PDA

View Full Version : Neck Angle?



Azrael
28 november 2004, 18:36
Nek hoek.......

Pas alles op mijn gitaar afgesteld. Na alles gedaan te hebben vind ik mijn actie nog niet laag genoeg. Ik wil hem nog lager zonder buzz....
Ik gok dat het misschien aan de hoek die de nek met de body maakt ligt. Iemand sites waarop staat hoe ik dit kan nakijken?
Gaat over mijn elektrische Ibanez....

wietse
28 november 2004, 18:44
hoe hoog is je actie nu?
nekhoek veranderen is niet moeilijk , maar denk niet dat het veel oplost.
zet je de hals meer achterover wordt de actie lager maar heb je ook veel meer kans op fretbuzz , doordat de onderste fretten dan hoger liggen dan de rest.
meer voorover wordt de actie juist hoger van , om precies de juiste balans te vinden is erg lastig.
soms kan een actie gewoon niet lager zonder fretbuzz te krijgen.

bert k
28 november 2004, 19:06
Kan je brug niet verder omlaag? Dat geeft hetzelfde effect.

Azrael
28 november 2004, 21:14
Kan je brug niet verder omlaag? Dat geeft hetzelfde effect.

Dat heeft niks met de nek hoek te maken......heel ander effect juist.....

Azrael
28 november 2004, 21:59
hoe hoog is je actie nu?
nekhoek veranderen is niet moeilijk , maar denk niet dat het veel oplost.
zet je de hals meer achterover wordt de actie lager maar heb je ook veel meer kans op fretbuzz , doordat de onderste fretten dan hoger liggen dan de rest.
meer voorover wordt de actie juist hoger van , om precies de juiste balans te vinden is erg lastig.
soms kan een actie gewoon niet lager zonder fretbuzz te krijgen.

Actie is nu 2,1mm bij de lage E-snaar (kan 0,1mm ernaast zitten) en zo'n 1,9 bij de hoge. Ben niet zo'n fan van de hoge E erg veel lager zetten omdat het er vaag uit ziet bij je brug en niet echt een gebalanceerd gevoel geeft.

wietse
28 november 2004, 22:04
en bij welke fret meet je dit ?
want als dit rond de 12 fret is waar meestal van wordt uitgegaan , dan is de aktie al super laag.
kan je dus niks meer aan doen.

sash
28 november 2004, 22:06
1.9mm? Veel lager kom je niet meestal.

Zit zelf op 1cm ongeveer.

Azrael
28 november 2004, 22:08
1.9mm? Veel lager kom je niet meestal.

Zit zelf op 1cm ongeveer.

1cm? Werkelijk? :???: Is dat niet vreselijk hoog?





Overgens......waarschijnlijk ben ik gewoon een zeikerd hoor maarja......denk dat wel meer mensen op zoek naar de laagste actie zonder buzz zijn.

wietse
28 november 2004, 22:14
1.9mm? Veel lager kom je niet meestal.

Zit zelf op 1cm ongeveer.
speel jij nog wel gitaar?
dacht dat je op toetsen was overgestapt.
1 cm is wel wat aan de hoge kant ,de meeste van mijn gitaren zitten rond de 5 a 4 mm , met uitzondering van de lion dat is wel 2 cm :D , dus niet lekker bespeelbaar meer.

Rubenios
28 november 2004, 22:29
blijven grappige vragen, mensen die een actie willen van 1 mm aonder fretbuzz :)

Azrael
28 november 2004, 22:30
blijven grappige vragen, mensen die een actie willen van 1 mm aonder fretbuzz :)

Tja......wat heet grappig. Ik wil zo laag mogelijk........niks grappigs aan. Ik zou graag iets van 1,5 m hebben. Als het niet kan prima maar ik kan het altijd proberen.

Rubenios
28 november 2004, 22:36
waarom wil je zo laag dan je gaat er echt niet sneller van spelen ofzo hoor, fretbuzz, minder output, sneller slijtende snaren, moeilijker benden... k zie toch echt t voordeel nie van 1mm actie ipv 2 of 3 mm actie...

Megadeth
28 november 2004, 22:39
^^ +1

Azrael
28 november 2004, 22:47
Oneens....ik speel echt sneller op 2mm dan op 3mm. Voor mij is dat een wereld van verschil.......
Anway....ik denk dat het feit dat mijn actie wat hoog is over mijn hele gitaar ( voor mijn doen ) omdat mijn nut iets te hoog zit. De nut kan best wat lager zitten want zo hard rag ik nu ook weer niet.

Rubenios
28 november 2004, 23:00
je nut zit wel op de goede hoogte hoor. misschien heb je gewoon het maximum al uit je gitaar bereikt zou ook kunnen he...

verschil van een halve millimeter merk je toch echt niet meer op 1 of 2 mm hoor...

wanneer leren de supershredders nou eens dat actie weinig uitmaakt tussen 1 en 2

Azrael
28 november 2004, 23:08
je nut zit wel op de goede hoogte hoor. misschien heb je gewoon het maximum al uit je gitaar bereikt zou ook kunnen he...

verschil van een halve millimeter merk je toch echt niet meer op 1 of 2 mm hoor...

wanneer leren de supershredders nou eens dat actie weinig uitmaakt tussen 1 en 2

Zou inderdaad kunnen dat ik op het maximum zit....Zoja is dat ook geen ramp want hij speelt zo ook heus prima.
Ikzelf heb echter (bij het experimenteren met de hoge E actie ) gemerkt dat het wel dergelijk verschil uit maakte bij het skippenvan snaren.

bert k
29 november 2004, 01:06
Kan je brug niet verder omlaag? Dat geeft hetzelfde effect.

Dat heeft niks met de nek hoek te maken......heel ander effect juist.....
Dat heeft er alles mee te maken. Of je nou de snaarhoek of de halshoek verandert maakt in principe niet uit. Maar als ik het mis heb wil ik graag van je horen hoe het wel zit.

taylor
29 november 2004, 12:01
dat shreders of snellere gitaristen allemaal lage actie hebben is ook niet waar.

1 zeer lage actie zonder fret buzz is eigenlijk 1 onmogelijk iets,je moet er dan maar genoegen mee nemen zoals het is.

jorrit
29 november 2004, 14:25
wanneer leren superschredders nou eens schredden op een fatsoenlijk afgestelde gitaar.... je moet een balans vinden tussen tone en speelcomfort... een gitaar met een actie van 1 mm heeft imho geen lekkere tone meer...

Rubenios
30 november 2004, 09:41
je nut zit wel op de goede hoogte hoor. misschien heb je gewoon het maximum al uit je gitaar bereikt zou ook kunnen he...

verschil van een halve millimeter merk je toch echt niet meer op 1 of 2 mm hoor...

wanneer leren de supershredders nou eens dat actie weinig uitmaakt tussen 1 en 2

Zou inderdaad kunnen dat ik op het maximum zit....Zoja is dat ook geen ramp want hij speelt zo ook heus prima.
Ikzelf heb echter (bij het experimenteren met de hoge E actie ) gemerkt dat het wel dergelijk verschil uit maakte bij het skippenvan snaren.

stringskipping ligt imo toch meer aan je eigen techniek dan aan 1mm of 2 mm actie hoor :-?

Azrael
30 november 2004, 14:47
je nut zit wel op de goede hoogte hoor. misschien heb je gewoon het maximum al uit je gitaar bereikt zou ook kunnen he...

verschil van een halve millimeter merk je toch echt niet meer op 1 of 2 mm hoor...

wanneer leren de supershredders nou eens dat actie weinig uitmaakt tussen 1 en 2

Zou inderdaad kunnen dat ik op het maximum zit....Zoja is dat ook geen ramp want hij speelt zo ook heus prima.
Ikzelf heb echter (bij het experimenteren met de hoge E actie ) gemerkt dat het wel dergelijk verschil uit maakte bij het skippenvan snaren.

stringskipping ligt imo toch meer aan je eigen techniek dan aan 1mm of 2 mm actie hoor :-?

Tuurlijk maar dat heb ik allang gezegd. Neemt niet weg dat het serieus makkelijker wordt met een 1mm i.p.v 2mm.
Kijk je kunt op een klote gitaar met klote frets en klote snaren ook prima spelen als je goed bent. Maar dat wil niet zeggen dat je geen goede gitaar mag hebben....