PDA

View Full Version : Gitaarbouwpakket



Lord Abortion
29 november 2004, 20:08
Ik zou wel graag eens zelf een gitaar bouwen, maar aangezien ik niet echt heel handig ben dacht ik eraan om eens een bouwpakket te kopen, waar je gewoon nog moet aan schuren, verven en vijzen. Nu ben ik er wel al een aantal tegengekomen, maar ik wil absoluut geen strat of tele. Mijn huidige gitaren zijn een Beast en Warlock, en het is iets in dat genre dat ik zoek. Een LP zou er ook nog door kunnen, of eventueel een grote body waar je wat kan uitsnijden. Ik zoek wel iets goedkoop (max. €200 voor de kit) want het zou vooral zijn om het eens te proberen en om me bezig te houden op regenachtige dagen.

Javaca
29 november 2004, 20:55
in de faq van zelfbouw staan een aantal links.

Veel strats en tele's maar ook een Les paul/PRS model.

SiNiSTRaL
29 november 2004, 20:59
Saga kit
hebben ook een PRS model
staan weleens op amerikaanse ebay en www.universaljems.com
http://www.universaljems.com/cart/ht10/ht10.htm

http://search.ebay.com/Saga_Musical-Instruments_W0QQcatrefZC2QQfromZR8QQsacategoryZ619 QQsomorecategoriesZ1QQsosortorderZ1QQsosortpropert yZ1

bert k
29 november 2004, 21:03
Ik verplaats naar Zelfbouw, daar weten ze wel raad met de vraag...

SiNiSTRaL
29 november 2004, 21:06
btw: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=47067&item=3765134399&rd=1
hier wat foto's van de PRS kit in elkaar ;)
Volgens brian calvert (van www.universaljems.com) kan je beter bij de strat en tele kits vandaan blijven (zijn wel goed, alleen de tuners zijn crap) maar die PRS is niets mis mee...op ebay staat nu ook een les paul kit ervan die is nieuw....
en neg k3 fan heeft volgens mij ook een saga gitaar...

Lord Abortion
29 november 2004, 21:09
Niet mis, juist die kop zou wel wat bijgezaagd mogen worden, maar dat kan geen probleem zijn. Ik denk dat ik deze zomer wel eens zo een PRS of LP modelletje koop.

Negative K3 fan
29 november 2004, 21:09
ja ik heb een saga strat, beetje lijp ding, autolak is wel lijp, de radius is ontzettend. Mn davidian clip is ermee opgenomen, tis dat er een seymour duncan p90 in zit anders zou ik hem weinig meer aanraken, de agile (LP) is veel meer mijn ding en de strat mist (mede door eigenhandige circuit aanpassingen) een beetje de strat sound en feel, ook moet ik de wiring nog een keer controleren want die is zo gammel als de tyfus (eigen schuld).

Lune-a-tic
30 november 2004, 09:35
Wel goeie prijzen daar, heb een PRS model besteld (TC-10 dacht ik), ben benieuwd. Qua 'oefening' voor ik aan een Warmoth begin is dat vrij risicoloos, voor 170 € kan je niet sukkelen. :razz:

michielv
30 november 2004, 10:12
Ik hoop voor je dat je de HT-10 hebt besteld want de TC-10 is volgens mij de Tele .. Overigens was de versie op e-bay een heel stuk goedkoper (buy it now voor 125 dollar ipv 170 ...).

Overigens ziet die PRS kit er wel uit alsof je de hals er in zou kunnen verlijmen, wordt denk ik wel mooier ;)

Lune-a-tic
30 november 2004, 12:38
Ja ja, stom, de HT-10 inderdaad. En omdat ik wou combineren met wat losse stukken (knoppen e.d.) voor een andere gitaar, heb ik voor 1 keer verzending gekozen. Dat maakt ook iets uit.
Verlijmen...mmmmm...even bekijken als het pakket aankomt, moeite waard van te bestuderen.
Ben trouwens van plan om ze nadie te slopen tot lapsteel, kanten van de body afzagen etc. ach ja, misschien valt ze wel zo mee dat ik het weer zonde vind. :-)

Lord Abortion
30 november 2004, 16:47
Zijn die paketten ergens in België te koop, of moet je die laten komen? Ik heb geen eBay account, en ben ook niet van plan er één te nemen. En hoeveel gaan die kits dan in een winkel ongeveer?

Lune-a-tic
30 november 2004, 17:25
In België heb ik ze nog niet gezien, ik laat ze komen via Visa.
Op www.rockinger.com staan er ook, veel duurder (4à500 €) deze zijn echt betaalbaar. Zal wel foto's zetten als ik ze aangekregen heb en maak.

michielv
2 december 2004, 09:57
De Rockinger 5-minute kits zijn al compleet gebouwde gitaren van goede kwaliteit die alleen nog afgesteld moeten worden. De Rockinger en Saga kits zijn niet te vergelijken.

michielv
2 december 2004, 10:08
Ja ja, stom, de HT-10 inderdaad. En omdat ik wou combineren met wat losse stukken (knoppen e.d.) voor een andere gitaar, heb ik voor 1 keer verzending gekozen. Dat maakt ook iets uit.
Verlijmen...mmmmm...even bekijken als het pakket aankomt, moeite waard van te bestuderen.
Ben trouwens van plan om ze nadie te slopen tot lapsteel, kanten van de body afzagen etc. ach ja, misschien valt ze wel zo mee dat ik het weer zonde vind. :-)

Say what? Wil je die gitaar slopen? Man, dan kun je toch veel beter en gemakkelijker hout kopen en een echte lapsteel maken? Want een ronde hals is op een lapsteel ook al geen pretje. Dan kun je beter deze gitaar netjes in elkaar zetten en als je er flauw van bent verkopen om van dat geld materialen voor een lapsteel te kopen.

Lune-a-tic
2 december 2004, 16:25
De Rockinger 5-minute kits zijn al compleet gebouwde gitaren van goede kwaliteit die alleen nog afgesteld moeten worden. De Rockinger en Saga kits zijn niet te vergelijken.
Heb je foto's van jouw Rockinger ?

michielv
2 december 2004, 16:28
Helaas, ik heb geen Rockinger maar een Fernandes. Daar zou ik best foto's van kunnen maken maar ik denk niet dat je er veel mee opschiet ;)

Lune-a-tic
2 december 2004, 16:30
Say what? Wil je die gitaar slopen? Man, dan kun je toch veel beter en gemakkelijker hout kopen en een echte lapsteel maken? Want een ronde hals is op een lapsteel ook al geen pretje. Dan kun je beter deze gitaar netjes in elkaar zetten en als je er flauw van bent verkopen om van dat geld materialen voor een lapsteel te kopen.
OK OK, ik heb slopen geschreven, aanpassen dan. Hout kopen en zelf een fretboard maken en een lapsteelbody/halsuitbouw maken is veel te veel werk, aanpassen is sneller. Maar zoals ik ook schreef misschien hou ik ze wel.
Wou je ze al kopen misschien ? 8-) 8)

Lune-a-tic
2 december 2004, 16:31
Say what? Wil je die gitaar slopen? Man, dan kun je toch veel beter en gemakkelijker hout kopen en een echte lapsteel maken? Want een ronde hals is op een lapsteel ook al geen pretje. Dan kun je beter deze gitaar netjes in elkaar zetten en als je er flauw van bent verkopen om van dat geld materialen voor een lapsteel te kopen.
OK OK, ik heb slopen geschreven, aanpassen dan. Hout kopen en zelf een fretboard maken en een lapsteelbody/halsuitbouw maken is veel te veel werk, aanpassen is sneller. Maar zoals ik ook schreef misschien hou ik ze wel.
Wou je ze al kopen misschien ? 8-) 8)

Lune-a-tic
2 december 2004, 16:32
Helaas, ik heb geen Rockinger maar een Fernandes. Daar zou ik best foto's van kunnen maken maar ik denk niet dat je er veel mee opschiet ;)
Hoe weet je zo fijn het verschil tussen Saga en Rockinger dan ? :???:

michielv
2 december 2004, 19:53
Op een lapsteel heb je juist geen toets nodig he, zo'n ding speel je immers met een slide. Dus een simpel rechthoekig stuk hout met een brug, element, mechanieken, nut en streepjes op de juiste plek zou volodoende moeten zijn.

De reden dat ik een Rockinger hoger inschat dan een Saga is vrij simpel: Rockinger is een oud, bekend merk van gitaaronderdelen, vergelijkbaar met Warmoth/Mighty Mite enz. (okay, bring on the flames, :D ). Saga heb ik nog nooit van dichtbij gezien maar wel een aantal reviews van gelezen. Nu moet je natuurlijk een review met een korrel zout nemen maar toch, ik heb ooit een Rockinger bespeeld (in een winkel, 2e hands) en dat was een goed instrument.

Vor hetzelfde geld heb ik het mis en is die Saga een wereldgitaar. Heb jij mooi mazzel :D

Lune-a-tic
3 december 2004, 09:18
Op een lapsteel heb je juist geen toets nodig he, zo'n ding speel je immers met een slide. Dus een simpel rechthoekig stuk hout met een brug, element, mechanieken, nut en streepjes op de juiste plek zou volodoende moeten zijn.
Streepjes op de juiste plek...de tijd dat ik elastiekjes op een sigarenkistje spande om een gitaar te maken ligt ver achter me. :cool:
Het is een veel groter probleem om brug, plaats voor de mechanieken en juiste scale in te stellen dan je wel denkt. Nee, geef mij dan maar een handzaag.

michielv
3 december 2004, 10:33
Op een lapsteel heb je juist geen toets nodig he, zo'n ding speel je immers met een slide. Dus een simpel rechthoekig stuk hout met een brug, element, mechanieken, nut en streepjes op de juiste plek zou volodoende moeten zijn.
Streepjes op de juiste plek...de tijd dat ik elastiekjes op een sigarenkistje spande om een gitaar te maken ligt ver achter me. :cool:
Het is een veel groter probleem om brug, plaats voor de mechanieken en juiste scale in te stellen dan je wel denkt. Nee, geef mij dan maar een handzaag.

Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Een lapsteel bespeel je met een slide. Dit betekent dat je je frets niet anders gebruikt dan als indicatie waar je je slide moet houden, niet om de snaar af te kappen op een bepaalde lengte.

Een schaal instellen is natuurlijk peanuts: is afhankelijk van je voorkeur maar laten we zeggen je wilt een 25,5 inch schaal (Fender). Dan is de afstand tussen de brug en de kam 25,5 inch. Plaats voor de mechanieken: je snaren moeten zoveel mogelijk rechtdoor lopen wanneer ze uit de kam komen maar een kleine afwijking is geen halszaak (no pun intended). Aangezien je geen fretten nodig hebt (nogmaals, je speelt immers met een slide) is het enige wat je vervolgens moet doen een schaal tabel of (als je een beetje precies doet werkt dat ook) een toonzuivere toets erbij pakken en op de juiste plaats markeringen aanbrengen. Bij een gewone gitaar zul je dan met een handzaagje en een verstekbak netjes gleufjes zagen voor de frets maar omdat je die niet nodig hebt (voor de derde keer: een lapsteel speel je met een slide) is een optische markering (a.k.a. streepje) voldoende.

Nee, dat probleem van die schaal is niet zo groot als je wel denkt, tenminste, als je een beetje verstand hebt van wat je doet of iets aan wilt nemen van iemand die dat heeft :D

Lune-a-tic
3 december 2004, 10:56
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Een lapsteel bespeel je met een slide. Dit betekent dat je je frets niet anders gebruikt dan als indicatie waar je je slide moet houden, niet om de snaar af te kappen op een bepaalde lengte.
:roll: http://mahelcaya.tripod.com/id5.html vind ik bijvoorbeeld oerlelijk, hoewel de kerel wel zijn best gedaan heeft en ik niets op zijn werk of uitvoering wil of kan opmerken, het blijft een lelijk ding, en dat fretboard (gekocht) trekt op niets. Dat is en blijft mijn keuze/smaak en dat is waar ik de lijn trek (pun intended). Als ik nu graag fretten zie.
8)
Ps: een steel guitar bespeel je met een steel of een bottleneck. Slide is de techniek.

michielv
3 december 2004, 11:31
Het staat je volledig vrij om een lapsteel te maken zoals je hem hebben wilt. Wat mij betreft zet je er een Floyd op. Alleen, zoals je zelf al aangeeft, fretten hebben geen andere functie dan het aangeven van de positie waar je je slide/steel/bottleneck/dopsleutel (Lowell George :D ) plaatst en als versiering.

Dit doet dus niets af aan mijn opmerking dat een schaal maken niet zo verschrikkelijk moeilijk is als jij wilt doen voorkomen.

Misschien begrijp ik het niet goed maar wat bedoel je precies met "trekt op niets"? Ik vermoed dat je ermee bedoelt: "dat ziet er niet uit" maar voor de zekerheid :D

Lune-a-tic
3 december 2004, 12:49
slide/steel/bottleneck/dopsleutel

Bij de 4 vormen die je aangeeft is er eentje een werkwoord. Je zal er wel achter komen. :cool:

michielv
3 december 2004, 12:54
*grinnik* als we zo gaan beginnen: "slide is de techniek". Een techniek is geen werkwoord maar een zelfstandig naamwoord. Je zal er wel achter komen ;)

Lune-a-tic
3 december 2004, 14:46
Dus er heeft slechts één persoon een Saga kit gebouwd op dit forum. :???:

Punt
18 januari 2005, 16:56
Ik heb zo'n Saga kit net besteld bij een Nederlandse muziekwinkel.
De importeur had de Tele-stijl op voorraad, dus eind deze week heb ik hem :)

Casseman
11 september 2006, 16:10
Ik heb zo'n Saga kit net besteld bij een Nederlandse muziekwinkel.
De importeur had de Tele-stijl op voorraad, dus eind deze week heb ik hem :)

hey, bij welke winkel heb je hem besteld?
Ik ben ook wel geinteresseerd in zo`n pakket.

Groeten
Casper