PDA

View Full Version : stack geschikt voor zowel bas als gitaar



orah666
29 november 2004, 17:51
Hello,

Momenteel speel ik bas en speel ik over een Mackie 1400i eindtrap, een Tech21 SansAmp PSA-1, een Ampeg SVT Pro en een TCE G Major. Ik wil ook weer een beetje gitaar gaan spelen en vroeg mij af of ik deze stack ook voor gitaar zou kunnen gebruiken. Op zich is de PSA1 een prima voorversterker voor gitaar.

Het gaat met name om het cabinet.. Zou een 4x12 cabinet met zeg 400 watt geschikt zijn voor zowel gitaar als bas?

Iemand ervaring met dit soort dingen? Ik heb namelijk niet zo'n zin in 2 losse stacks.

Equalizer
29 november 2004, 18:11
Een basversterker kun je ook voor gitaar gebruiken, andersom niet (tenzij je er een baskast onder hebt hangen en je gitaarversterker genoeg laag geeft). Het gaat dus om het verschil in speakers.
De Fender Bassman (basversterker) staat bekend als een geliefde gitaarversterker (voor bas issie trouwens misschien wel wat ouderwets).

MazeMouse
29 november 2004, 18:50
Ik gebruik mijn basversterker ook voor gitaar en het enige nadeel is dat je flink wat minder hoog overhoud dan op een normale gitaarversterker. (maar dat kun je met de EQ wel enigsinds oplossen)

orah666
29 november 2004, 18:52
op zich gaat het niet om de versterker maar om het cabinet.. de versterker is een gewone PA versterker.. Mackie M1400i.. T gaat meer om het cabinet.. een 4x10 of 2x12 ofzo.. of er nog verschillen in constructie zitten dat de ene cab meer geschikt is voor gitaar dan voor bas of andersom... Dus.. waarom zou een Marshall 1960 niet geschikt zijn voor bas als ie genoeg RMS zou hebben.

Laus
29 november 2004, 19:06
omdat die speakers er niet op gebouwd zijn om zulke tonen weer te geven.

Sluit maar eens een hifi-amp op je cabinet aan.

klinkt nergens naar.

Laus
29 november 2004, 19:08
omdat die speakers er niet op gebouwd zijn om zulke tonen weer te geven.

Sluit maar eens een hifi-amp op je cabinet aan.

klinkt nergens naar.

AntY
29 november 2004, 20:32
doe maar niet (dat aansluiten), is niet zo lekker voor je speakers

Jeroenvanhulsteijn
7 december 2004, 12:39
je kan PA speakers nemen (Fullrange). Die PSA-1 doet toch spkr simulatie. Dus dan kan je net zo goed "neutrale" speakers nemen. Een setje met sub en 2 satelietjes is ook leuk.

Anders zou ik basspeakers nemen. Die hebben ook groot frequentie bereik. Gitaarspeakers gaan van 80Hz-8kHz (ongeveer). En dat is voor bas niet genoeg.

Er zijn wel gitaristen die over basspeakers spelen. En idd die bassmanns van fender zijn oorspronkelijk ook basversterkers.

Die Electro voice speakers die ze bij gitaar gebruiken kun je geloof ik ook voor bas gebruiken. Zijn dacht ik oorspronkelijk PA speakers voor laag/mid.

Phyrexian
7 december 2004, 14:35
Best een gitaarcabinet gebruiken voor gitaar. In jouw geval zou'k een full-range cabinet gebruiken; die PSA-1 klinkt stukken beter over deze speakers. Probeer zeker de cabinets van Tech 21 uit want die zijn speciaal gevoiced op hun (voor)versterkers.

Ik heb ook een jaar op die PSA-1 gespeeld (ook zowel gitaar als bass) en heb'm uiteindelijk verkocht omdat ik het een 'te moeilijke' setup vond.
Met te moeilijk bedoel ik dat de PSA-1 heel kieskeurig is tov de apparatuur die je gebruikt in samenwerking met deze preamp. Je sound wordt namelijk heel hard beïnvloed door de poweramp en de speakers...
Daarom ben'k dus naar een Ampeg head geswitched en heb DE sound gevonden :) Maar de PSA-1 blijft super als je veelzijdigheid wenst.

Welke Ampeg voorversterker gebruik je?

orah666
9 december 2004, 21:07
ik ben erg tevreden over de psa1.. ik gebruik hem in combinatie met een ampeg svp-pro.. en die twee gecombineerd geeft echt een gruwelijk monsterlijke sound.. enorm veel ballen !

dat moest ik effe kwijt :)

Phyrexian
10 december 2004, 09:25
Cool. Die SVP-Pro is super idd. In m'n Ampeg SVT-3 Pro zit dezelfde preamp sectie (zo goed als). Gebruik je de PSA-1 voor distortion?
Hoe heb je deze twee preams aangesloten???

orah666
16 december 2004, 16:32
ik zal vanavond effe een fotootje schieten van m'n aansluiting en setup .. moet vanavond toch naar de oefenruimte..