PDA

View Full Version : Zakk Wylde



Vincent
5 juni 2002, 18:14
Heeft iemand enig idee hoe je het vette geluid van Zakk Wylde kan krijgen. Ik weet dat hij een gibson speelt, maar dan...

Dionyios
5 juni 2002, 18:16
Nog een versterker d'r bij... :razz:

Nee Zakk Wylde speelt op een Gibson met elementen van EMG. Dit zijn actieve elementen met een hoge output, en hij speelt met deze gitaar over zijn eigen signature versterker van Marshall.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-06-05 18:17 ]</font>

lars
5 juni 2002, 19:41
en die gitaar is een signature van gibson....
als ge genoeg geld hebt en er onverantwoord mee wil smijten kun je dus redelik in de buurt komen! haargroei sold seperately

PeArLjAm
5 juni 2002, 21:11
Zakk gebruikt jcm800 amps die volgens mij zwaar gemodificeerd zijn als ik me niet vergis.

Dionyios
5 juni 2002, 23:18
Ja heb ik ook ergens gelezen... Die signature amp van hem is gebaseerd op de JCM800

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-06-05 23:19 ]</font>

plusminus
10 juni 2002, 20:17
Ik heb gelezen dat het een bijna standaard jcm800 is met 6550 eindbuizen ,met daarvoor een zogenaamde clean-boost
een distortion pedaal zo zetten dat ie niet voor oversturing uit het pedaal zorgt (gain heel laag) maar je gitaarsignaal wat opkrikt
(volume helemaal open)

Piet
11 juni 2002, 07:08
Ik heb toevallig een beetje op staan te letten tijdens het Ozzfest, maar Zakk speelde zeker niet via die Marshall stacks achter hem (waren volgens mij nog dummy's ook!) maar via een D.I.
Het klonk wel vet, trouwens.

FenderBender
12 juni 2002, 14:13
Hij gebruikt inderdaad gemod. jcm 800 (tegenwoordig ook zijn eigen signature) met een doorsnee boss superoverdrive pedaaltje erover.
jeweetwel, die pedaaltjes die je overal voor 40 euro kan kopen.

Bullseye-Powerrock
24 oktober 2002, 16:01
Ik volg Zakk al enkele jaren. Hier is zijn stack:
- Gibson Les Paul Custom of Les Paul Standard met EMG-pickups '85 en '89. ( In de studio gebruikt hij ook originele elementen en Fernandez sustainers, deze zijn iets levendiger voor slagpartijen maar EMG's zijn fijner voor solo's en tijdens optredens hebt je iets meer sustain. De output van de elementen valt mee. Ze zijn heel gebalanceerd)
- Marshall JCM 800, stereo (live opstelling)
Er is niet veel aan gemodificeerd, alleen de eindtrap is anders en misschien is de gain een klein beetje opgevoerd maar dat is een kleine verandering in de voortrap. De 6550 eindtrapbuizen zijn wat scheller maar meer geven meer punch. EL 34 klinken wat donkerder. De gain op de versterker staat helemaal open. Een Boss SD-1 doet het oversturingsgeluid voor de vette distortion. Ik heb een originele 800 en een Zakk Wylde signature 800. Die van Zakk is veel agressiever. Ik ken een jongen die zijn 800 nu laat ombouwen met 6550 eindtrapbuizen. Die zal wel ongeveer hetzelfde gaan klinken als de signature.
- Boss chorus ensemble of super chorus. Met dit pedaal wordt het signaal opgesplitst naar de twee versterkers. Er zitten twee uitgangen op. Een met effect en een zonder. Zorg dat zonder effect naar de beste versterker gaat en met het effect naar de andere. Kijk voor de instellingen op Zakk's website (www.ZakkWylde.com) of experimenteer er zelf mee. De chorus staat meestal aan. Dit geeft een mooi breed geluid. In de studio speelt Zakk zijn solo's mono, door het midden.
- Electrovoice speakers. Deze zijn belangrijk voor Zakk's geluid. Het nadeel van deze speakers is dat ze pas op zeer hoog volume beginnen te werken. Waarschijnlijk de reden waarom Zakk altijd zo hard speelt. Voor slag klinken de EV's al lekker (kan wat tegenvallen dat ze niet te diep klinken) maar voor solo's zijn ze perfect. Dikke tonen die door de mix komen zonder te overheersen. De boventonen komen er lekker uit, precies zoals bij Zakk.
Vooral als de geluidsmixer je geluid begrijpt, dan is er geen vetter gitaargeluid.
- Laat je vooral niet beinvloeden door verkooppraatjes. Bijvoorbeeld voor elementen. De meeste verkopers hebben een eigen mening die haaks op die van jou staat. Ze vinden bijv. EMG's niks en raden je Seymour Duncan's aan. Niet doen! Je wilt het geluid van Zakk Wylde: dan moet je ook dezelfde spullen hebben. (Als je Formule 1 gaat rijden, dan kom je toch ook niet in een VW Golf aankakken) Het is een hele investering om de spullen te kopen. Je doet zoiets ook niet in een keer. Spaar ervoor, kijk in bladen naar tweedehands spullen etc.
Een voordeel is dat dat de meeste spullen zijn waarde blijven houden, zie het dus als een investering. Door de jaren heen is Gibson alleen maar duurder geworden en dat geldt ook voor buizenversterkers.
- Oefening baart kunst. Zakk is een natuurtalent. Ik vindt hem een van de beste gitaristen ooit. Hij speelt ook over een minimale stack, wat effecten betreft. Dat houdt zijn geluid ook zo puur.

Ik ben zelf al jaren op zoek geweest naar het geluid. In kleine stapjes heb ik het bij elkaar gesprokkeld. Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

Co
http://www.Bullseye-Powerrock.com

FragDaddy
24 oktober 2002, 17:58
hij gebruikt vooral zijn Gibson les paul custom met actieve EMG's en extreem dikke snaren. (.013 geloof ik)

een boss sd-1 en een marshall jcm800. en vergeet vooral zijn VINGERS niet.

trouwens. die sd-1 en jcm800 heb ik ook. man. waarom heb ik niet het zakk wylde geluid? :razz:

srv-man
26 oktober 2002, 23:34
Met een Les Paul met EMG 81īs en een Marshall 2550 (of andere Silver Jubilee) of een 2203 (allemaal JCM 800) kun je een heel eind komen. Hoeft eigenlijk helemaal niet zoveel te kosten als je 2ehands wat weet te scoren. Voor de rest de tips van Bullseye volgen! Maar uiteindelijk komt het toch op je eigen vingertjes aan....

Lacrymosa
27 oktober 2002, 16:56
Zakk heeft zn eigen signature snaren van GHS Boomers, gaan van 10 naar 60 geloof ik.
Verder zou ik je willen aanraden om ipv een Gibson iets van een Epiphone aan te schaffen (als je al een gibson heb, uiteraard niet)
Met EMG's heb je namelijk een hele specifieke sound, waarbij de sound van je gitaar niet zo extreem voor uitmaakt als bij passieve elementen.

CheerS!!

Kitaarhiero
28 oktober 2002, 20:00
Met een Mrashall JCM 800, een Gibson les Paul en een Chorus pedaaltje moet je toch wel aardig in de buurt komen... verder, goed oefenen op die vibrato's :wink:

Kitaarhiero
30 oktober 2002, 13:53
En als je een goedkope signatuur van die gast wil....

epiphone heeft er een hoor...

http://www.nederlandmuziek.com/gitaren/epiphone/zakk-wilde-lp-cust.jpg

pinchaholic
31 oktober 2002, 09:47
Bulls Eye Powerrock! Jij bent goed bezig man!
toffe site.. fijn om te zien dat er nog meer mensen het Zakk altaar betreden!

Ben nu zo's 1.5 jaar idolaat van Zakk. ik begon Zakk te bewonderen om die gruwelijke pinch harmonics... Heb een Ibanez met actieve emg's, zware marshall valvestate met metalzone en toch lukt het me niet om DE harmonics te doen. Op sommige plekken lukt het aardig, maar dus niet zo makkelijk. Dus niet die echte Zakk gil...Weet jij misschien iets wat ik niet weet? en heb jij je emg's 18 volt gewired? heb gelezen op internet dat zakk dat heeft gedaan voor een beter geluid..
Alvast bedankt en keep on beuking!

Gr
Pinchaholic

dml
1 november 2002, 06:02
Bullseye Powerrock vergeet 1 ding!!!
Met Zakk's spullen heb je 50% van zijn geluid, de resterende 50% moet uit je vingers komen. Knappe kerel die dat lukt. Succes.

6550 buizen zijn trouwens een stuk dynamischer dan EL34 of 6L6 en hebben veel meer headroom. Heb de Zakk Wylde-Marshall overigens geprobeerd en vond 'm juist minder gain hebben dan bijv. een 2 kanaals JCM800. Kan natuurlijk liggen aan het ontbreken van de SD-1 en EMG's.

EmgMaster
6 november 2002, 17:16
JCM 800's zitten toch standaars al 6550 eindbuizen in of zie ik dat verkeerd

dml
6 november 2002, 23:23
Nee, standaard EL34. Er zijn maar weinig amps die standaard 6550 gebruiken.