PDA

View Full Version : RICK PARFITT's tele



vulvasonic
29 november 2004, 18:33
Jaaaahaaaaaaa gezellig jongens!

Wat je hier ziet is een REPLICA van de beroemde telecaster van Rick Parfitt! Dacht je dat alleen Fender de boel zo lekker authentiek af weet te raggen met de Rory-strat of de SRV-strat? Hier is dus iemand die zo gepassioneerd is van Status Quo dat hij er in is geslaagd een aantal replica's te maken van de gitaren van Rick Parfitt en Francis Rossi.

Dus voor iedereen die ooit een ouderwets gezellige QUO-coverband wil beginnen....., surf even naar http://www.replicaguitars.co.uk ...

Whaaaah heerlijk....., kaRAMMPETAMMPERAMMPETAMMPERAMMPETAMMPERAMMPETAMMPE ........

http://homepage.ntlworld.com/ford.coupe/RG%20v4/RG%20v4%20Final/parfitt%20body.jpg[/url]

Harry
29 november 2004, 19:38
leuke brug :D

Random_hero
29 november 2004, 19:48
:o wat heeft die rick er allemaal mee gedaan zeg!?

vulvasonic
29 november 2004, 22:46
Gewoon. Veertig jaar lang keihard op die plank raggen, dan gaat zo'n gitaar er vanzelf een beetje gebruikt uitzien.

Ach, ik heb altijd een zwak gehad voor die Rick.

kaRAMMpeTAMMpeRAMMpeTAMMpeRAMMpeTAMMpeRAMMpeTAMMpe ... :-D

BartL
29 november 2004, 23:33
http://homepage.ntlworld.com/ford.coupe/RG%20v4/RG%20v4%20Final/peavey-000.jpg

Mijn backup-je. Maar dan een beetje verneukt :-D

michielv
30 november 2004, 08:13
Het lijkt erop alsof de slagplaat van oorsprong wit is geweest maar zwart geverfd is (geweest, ooit :D). Tenzij Parfitt zo heeft lopen beuken dattie stukken van de bovenste zwarte laag plastic heeft afgesloten :o

Die gitaar van Rossi is trouwens ook geweldig, op die site zie je zelfs bijna de geschiedenis van dat ding. Wat is trouwens de functie van dat ronde gat wattie er op een gegeven moment in had? Want je zou toch niet echt zeggen dat je die twee tele's makkelijk door elkaar haalt... ;)

edit: Geniaal, Rossi heeft gewoon een signature Tele: http://www.fendereurope.com/product_reviews/FrancisRossiTelecaster.asp
Daar staat trouwens ook waar dat gat voor mag dienen.. :D

frekie
30 november 2004, 11:49
Whatever you want, whatever you like... :-D :-D :-D

vulvasonic
30 november 2004, 13:08
Het lijkt erop alsof de slagplaat van oorsprong wit is geweest maar zwart geverfd is (geweest, ooit :D). Tenzij Parfitt zo heeft lopen beuken dattie stukken van de bovenste zwarte laag plastic heeft afgesloten :o


Dat heb ik aan 'm gevraagd. Ik liep al jáááááááren rond met die vraag. Maar het is inderdaad een zwart geverfde witte slagplaat. Zelfs Rick krijgt het niet voor elkaar om dwars door een slagplaat heen te rammen! :D

michielv
30 november 2004, 13:24
En dan doe ik moeite om mijn Tele weer in een beetje fatsoenlijke staat te krijgen :D

Het heeft wel wat, alleen al het feit dat die lui zolang op dezelfde gitaren spelen....

Wouter J
3 december 2004, 02:33
Het lijkt erop alsof de slagplaat van oorsprong wit is geweest maar zwart geverfd is (geweest, ooit :D). Tenzij Parfitt zo heeft lopen beuken dattie stukken van de bovenste zwarte laag plastic heeft afgesloten :o


Dat heb ik aan 'm gevraagd. Ik liep al jáááááááren rond met die vraag. Maar het is inderdaad een zwart geverfde witte slagplaat. Zelfs Rick krijgt het niet voor elkaar om dwars door een slagplaat heen te rammen! :D

Volgens Rick Parfitt zelf in het interview in de November editie van het engelse Guitar Was zijn tele oorspronkelijk een Lake Placid blue Tele die hij wit lakte en hij bespande de slagplaat met zwarte markeer folie.

Wat de brug betreft, Parfitt speelde in die tijd ook op een Les Paul Jr. en hij hield van de kracht die zo'n wrap around brug aan het geluid geeft en dus zette hij een op zijn tele.

Overigens heeft Rick Parfitt ook een Fender Signature gitaar. Francess Rossi is niet de enige.
http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/162617.jpg

michielv
3 december 2004, 08:00
Het valt me op dat de signature series van de mindere goden als Parfitt, Rossi enz. uit Japan komen terwijl de bekende helden (SRV, Clapton, Buddy Guy, Jeff Beck) een USA signature hebben.

Overigens vind ik Lake Placid blue ook wel wat hebben ;)

john.3001
3 december 2004, 09:24
Volgens Rick Parfitt zelf in het interview in de November editie van het engelse Guitar Was zijn tele oorspronkelijk een Lake Placid blue Tele die hij wit lakte en hij bespande de slagplaat met zwarte markeer folie.

Wat de brug betreft, Parfitt speelde in die tijd ook op een Les Paul Jr. en hij hield van de kracht die zo'n wrap around brug aan het geluid geeft en dus zette hij een op zijn tele.

Overigens heeft Rick Parfitt ook een Fender Signature gitaar. Francess Rossi is niet de enige.

Ah, ik ben niet de enige die dat blad leest? Wie heeft de nieuwe uitgave met de LP Junior special :o Ik wil er ook een!

jorrit
3 december 2004, 09:56
hoe zit het met de intonatie van die tele ? lijkt me lastig met zo'n brug

RaceDJ
25 april 2005, 11:43
die brug heeft ie aangepast omdat ie anders zn handen kapot zou slaan bij het spelen :D

en dat gat in de gitaar van rossi komt dat hij m zelf heeft gemaakt. van een oude tafel. Hij had het stuk hout uitgezaagd en toen gespoten, maar hij vond de kleur niet mooi, dus heeft ie m omgedraaid en groen gespoten. daarom heeft ie aan de andere kant dus ook een andere kleur.
tenminste, dit is wat ik gehoord heb.

Negative K3 fan
25 april 2005, 12:48
die japanse signature teles van status quo zijn echt prima gitaren!!11 zijn zeker het bekijken waard, ik heb er 1 in mn handen gehad en die speelde alle amerikaanse teles in dezelfde winkel eruit.

vulvasonic
25 april 2005, 23:36
die brug heeft ie aangepast omdat ie anders zn handen kapot zou slaan bij het spelen :D

en dat gat in de gitaar van rossi komt dat hij m zelf heeft gemaakt. van een oude tafel. Hij had het stuk hout uitgezaagd en toen gespoten, maar hij vond de kleur niet mooi, dus heeft ie m omgedraaid en groen gespoten. daarom heeft ie aan de andere kant dus ook een andere kleur.
tenminste, dit is wat ik gehoord heb.

Dit vehaal klopt niet (dat van Rossi). De kleur kwam simpelweg voort uit het feit dat ie z'n tuinhekje groen aan beitsen was. Hij vond de kleur wel aardig en hij had nog een potje over. En toen besloot ie die beits maar op de gitaar te verven. Dat moet ie trouwens met enige regelmaat doen, want het slijt heel snel.
En dat gat? Dat heeft erin geboord omdat hem dat heeeeeel handig leek om de gitaarsnoer heen te laten lopen, zodat je de plug er niet meer zomaar uit kan trekken. Hij had zich even niet gerealiseerd dat je het snoer ook achter je gitaarriem kan krullen om dat probleem te voorkomen.

Parfitt gebruikte zo'n Gibson tailpiece omdat hij verschrikkelijk hard aanslaat. En daarbij zou hij z'n handen volledig open halen aan een oude telebrug. Tegelijkertijd MOEST het een tele zijn, want dat is de enige gitaar dat zoveel geweld kan doorstaan. :D

Rick blijft toch een van mijn grote helden, alleen daarom al.

kokeleko
26 april 2005, 09:22
Wat ik weet van het gat in de telecaster van Rossi is dat de gitaar eind jaren 60 is gestolen, vervolgens terug gevonden en hij er een gat ingeboord heeft om de gitaar voor altijd herkaanbaar te doen zijn.
Deze info komt uit een van de boekies van de toen nog zeer actieve Status Quo fanclub, waar ik toen natuurlijk lid van was.