PDA

View Full Version : Pedalendag: de fuzzes



Mitch
28 november 2004, 19:54
Smerig hè ?

Mitch
28 november 2004, 21:05
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/pedalendag3/fuzzes.jpg

Lekker stel bij elkaar ! Eén van mijn favoriete multi-tests van de dag.

Van boven naar beneden:
Big muff Pi (vintage), Fulltone '70, Fulltone Soulbender, Ibanez Overdrive II (zalig vintage ding, heet overdrive maar klinkt als een goede fuzz), Keeley Fuzz Head en Java Boost, Z Vex Fuzz Factory, Big Tone Fuzz Master (twee versies met kleine verschillen), Shin-Ei fuzz wah (vintage).

Wat mij betreft waren de vintage fuzzes absoluut de winnaars. Big Muff qua sustain, bite en veelzijdigheid qua toonregeling, Ibanez Overdrive II door goede sound en toonregeling en mijn Shin-Ei...tja....two-trick pony, maar wel het meest vies van allemaal :D
Fulltones bleken weer wat lastiger af te stellen, minder makkelijk goede sound uit te halen. De eigenaar van de '70 besloot meteen 'm te verkopen, zegt genoeg...
Keeleys vielen mij een tegen, maar door alles wat ik eerder op HC gelezen had verbaasde het me niet. De Fuzz Head bijvoorbeeld legt het wat mij betreft al af tegen de Ibanez Overdrive II. Heel persoonlijk natuurlijk, maar ergens liggen deze twee wel op hetzelfde vlak, tussen overdrive en fuzz in.
Z Vex blijf ik een matig bruikbaar ding vinden.
Big Tones zijn goede germanium fuzzes met uitgebreide toonregeling.

jaywalker
28 november 2004, 22:23
Woei toch niet genaaid met die big muff :) :-D

BramVersteeg
28 november 2004, 23:20
Die Shin-Ei was zeker wel de meest ranzige fuzz van het stel. De Fuzz factory vond ik ook wel lollig. Niet voor erg serieus gebruik maar voor vreemde geluiden was ie wel vet.

LordRiffenstein
29 november 2004, 07:40
Ik heb de test niet gehoord maar achteraf de Soulbender van Hans ff op mijn Duotone(EL34) getest en daar klonk hij volkomen kut terwijl die op die Fender van Hans erg goed klonk :-?

jpb
29 november 2004, 09:36
Big Muff en Shin Ei waen voor mij de absolute winnaars. Als je fuzzt, moet je het goed doen; geen halve maatregelen :D
Keeley's (waarom zat de java boost erbij) vond ik wat minder; mischien ook weer het "germanium"probleem?
Verder kan ik me voorstellen dat de shootout weer een ander beeld zou geven op een al beetje overstuurde amp ipv clean.

Ik heb de test niet gehoord maar achteraf de Soulbender van Hans ff op mijn Duotone(EL34) getest en daar klonk hij volkomen kut terwijl die op die Fender van Hans erg goed klonk :-?
Nou, kut is nog erg voorzichtig uitgedrukt. Zelfs met de tonepot helemaal naar links (= normaal cirkelzaag-geluid) bleef er een wollen deken over liggen. Zal toch ook wel de germanium-wispelturigheid zijn. In de andere ruimte klonk hij wel wat beter (op de Koch), maar nog lang niet zo goed als op de tremolux (helaas niet getest gisteren) en met tele (single coils dan, met buckers wordt de SB snel te wollig).

marc_o
29 november 2004, 10:50
Ik heb de test niet gehoord maar achteraf de Soulbender van Hans ff op mijn Duotone(EL34) getest en daar klonk hij volkomen kut terwijl die op die Fender van Hans erg goed klonk :-?

Haha, ik weet nog dat we elkaar aankeken met een blik van .... wa's da? :o :-?

Quink
29 november 2004, 11:20
Big Tone Fuzz Master (twee versies met kleine verschillen)

Kleine verschillen, indeed. Die oranje van Seymour P. klonk beter. "Opener" zeg maarhttp://smile.smilies.nl/388.gif http://smile.smilies.nl/388.gif


:wink:

Speeddemon
29 november 2004, 14:08
Big Muff en Shin Ei waen voor mij de absolute winnaars. Als je fuzzt, moet je het goed doen; geen halve maatregelen :D
Keeley's (waarom zat de java boost erbij) vond ik wat minder; mischien ook weer het "germanium"probleem?
My thoughts exactly.
Ik had gewoon bijna zin om een Big Muff Pi te gaan bouwen en dat zegt wat! :o
(mijn 'fuck fuzz en fuck TS-clones' statement vers in 't hoofd...) :wink:

Lucky
29 november 2004, 14:30
mee eens. die big muff klonk wel vet.
het is dan ook niet zo'n "korrel fuzz" waar ik over het algemeen niet zo'n fan van ben.

Ik vond die fulltones echt nergens naar klinken.... maar goed wellicht lag het aan de amp-axe combi.
ze zijn daar nogal picky in.

jaywalker
29 november 2004, 14:56
Ik vind het wel grappig dat jullie mijn muff zo waarderen, want al die fuzz/tonepuristen beweren dat de big muff te smerig voor een fuzz is. :-D

BramVersteeg
29 november 2004, 16:26
Fuzz = ranzig
Big Muff = zeer ranzig
Big Muff = goede fuzz
Shin-Ei = ranzigheid zelve
Shin-Ei = superfuzz :razz:

Ik ben het eens dan deze de beste waren. En de Fuzz Factory omdat daar ook vieze geluiden uitkwamen!

LordRiffenstein
30 november 2004, 10:37
Haha, ik weet nog dat we elkaar aankeken met een blik van .... wa's da? :o :-?

Tja Fuzz, ik hou er wel van maar ik vrees dat het verschrikkelijk moeilijk is om DE fuzz te vinden. Had laatst een Fulltone 69 en een Analogman NKT275 Fuzzface ter test en die Fuzzface deed me absoluut niets, veel te bassy. the 69 vond ik erg vet maar met die Germanium toestanden is hij ZO veranderlijk, klinkt lekker tijdens de 1ste set en kut in de 2de door temperatuursveranderingen ed :???: Ik ga misschien eens een gokje wagen op een Foxrox Captain Coconut met zijn hybrid fuzz.

IndiepoprockJesse
1 december 2004, 13:41
wat leuk dat de muff een hit is haha, ik had laatst ook allerlei fuzzes getest, zoals wellicht een aantal van jullie weten, en de goedkoopste (de muff dus) had ik uiteindelijk gekocht en beleef er veel plezier aan haha :D

Jesse//

marc_o
1 december 2004, 16:43
Ach ja, het is niet voor niets al jaaaaren één van de meest verkochte fuzz of zelfs drivepedalen.
Je hoort 'm volgens mij ook op erg veel opnames langskomen, zo is bijvoorbeeld bijna heel Chianese Dream van Smashing Pumpkins opgenomen met de Big Muff.

Heb laatst de double Muff uitgeprobeerd en die is minstens zo goed, en in mijn oren een stuk beter.

Is een eurootje of 50 dus nooit een miskoop.
Lijkt me sterk dat ik de feestdagen Double-Muffloos doorkom
:D

IndiepoprockJesse
2 december 2004, 00:32
ik zou wel 3 muffs achter elkaar willen, volgens mij krijg je dan echt een zwaar heftige sound haha :P

Jesse//

LordRiffenstein
2 december 2004, 07:36
Ach ja, het is niet voor niets al jaaaaren één van de meest verkochte fuzz of zelfs drivepedalen.
Je hoort 'm volgens mij ook op erg veel opnames langskomen, zo is bijvoorbeeld bijna heel Chianese Dream van Smashing Pumpkins opgenomen met de Big Muff.

LOL, het is SIAMESE Dream Marc :-D

Robbert
2 december 2004, 13:29
En het was een Creamy dreamer. Gebaseerd op de Big muff.. :wink:

Alhoewel... na een aantal rackfoto's gezien te hebben kan het van alles zijn geweest :D

marc_o
3 december 2004, 10:49
Ach ja, het is niet voor niets al jaaaaren één van de meest verkochte fuzz of zelfs drivepedalen.
Je hoort 'm volgens mij ook op erg veel opnames langskomen, zo is bijvoorbeeld bijna heel Chianese Dream van Smashing Pumpkins opgenomen met de Big Muff.

LOL, het is SIAMESE Dream Marc :-D


Mijn god, what was I thinking, en het is nog wel één van mijn favoriete albums ooit. :oops: :oops: :oops:


japanese cream


LOL

Mitch
5 december 2004, 13:57
Toch nog even over die fuzzes....ik ben het er mee eens dat het geluid niet oprimaal was, hetzij door de manier waarop de Koch stond ingesteld, hetzij door de Muff die vooraan stond. Ik heb gisteren namelijk mijn scheurgeluiden opnieuw afgesteld en ik merkte dat ik toch veel meer scheur en sustain uit mijn Big Tone haalde dan op de Pedalendag.

Ik kan me van Pedalendag 2 ook herinneren dat jpb's Soulbender op zijn eigen amp (Fender Tremolux) ook goed klonk, net als de MJM Bluesdevil. Maar da's ook juist wat me van Fulltone zo tegenvalt: het kan aardig klinken, maar het is zó kritisch hoe de rest van je setup eruitziet, dat de kans dat het niet werkt op je rig groot is. En dan is het weggegooid geld...

Rutger
9 december 2004, 01:42
Lees ik nu net dat Bigtone z'n Fuzz Master niet meer bouwt!? :-?
Krijg ik net een beetje gas voor een lekkere fuzz, krijg je dit.

Eigenlijk moet de fuzz shootout een keer overgedaan worden, ik heb nu echt een verkeerde indruk gekregen van al die mooie doosjes.

Kent iemand trouwens de Retroman Lola? Soundsamples zijn geweldig!
http://webpages.charter.net/joeaim/LOLA%202.mp3

jaywalker
9 december 2004, 11:17
Toch nog even over die fuzzes....ik ben het er mee eens dat het geluid niet oprimaal was, hetzij door de manier waarop de Koch stond ingesteld, hetzij door de Muff die vooraan stond. Ik heb gisteren namelijk mijn scheurgeluiden opnieuw afgesteld en ik merkte dat ik toch veel meer scheur en sustain uit mijn Big Tone haalde dan op de Pedalendag.

Ik kan me van Pedalendag 2 ook herinneren dat jpb's Soulbender op zijn eigen amp (Fender Tremolux) ook goed klonk, net als de MJM Bluesdevil. Maar da's ook juist wat me van Fulltone zo tegenvalt: het kan aardig klinken, maar het is zó kritisch hoe de rest van je setup eruitziet, dat de kans dat het niet werkt op je rig groot is. En dan is het weggegooid geld...

Ik weet niet op het veel zegt, maar mijn big muff is wel true bypass gemaakt. Ik heb ook enige dingen opnieuw gesoldeert aangezien Electroharmonix in snel produktie proces nogal slordig soldeert. De klodders hingen der aan :)

jaywalker
9 december 2004, 11:38
Toch nog even over die fuzzes....ik ben het er mee eens dat het geluid niet oprimaal was, hetzij door de manier waarop de Koch stond ingesteld, hetzij door de Muff die vooraan stond. Ik heb gisteren namelijk mijn scheurgeluiden opnieuw afgesteld en ik merkte dat ik toch veel meer scheur en sustain uit mijn Big Tone haalde dan op de Pedalendag.

Ik kan me van Pedalendag 2 ook herinneren dat jpb's Soulbender op zijn eigen amp (Fender Tremolux) ook goed klonk, net als de MJM Bluesdevil. Maar da's ook juist wat me van Fulltone zo tegenvalt: het kan aardig klinken, maar het is zó kritisch hoe de rest van je setup eruitziet, dat de kans dat het niet werkt op je rig groot is. En dan is het weggegooid geld...

Ik weet niet op het veel zegt, maar mijn big muff is wel true bypass gemaakt. Ik heb ook enige dingen opnieuw gesoldeert aangezien Electroharmonix in snel produktie proces nogal slordig soldeert. De klodders hingen der aan :)

Mitch
9 december 2004, 19:03
Komt -ie nou mee ! :D Dan hadden de andere fuzzes dus geen last van een buffer, hooguit van een wat lange keten.

@Rutger: ja, spijtig hè ? Punt is, hij is nu zeer druk met de Build Your Own Clone Kits zoals je waarschijnlijk wel gezien hebt op de site en heeft daardoor eigenlijk geen tijd meer om nog zelf te bouwen. FF klon kitje kan natuurlijk ook :wink:
Als je er serieus één wil, misschien heeft Birt van het forum hier zin om iets te bouwen ? Die heeft een aantal tips en truuks van Keith gekregen en heeft zelf al eens wat gebouwd.