PDA

View Full Version : HELP gitaar licht onstembaar!



danios
5 juni 2002, 19:10
ik heb een gewone spaans acoustische gitaar over gekocht, redelijk ding op zich, maar een aantal snaren stemmen niet meer perfect in octaven.......en das vervelend als je hoger de hals op gaat......weet iemand of dat makkelijk te verhelpen is???

Daan.

Dionyios
5 juni 2002, 19:13
He Daan,

zitten de oude snaren er nog op? Zo ja, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat die snaren gewoon 'af' zijn. Probeer er eens een nieuw setje snaren op te zetten, volgens mij moet het dan wel verholpen zijn.

En als je niet weet hoe je de snaren moet vervangen moet je de zoekfunctie van dit forum maar eens gebruiken, want er zijn al genoeg vragen daarover geweest de laatste tijd.

danios
5 juni 2002, 19:25
nee, de snaren zijn het niet....ik denk eerlijk gezegd dat de hals wat verbogen is omdat er eerst stalen snaren voor elctrisch op zaten.........

nog een ander idee?

pimmetje
5 juni 2002, 19:57
Stalen snaren op je spaanse gezet en nu is-tie niet meer octaafzuiver?... dan is de hals inderdaad gebogen. Ik weet niet of dat nog op een of andere manier ongedaan kan worden gemaakt, maar ik vrees dat je naar een nieuw gitaartje kan gaan kijken.

Luca P
5 juni 2002, 20:16
Juist en kijk meteen of hij octaaf zuiver is. Bij zo'n vaste brug valt weinig tot niks (in de snaarlengte richting) af te stellen als hij niet octaaf zuiver is.

danios
5 juni 2002, 21:38
daar was ik al bang voor...........ik snap ook niet waarom iemand stalen snaren op zo'n ding,.......maar goed, ieder geval bedankt voor de antwoorden......

Dionyios
5 juni 2002, 21:45
Had je dat niet beter van tevoren kunnen vaststellen?? Beetje jammer dat ie achteraf krom blijkt te zijn...

danios
6 juni 2002, 01:32
nee ik ben blij dat ik er nu achter ben gekomen......heerlijk, beter dan ervoor, want dan weet je het al, ik houd van verassingen

Kjiratsiekoedel
6 juni 2002, 08:56
beetje nare verrassing

Wbremer
13 juni 2002, 20:04
Als het een goede gitaar is is het jammer..... maar niet helaas. Hij is te repareren. Kost je alleen wat tijd en moeite. Verwijder alle snaren. Zet de gitaar op een werkbank vast met drie lijmklemmen; twee acheraan de kast; een op de plaats waar de hals aan de kast zit gelijmd. Zet nog een lijmklem zodanig op de eerste fret, dat je de hals naar beneden kunt draaien, dus een gedeelte van de lijmklem aan de onderzijde van de werkbank. (Je kunt natuurlijk ook een stevige tafel gebruiken) Denk eraan dat de hals een bepaalde kromme heeft, die nu dus te HOL staat. Door de hals een poosje BOL te zetten (Iedere dag een beetje meer, niet te veel ineens!) en deze bolling een poosje te laten staan (Hout werkt) geef je dus een soort tegendruk. Vergt wat geduld en beetje expirimenteren, maar het lukt uiteindelijk. En GEEN stalen snaren meer opspannen.......

danios
17 juni 2002, 12:22
klinkt goed, bedankt oor dew tip. Een probleem. ik heb zulke materialen niet, en ben niet zo technisch dat ik het aandurf.......als ik hem laat maken in een muziekwinkel gaat dat dan mij veel geld kosten??!

Wbremer
18 juni 2002, 10:55
Ja.

danios
18 juni 2002, 10:59
hmmmmmmm

Wbremer
19 juni 2002, 11:02
Nou, niet mmmmmmmm maar €...........