PDA

View Full Version : (Volume) potmeter



Shakeel
29 november 2004, 11:42
Hey dudes ik wil een nieuwe potmeter aanschaffen voor men jackson SL - 3, maar ik weet niet welke ik nou precies moet kopen?

Als iemand kan helpen graag :)


Adios,

Shak

Negative K3 fan
29 november 2004, 11:45
als je geen actieve shit hebt en wel humbuckers een 500kOhm logaritmisch en voor een iets warmere toon een 250kOhm logaritmisch (die wordt vaker bij single coils gebruikt). Als je dan toch gaat vervanbgen, vervang dan ook de condensator op je tone-knop, zitten vaak hele goedkope in, een mooie (duurdere) mallory ofzo zal veel beter klinken/werken.

Bezuinig niet op de pots, neem gewoon de duurste die je kunt krijgen :)

bert k
29 november 2004, 12:06
Koop idd dure pots. ALPS zijn de beste. http://www.alps.com/

Shakeel
29 november 2004, 12:10
thanks voor de snelle reacties

@ bert weet jij misschien waar ik die alps pots kan kopen?

Akira
29 november 2004, 12:26
Ik heb mijn tone pot losgehaald omdat ik hem toch altijd open had staan.
Maar maakt het vervangen van je volume pot ook verschil in geluid?

doncker
29 november 2004, 12:38
AKira, wat bedoel je daar mee want mss kan ik wel hetzelfde doen , werk ook bijna nooit met mijn volume pot en hij begint te kraken

butters
29 november 2004, 12:45
heb je voor een volumeregeling niet eerder een lineaire potmeter nodig?

H.Manback
29 november 2004, 12:53
Nope, volume is een logaritmische schaal, het wordt niet voor niks in dB uitgedrukt ;)

bert k
29 november 2004, 13:05
Eeehhh... ik weet niet waar je ze kan kopen, electronicawinkel, goeie gitaarshop?
@Akira: het verschil zit niet echt in tone, maar in minder ruis, grotere nauwkeurigheid, en een veel betere mechanische constructie. Maar vooral de lage ruis is prettig.

Negative K3 fan
29 november 2004, 13:22
toon pots heb ik in mijn agile ook gedisconnect, als je ze toch nooit gebruikt sucken ze alleen maar toon, dus gewoon eruit solderen.

maestro_nl
29 november 2004, 13:35
Lineair werkt juist beter icm humbuckers.

@Akira
Tonepot loskoppelen betekent dat je meer hoog krijgt in je sound.
Heel subtiel, maar weldegelijk merkbaar bij direct vergelijk.
Een tonepot die vol open staat haalt ook hoog weg!
(of je moet een no-load tonepot hebben)

avalanche
29 november 2004, 15:00
even hierop inpikken:
de tonepot van mijn gitaar geeft geen verschil als ik hem terugdraai tot hij bijna helemaal teruggedraaid is. Vanaf dan klinkt hij helemaal dof. Tis alsof ik geen draaiknop maar een schakelaar heb met twee standjes, helder en dof, en niets tussenin. Nieuwe tonepot? Welke type en merk?
Thx!

Akira
29 november 2004, 18:39
Lineair werkt juist beter icm humbuckers.

@Akira
Tonepot loskoppelen betekent dat je meer hoog krijgt in je sound.
Heel subtiel, maar weldegelijk merkbaar bij direct vergelijk.
Een tonepot die vol open staat haalt ook hoog weg!
(of je moet een no-load tonepot hebben)

Inderdaad, dat heeft Fred Dons voor me gefixed.
Ik wilde voor een bepaalde gitaar toch wat meer hoog dan ik er zo uit kon halen, en je hoort het verschil merkbaar.
Best raar, dat een tonepot op hoogste stand zelfs nog hoog wegzuigt.

Akira
29 november 2004, 18:40
AKira, wat bedoel je daar mee want mss kan ik wel hetzelfde doen , werk ook bijna nooit met mijn volume pot en hij begint te kraken

Hij is gewoon geen onderdeel meer van het electronische circuit van mijn gitaar.
Ik weet niet of je nog iets anders moet doen met draadjes ergens anders vastmaken ofzo, helaas.

Negative K3 fan
29 november 2004, 19:12
Lineair werkt juist beter icm humbuckers.

@Akira
Tonepot loskoppelen betekent dat je meer hoog krijgt in je sound.
Heel subtiel, maar weldegelijk merkbaar bij direct vergelijk.
Een tonepot die vol open staat haalt ook hoog weg!
(of je moet een no-load tonepot hebben)

Inderdaad, dat heeft Fred Dons voor me gefixed.
Ik wilde voor een bepaalde gitaar toch wat meer hoog dan ik er zo uit kon halen, en je hoort het verschil merkbaar.
Best raar, dat een tonepot op hoogste stand zelfs nog hoog wegzuigt.

is eigenlijk helemaal niet raar, beetje simpele natuurkunde :)

chennie
29 november 2004, 20:05
[quote=maestro_nl]Lineair werkt juist beter icm humbuckers.



Inderdaad, dat heeft Fred Dons voor me gefixed.
Ik wilde voor een bepaalde gitaar toch wat meer hoog dan ik er zo uit kon halen, en je hoort het verschil merkbaar.
Best raar, dat een tonepot op hoogste stand zelfs nog hoog wegzuigt.

fysisch gezien kan je nooit je potmeter volledig open of volledig dicht staan. En een weerstand met een condensator, zoals dat het geval is zorgt voor een laagdoorlaat filter.

chennie
29 november 2004, 20:07
Lineair werkt juist beter icm humbuckers.



kan je dit nader uitleggen, bewijzen ? Kunnen anderen dit bevestigen, want ik heb dit dus echt nog nooit eerder gehoord. Kan aan mij liggen hoor =)

Swan
29 november 2004, 22:34
ik vroeg me af of er ook volumepots zijn met n pushpull switch als n killswitch?

Negative K3 fan
29 november 2004, 22:41
ik vroeg me af of er ook volumepots zijn met n pushpull switch als n killswitch?

van iedere push pull pot kun je een volume pot met killswitch maken, no problemo

Azrael
29 november 2004, 22:45
Mij lijkt zo'n no-load pot wel wat maar ik heb geen idee of dat bij mijn Ibanez tone-pots ook makkelijk zou kunnen.
Moet wel zeggen dat ik de tone-knop eigenlijk bijna nooit gebruik. Mijn gitaar is zo veelzijdig....ik switch wel van elementen....
Enige nut dat de tone-pot heeft is dat het mijn brug element nog enigsinds bruikbaar maakt voor het cleane werk. Maarja.....echt nut heeft dat niet aangezien ik daar nog 4 perfecte andere standen voor hebt van jazz/gibson achtig tot bijna single coil clean.
Misschien moet ik de draad gewoon eens doorknippen :D

Johnny Tsunami
30 november 2004, 09:00
Ik heb laatst op aanraden van iemand in de gitaarzaak mijn ibanez potmeter vervangen door een lineaire 500k pot van allparts...

ik kan waarschijnlijk niet echt een goede vergelijking trekken, aangezien mijn oude potmeter toch crappy-ibanez pot was denk ik...

ik kan wel zeggen dat mijn huidige pot veel beter werkt dan mijn oude, volume-swells (noem je dat zo) gaan veel soepeler en geleidelijker, Hij is veel dynamischer (dus gevoeliger, beter af te stellen)...

dus ik weet niet precies hoe hij is ivm andere hoge kwaliteits (logaritmische) pots, maar mijn lineare werkt in ieder geval erg goed!

taylor
30 november 2004, 10:46
linear werkt natuurlijk ook gewoon alleen als je die 1 stukje dicht draait dan is bijna al je volume al weer weg,dit in tegenstelling tot logoritmisch.

Shakeel
30 november 2004, 18:40
Ok nu ff de question

Kunnen jullie ff een paar ( online zaken mag ook) zaken noemen waar ik die potmeters kan aanschaffen ( vox humana ken ik al, maar geen tijd om er deze week naartoe te gaan )

Negative K3 fan
30 november 2004, 22:00
bij tube-town.de kun je ook wel pots onlijn bestellen, maar dat moet dan helemaal uit duitsland komen etc.

butters
30 november 2004, 23:39
linear werkt natuurlijk ook gewoon alleen als je die 1 stukje dicht draait dan is bijna al je volume al weer weg,dit in tegenstelling tot logoritmisch.

gedgelijk

http://www.guitarnuts.com/wiring/voltonecon.php

Since the pot wiper can be smoothly varied from one end to the other we can select 0 percent of the input, 100 percent of the input, or anything in between. Note, though, that at the physical center of the pot we would not be taking 50% of the input signal. Because of the way the human ear responds to sound pressure (amplitude) we have to approximately double the signal strength to make a barely audible difference. For this reason, audio volume controls use "log" or "audio" taper pots. If you built a volume control with a linear taper potentiometer it would be so sensitive that it would be unusable.

bert k
1 december 2004, 00:28
www.conrad.nl

Shakeel
1 december 2004, 10:55
Thanks dude, ik heb alleen geen idee welke nou goed is :-? Zie zoveel potmeters op die site staan welke is nou volume of tone en geschikt voor gitaar? en waar je ook nog je volumeknob op kan draaien?

( ik ben een ultimate n00b op dit gebied ;) )

bert k
1 december 2004, 13:39
Hmmm, slecht advies, Conrad. Idd veel zooi, en geen Alps. Dit is de importeur. Misschien ff bellen?

Benelux
AVNET TIME
Takkebijsters 2
NL-4817 BL Breda
Tel.: +31-765722300
Fax: +31-765710029
www.avnettime.com

Benelux
AVNET TIME
Eagle Building
Kouterveldstraat 20
B-1831 Diegem
Tel.: +32-2-7099000
Fax: +32-2-7099810
www.avnettime.com