PDA

View Full Version : FCB1010 versus Phantom Power



swift05
29 november 2004, 19:54
Ik heb me een Rocktron Replitone aangeschaft. Een Rocktron footcontroller kan via de midi-kabel (7-pins ipv 5-pins) van stroom voorzien worden (zodat het netsnoer overbodig is), de zogenaamde Phantom Power. Ik heb echter een FCB1010 om m'n Replitone te bedienen. Als ik een 7-pins midi-kabel gebruik met m'n FCB1010, werkt die Phantom Power dan ook?

Raffel
30 november 2004, 10:35
nee maar die is wel te modden. Moet je ff op de Yahoo user group voor de FCB1010 kijken. :)

swift05
1 december 2004, 10:06
1) Wat is "modden"?
2) ik geraak niet op Yahoo-site.
3) iemand die me dit wel kan uitleggen (in degelijke taal?)

Bedankt!

Groetjes, Jef!

kokeleko
1 december 2004, 10:24
1) Wat is "modden"?
2) ik geraak niet op Yahoo-site.
3) iemand die me dit wel kan uitleggen (in degelijke taal?)

Bedankt!

Groetjes, Jef!

Niet snel tevreden he?? :D

Raffel
1 december 2004, 10:51
1) modificeren/aanpassen
2) www.yahoo.com
3) kokeleko ga je gang!

kokeleko
1 december 2004, 10:57
3) kokeleko ga je gang!

Nee tis jouw feestje

swift05
1 december 2004, 14:13
Ik heb de Yahoo-group gevonden, maar heb geen zin om me nog eens in te schrijven enzo... Want blijkbaar moet je lid zijn om in te loggen.

Dat 'modden', kan iemand me kort en bondig uitleggen hoe dat in z'n werk gaat (gewoon zo wat de grote lijnen), en wat me dat zo gemiddeld ongeveer gaat kosten?

doncker
1 december 2004, 18:16
Jef,

je pakt gewoon de 5 pins midi kabel en je knipt er aan 1 kant de connector vanaf, daarop soldeer je een 7 pins connector. Dan heb je de juiste kabel

Robert H
1 december 2004, 18:37
Ik zie dit soort vragen vaker (stroom voor de footcontroller), maar er wordt altijd een belangrijk voordeelt over het hoofd gezien:

Aan een midiconnector mogen dan wel vrolijk vijf pinnetjes zitten, er worden er echt maar twee gebruikt hoor... Midi is gewoon een stroompje van 5 Volt, niet meer en niet minder.

Blijven er nog drie aders over voor allerlei spectaculaire knutselprojecten. Stroom en midi door één vijfpolige midikabel is absoluut mogelijk. Het is zelfs mogelijk om midi én stroom voor twee verschillende apparaten (met verschillende voltages) door één midikabel te laten lopen.

Met een beetje high-end knutselen kun je dus je footcontroller én je favoriete distortionpedaaltje van stroom en midi voorzien met één kabeltje!

Eigenlijk wil ik hiermee alleen zeggen dat een zevenpolige plug compleet onnodig is.


Beetje offtopic:

Onze gitarist gebruikt een draadloos systeem en moet daarom twee signalen vanuit het rack naar z'n wah laten lopen (in en uit). Bovendien moet zijn footcontroller aan de midi. Hiervoor gebruikt hij twee symmetrische XLR-kabels. Door de ene kabel loopt zijn midi, door de andere zijn heen-en-weer signaal voor de wah (gemeenschappelijke aarde). Een groot voordeel hiervan is de mogelijkheid om de boel te verlengen met doodeenvoudige microfoonkabels.

swift05
2 december 2004, 10:15
En dat knutselen, kan je daar iets meer over zeggen? Ik ben namelijk niet zo een electronica-mens...

Robert H
2 december 2004, 12:44
Waar ik aan zat te denken:

Aan de kant van het rek splits je de midikabel in 2 pinnetjes midi en 2 pinnetjes stroom (da's de simpele kant van het verhaal)

Dan nu de minder simpele aanpassing:

Je sloopt je footcontroller open en soldeert aan het 5-polige DIN-chassisdeel een stroomdraadje (aan de ongebruikte pinnen). Dit draadje verbindt je door met de adapteringang van je footcontroller (intern).

Op deze manier loopt door één midikabel zowel midi als stroom.

Stel dat je nog een effectpedaaltje hebt van hetzelfde voltage, dan kun je de bestaande adapteringang van de controller als uitgang gebruiken om je pedaaltje van stroom te voorzien. Hier heb je dan nog wel even een kabeltje nodig om de twee adapteringangen met elkaar te verbinden.

Volgt u het nog?

Raffie
3 december 2004, 10:16
Hoi swift,

eindelijk ben ik ook ingeschreven op 't forum. Als je wil zal ik die aanpassing wel doen voor jou!

Ik gebruik die phantom power met mijn midimate he. Ik zou 't niet meer kunnen verdragen voor op't podium extra stroom nodig te hebben voor een footcontroller. Je moet natuurlijk wel zien dat de spanningen overeenkomen he :)

gebruikt die behringer geen 220V ??

Raf

Raffel
3 december 2004, 10:53
lijkt me sterk lol. Volgens mij 9 of 12v

doncker
3 december 2004, 11:02
Zit er dan een transfo in ? , want normaal moet je de behringer toch met het net aansluiten.

Raffie
3 december 2004, 11:40
Heb gekeken op de site van behringer : 220V nodig !!

Grellig he

swift05
3 december 2004, 12:07
Inderdaad, de FCb1010 is gewoon op 't net aangesloten, dus: 220V.
Zal eens bij den Henny luisteren, moet er toch nog zijn. Had kabeltjes laten maken voor pre-amp naar power-amp en snaren gekocht. Uiteindelijk snaren ginder vergeten dus 'k moet nog 's terug...

Raffie
3 december 2004, 12:39
en al een goed geluid gevonden met de replitone ?

doncker
3 december 2004, 14:50
Jef,

Hennie kan dat zeker zonder problemen.Misschien de veiligste & gemakkelijkste oplossing

swift05
4 december 2004, 18:13
Heb 'm bijna onder de knie, maar nog steeds nie "mijn" distortion eruit gekregen, en begin stilaan te vrezen dat die niet verkrijgbaar is met de Replitone...

.ChiefRebelAngel.
9 december 2004, 08:07
die 220V betekent niks, die wordt intern in de FCB toch omlaag getransformeerd...