PDA

View Full Version : "Humbucker" van twee single coils?



michielv
29 november 2004, 20:24
Dit zal vast wel vaker gevraagd zijn maar ik kom erop omdat Robbie Robertson (The Band) indertijd op strats speelde waarvan het middenelement richting het brugelement verplaatst was en zo te horen kon je dat ding ook schakelen als was het een humbucker.

Het is toch zo dat een gewone & een reverse wound single coil in serie geschakeld in principe een humbucker oplevert? Zou je dit effect ook kunnen bereiken met twee gewone single coils waarvan je eentje 180 graden draait, moet toch ivm die bult waar de draadjes doorheen zitten, en dan misschien de aarde & signaal omdraaien?

bert k
29 november 2004, 22:07
Nee.Stel je een spoel voor alsof het koperdraad er rechtsom gewonden is. Als je het element dan 180 graden draait, is het koperdraad nog steeds rechtsom gewonden.
En als je de draadjes omwisselt, staat het in tegenfase, dat klinkt ook al niet. Voor humbucking zouden dan ook nog de magneten in tegenfase moeten staan.

michielv
30 november 2004, 09:29
Okay, dus ik moet echt een (in dit voorbeeld) linksom gewonden spoel hebben.

Nu heb ik nog een oud Amerikaans strat (brug) element waar een of andere jan doedel eens bij wijze van experiment een groot deel van de spoel heeft afgewikkeld (aaaaargh!). Misschien ga ik die maar eens opnieuw wikkelen, kost wat tijd maar moet niet super ingewikkeld (no pun intended) zijn.

Weet iemand waar je voor een redelijke prijs koperdraad kunt krijgen? Javaca, had jij niet voor je mini Esquire zelf een element gewikkeld?

Javaca
30 november 2004, 09:46
Het elementje voor de esquire heb ik idd zelf gewikkeld.
Maar het koperdraad daarvoor is gejat van een oude deurbel. Het wikkelen is ook simpel gedaan, gewoon wikkelen tot de spoel volzit. Ik heb dus geen idee hoeveel wikkelingen er op zitten.

Voor koperdraad zou ik eens kijken bij radiocentrum www.radiocentrum.nl of warmonth.

michielv
30 november 2004, 10:14
Humm, werkt/klinkt dat een beetje? Ik heb nog stapels spoelen van bellen, motortjes, transformatoren ed liggen. Als dat een beetje van de juiste dikte is moet dat werken ;)

Javaca
30 november 2004, 15:11
Werkt het?

Ja

Klinkt het?
Ach hoe klinkt een mini esquire?

firebottle
9 december 2004, 23:20
Ja , klinkt dat nou?