PDA

View Full Version : welke TV-Jones?



Gretsch6120
29 november 2004, 16:18
Ik heb vorige week mijn setje tvjones via soundplaza ontvangen.
Ik had classics besteld en nu heb ik pickups gekregen die aan de onderkant een sticker met "Power'tron" hebben. De pickups die ik gekregen heb zien er echter gewoon uit als de classics:

http://www.tvjones.com/images/filtertrons2.jpg

De Powertrons hebben zwarte stelschroefjes:

http://www.tvjones.com/images/Powertron1bw.jpg

Heeft iemand hier ervaring met tv-jones pickups, en kan iemand mij dan vertellen hoe ik erachter kom of ik nu de classics of de powertrons heb?
Misschien zit er wel gewoon de verkeerde sticker op beide pickups

Mr.Jay
30 november 2004, 20:08
Heeft iemand hier ervaring met tv-jones pickups, en kan iemand mij dan vertellen hoe ik erachter kom of ik nu de classics of de powertrons heb?
Misschien zit er wel gewoon de verkeerde sticker op beide pickups

Ik heb PEEVEE gevraagd advies te geven, die weet veel van TVjones/Gretsch's.

Groet
JaY

PeeVee
30 november 2004, 21:54
Ik heb PEEVEE gevraagd advies te geven, die weet veel van TVjones/Gretsch's.
Jaaaahaaa... daar ben ik al... Nu nog gewoon "TV Jones expert", maar wie weet wat de toekomst allemaal nog gaat brengen hahaha 8-)

Goed... Ik heb toevallig net gisteren met Tom een uur aan de foon gehangen... jammer, had ik het even kunnen vragen. Ik spreek hem vrijdag weer dus zal dan nog even bevestigen.

Ga er maar van uit dat het om PowerTrons gaat hoor... Tom heeft maar kleinschalig bedrijfje en hij vertelde me gisteren dat ie net een verkeerde partij (24,000 stuks!!!) pole piece screws binnen had gekregen. Onbegrijpelijk, van de leverancier die hij altijd heeft... Nou goed, hier kan hij dus niks mee en zal in het verleden ook niet anders zijn geweest. Volgens mij zijn het gewoon stalen schroeven (zowel van Classic als van Powertron), de zwarte polepieces zijn/waren denk ik gewoon om de PowerTron beetje cooler uit te laten zien maar misschien dat veel Gretsch pickers liever gewoon de "classic" look wilden?

Op zich wel te gekke pickups hoor, toevallig gisteren ook nog ter sprake geweest. Ze worden steeds meer ontdekt (en dus populairder). Feitenlijk is het een soort "Classis Filtertron on steroids", heeft grotere bobin, ik dacht dieper (maar wel zelfde vorm qua breedte / lengte) waar gewoon een flinke bos meer van het "normale" (lees relatief dikke) draad op kan. Dat is het verschil met de Classic plus; dat is ook een overwound Classic, maar dan met dunner draad, geeft wat middier karakter en/maar gaat ten kosten van top-end. Lijkt mij persoonlijk niks. Tom verkoopt de Classic plus eigenlijk alleen nog maar als brugelement en adviseert die voor "solid bodies"... Hmmm... Dat zijn er niet veel die standaard met een Filtertron zijn uitgerust.

Meet even de weerstand van de pickup. Een Filtertron classic zal een relatief lage DC weerstand hebben, ik vermoed vergelijkbaar met een echte Filtertron. Ik heb hier een echte '59 Gretsch staan dus kan wel even voor je nameten. Ik dacht dat een echte Filtertron rond de (niet lachen) 4K zit. Dat komt door het relatief dikke draad met lagere interne weerstand. Het aantal windingen is maar ietsepietsie minder dan van een PAF-achtige bucker.

Powertron is ietsie duurder... Werd laatst wel een setje aangeboden in België, dat vind ik eigenlijk geen goed teken. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar dat gaat zeker komen.

Als je TV Classics hebt besteld, dan moet je gewoon even bellen, de situatie uitleggen en dan kun je deze vast wel omruilen. Ik heb echter zo het vermoeden dat ze geen Classics meer hebben liggen, die zijn allemaal op en nieuwe laten even op zich wachten wegens omstandigheden ;-) (lekker vaag allemaal he?)

Op wat voor gitaar ga je ze zetten? (ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor!)

Gretsch6120
1 december 2004, 09:36
bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik had ook maar even een mailtje naar TV zelf gestuurd, en hij vertelde me dat het idd power'trons zijn.
Ik vind het geluid zeker niet verkeerd, maar voor op mn gretsch vind ik het een te hoge output. Het geluid gaat iets meer richting les paul met deze pickups.
Ik had bij arnoud van soundplaza een setje classics met PAF opdruk en nickel covers besteld. Ik krijg chrome power'trons met patendnummer opdruk. Ik weet niet waar de fout precies ligt. Arnoud had ze volgens mij wel bij TV besteld. Ik heb een mailtje gestuurd, maar nog niks teruggehoord. Als ik niks hoor bel ik vrijdag wel even.

Ik heb ze trouwens in een '99 purple hotrod gezet. Laatst ook al naar sperzels geupdate.
Ik denk dat ik toch maar weer de stock filtertrons terugzet totdat ik de classics heb.

PeeVee
1 december 2004, 14:45
Ik had bij arnoud van soundplaza een setje classics met PAF opdruk en nickel covers besteld.
Hmmm... volgens mij staat er op de TV Jones gewoon "TV Jones"...


Ik krijg chrome power'trons met patendnummer opdruk.
Dat is hééél vreemd. Dan zijn het pickups die van een, of via Gretsch komen want TV mag dat volgens mij niet "zomaar" op zijn "eigen" pups zetten; hij is immers geen patenthouder. Ondanks dat het patent an sich verder weinig waarde meer heeft, blijft het patentnummer gewoon eigendom van FMIC en dat mag je dus niet "zomaar" gebruiken; dat kan alleen als die pickups via Gretsch gekomen zijn. Zou het niet kunnen zijn dat deze pickups van een Gretsch gitaar afkomstig zijn waar zij andere pickups op gezet hebben?! Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Gretsch6120
1 december 2004, 15:39
je kunt ze volgens mij in een aantal variaties krijgen van TVjones.
met tvjones erop, patendnummer en PAF opdruk.
De Power'trons die ik gekregen heb, hebben patendnummeropdruk.
Power'trons zitten echter op geen enkel gretsch model standaard op. Dus moeten ze wel rechtstreeks van tv zelf komen.

Dit zijn ze:

http://home.aim.hsbrabant.nl/s138039/tvjones.jpg

elysianguitar
2 augustus 2005, 12:01
Wel een heel oude topic, maar kom !!!

Ik heb een Gretsch Nashville, 6120-1960, maar wel een pre-Fender, en dus ook met de ceramische filtertrons.

Mijn bevindingen zijn dat ik heel veel dynamiek verlies als ik op mijn Gretsch speel tov mijn Fenders. Ik speel trouwens op een '59 Bassman reissue. Het is alsof alles wat je speelt veel "platter" wordt met de Gretsch.

Ik ben nu van plan om een TV Jones Classic Filtertron te bestellen. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van Pre-Fender Filtertrons door TV Jones Classics ?

Gretsch6120
2 augustus 2005, 13:40
fender singlecoils vind ik in alle regionen vrij helder, de ceramic filtertrons vlakken dat meer af, daar heb je gelijk in. Ik ben nog steeds in afwachting van mn tvjones classics (zeker 5 maanden backorder) maar wat ik met de powertrons al gelijk merkte, is dat er veel meer dynamiek inzit. de bas wordt wat aangedikt en ronder terwijl er in het mid en hoog meer sprankeling inzit. veel meer twang..
Als je het ECHTE gretsch geluid wil, dan zou ik zeggen ga voor TVjones!

elysianguitar
2 augustus 2005, 13:50
Inderdaad, mijn Jazzmaster en mijn Tele vind ik echt super door de Bassman, heel veel dynamiek in alle frequenties, en dat zou ik van mijn Gretsch ook willen.

Maar als ik je goed begrijp zal ik een klein half jaar moeten wachten als ik nu bestel ?

Da's natuurlijk minder fijn nieuws !!!

Mr.Jay
2 augustus 2005, 15:37
Ik heb een Gretsch Nashville, 6120-1960, maar wel een pre-Fender, en dus ook met de ceramische filtertrons.
Mijn bevindingen zijn dat ik heel veel dynamiek verlies als ik op mijn Gretsch speel tov mijn Fenders. Ik speel trouwens op een '59 Bassman reissue. Het is alsof alles wat je speelt veel "platter" wordt met de Gretsch.
Ik ben nu van plan om een TV Jones Classic Filtertron te bestellen. Heeft er iemand ervaring met het vervangen van Pre-Fender Filtertrons door TV Jones Classics ?

Ben ik met je eens. De andere gitarist in ( nog ) mijn band heeft dezelfde gretsch en dezelfde R.I.Bassman, ik vind geen reet aan die sound. Is in mijn oren weinig Gretschkarakter zo klinkt het, heeeeel plat. Ik heb zelkf een koreaanse Streamliner gehad, ook op zo;n amp, die klonk vele malen méér Gretschy !

Advies : wég met die ceram. rotdingen.

JaY

elysianguitar
2 augustus 2005, 16:47
Dat dacht ik al !

Maar ik ga blijkbaar wel een half jaar moeten wachten als ik de pickups nu bestel, dat valt natuurlijk wel tegen !

Tja, niks aan te doen zeker ?

iam
2 augustus 2005, 16:49
heeft GFS geen goede alternatieven voor TVjones achtige PU's?

Jeroenvanhulsteijn
2 augustus 2005, 18:10
zijn er trouwens nog andere zaken dan Stewmac die van die pickup ringen hebben voor TV Jones elementen?

Ik heb overigens een GFS Nashville Retrotron gehad. Dat zou een humbucker met filtertron kwaliteiten moeten zijn. Maar ik vond het vooral heel erg humbucker achtig klinken (warm/smooth).

Gretsch6120
2 augustus 2005, 18:30
Dat dacht ik al !

Maar ik ga blijkbaar wel een half jaar moeten wachten als ik de pickups nu bestel, dat valt natuurlijk wel tegen !

Tja, niks aan te doen zeker ?

Het can zijn dat stewmac ze in stock heeft, maar ik wil nickel covers met PAF opdruk. Heb ze via soundplaza bij tvjones besteld, en ik ben al een tijdje aant wachten.
TVjones is een klein bedrijfje dat nu ineens voor de Gretsch fabriek een flinke lading aan pickups moet afleveren. vandaar de lange wachttijden

prs
2 augustus 2005, 18:35
Ik heb ze trouwens in een '99 purple hotrod gezet.

Wauw....heb je een foto van die gitaar toevallig? Een paarse hot-rod is echt cool! 8-)

Jeroenvanhulsteijn
4 augustus 2005, 01:40
wat voor potmeters kun je het beste gebruiken bij Powertrons? 250k?? of 500k?

Jeroenvanhulsteijn
8 augustus 2005, 11:46
ik wil van de week de powertrons installeren. Maar weet iemand toevallig hoe de draadjes gesoldeerd moeten worden? Ik heb wit/zwart/bare.