogspanningselko's) om verschillen in lekstroom te compenseren.

matto
5 december 2004, 23:31
Als de stroom verschillend is dan is dat geen probleeem want je zet de filamenten in serie als de spanningenmaar gelijk zijn.
das leuk. ik dacht dat de stroom hetzelfde moest zijn.
want de buizen hebben op die manier een verschillende weerstand.
de 6v6 heeft een weerstand van 6,3V:0,45A=14ohm
de 12ax7 heeft een weerstand van 6,3v:0,3A=21ohm

of heeft dit er niets mee te maken? :-?

Birt, jij hebt gelijk.
Je kunt de gloeidraden van buizen alleen in serie zetten, als de stroom gelijk is.
Dat is bijv. het hele idee achter de P en de U-serie buizen (TV).




Matto zit ernaast, helaas...

Gewoon een trafotje van 6 volt gebruiken,
bijv. ERA EI42 6V/834 mA of ERA EI48 6V/1.67 A

Succes

*fier* :D

door de lessen elektronica op school begin ik nu te begrijpen wat ik allemaal in elkaar steek :P
voorbeeldje: toen ik die 18watter in elkaar zette deze zomer kende ik niet eens de wet van ohm :oops:



:) :) :)

birt
6 december 2004, 00:52
ik heb net een klein trafotje uit een digitale wekekr gehaald.
220 aan de ene kant, 12v aan de andere kant.
maar de 12v heeft een centertap dus ik kan er mooi 2x6v uit halen.
goed idee?

Negative K3 fan
6 december 2004, 10:12
zeker goed idee, leuke van 12ax7s is (ben ik laatst achter gekomen :D) dat die ook zon center dinges hebben, dan sluit je de center van die trafo aan op negen en de andere twee op resp 4 en 5!

birt
6 december 2004, 11:48
ik denk dat ik nog een betere gevonden heb.
onbelast geeft hij 6,8V.
er hangt een gelijkrichtertje aan en dan geeft hij een gelijkspanning van 9V.

tis een heel oud trafotje, mss oorspronkelijk bedoeld voor gloeispanning in een buizenradio?

PeeVee
6 december 2004, 21:59
Beter laat dan nooit: ik bedoelde uiteraard twee filamentjes van "gelijkwaardige" buisjes. Die kun je prima in serie zetten, regelmatig tegengekomen b.v. laatst nog twee filamentjes van EF86's in ouwe stereo in serie.

matto
7 december 2004, 20:48
ok!!! peevee!!! ik zag mezelf in gedachten alweer zitten :-( op de avondschool :D