PDA

View Full Version : piezo i.c.m. les paul



Orpheo
28 november 2004, 01:29
hey mensjes,

ik heb t al eerder gezegd, ik ga dus een LP laten bouwen.....maar ik zat opeens te denken.....wat is piezo, en kan je dat op een LP laten bouwen, en zo ja, wat KAN je ermee? of is t een nutteloze gadget (net als fase reversing.....)

hums splitsen komt er iig op, omdat dat gewoon superchill is....maar piezo....KAN je dr iets mee?? en hoe werkt t??

Wormaap
28 november 2004, 01:46
Een Piezo element reageert op de drukverschillen van de snaar op je brug (waar het element dus inzit)
Het resultaat is een behoorlijk overtuigend akoestisch gitaargeluid uit je electrische solidbody :)

Orpheo
28 november 2004, 08:46
Een Piezo element reageert op de drukverschillen van de snaar op je brug (waar het element dus inzit)
Het resultaat is een behoorlijk overtuigend akoestisch gitaargeluid uit je electrische solidbody :)

aha!!! het heeft dus nut!!! yesss!!!!

tweede vraag: kan je t zetten op de standaard tune o matic brug van een les paul, of moet je dan een compleet nieuwe brug kopen, of moet je dan gaan boren??

Orpheo
28 november 2004, 08:46
Een Piezo element reageert op de drukverschillen van de snaar op je brug (waar het element dus inzit)
Het resultaat is een behoorlijk overtuigend akoestisch gitaargeluid uit je electrische solidbody :)

aha!!! het heeft dus nut!!! yesss!!!!

tweede vraag: kan je t zetten op de standaard tune o matic brug van een les paul, of moet je dan een compleet nieuwe brug kopen, of moet je dan gaan boren??

DREAMMACHINE
28 november 2004, 09:04
....volgens mij heeft de slash signature een piezo in de brug, van fishman....
...ik dacht deze, volgens mij een compleet nieuwe brug idd!
http://www.fishman.com/products/details.asp?id=56

Lordhar
28 november 2004, 09:19
check http://www.graphtech.com

NeeraDJ
28 november 2004, 09:50
Een Piezo element reageert op de drukverschillen van de snaar op je brug (waar het element dus inzit)
Het resultaat is een behoorlijk overtuigend akoestisch gitaargeluid uit je electrische solidbody :)

Wow mooie uitleg, echt heel mooi verwoord! 8-)

Een Piëzo is overigens in alle soorten bruggen in te bouwen, zelfs een Floyd. Slash gebruikt een Fishman volgens mij. Alleen zijn het ook weer Floyds waar die het moeilijkst in te bouwen zijn. Volgens mij boort de gitaarbouwer een gat van de brug naar de cavity, vervolgens wordt de piëzo met haar electronica en de optionele 9V batterij verbonden

urezna
28 november 2004, 14:23
inderdaad, in een floyd past het ook, ik het 2 Ibanez-plankjes die het hebben...
Ibanez gebruikt overigens de piezo elementen van LR Baggs...

NeeraDJ
28 november 2004, 14:39
Wat ik eigenlijk nooit begrepen heb was waarom sommige piëzos beter zijn dan anderen, ik bedoel ze doen allemaal hetzelfde toch?

sickpunk
28 november 2004, 14:49
zal wel te maken hebben met het materiaal waar van het is gemaakt...

Stitch
28 november 2004, 14:56
:roll: magnetische pickups doen ook allemaal hetzelfde maar klinken ook nogal verschillend toch?

Piezo's geven een spanning af naar gelang de verkorting/verlenging van het materiaal en ik kan me goed voorstellen dat het nogal wat uitmaakt wel materiaal je precies gebruikt en misschien de orientatie van het materiaal? En waarschijnlijk heeft ook de gebruikte versterkingsmodule invloed op het uiteindelijke signaal.

NeeraDJ
28 november 2004, 15:07
Daar dacht ik ook aan, maar magnetische elementen hebben nog enigzins invloed op het geluid (magneten, windingen, dikte van het draad, polepieces etc.), ik dacht dat piëzos dat niet hadden

urezna
29 november 2004, 16:32
als je gitaar een piezo-brug heeft, zit er ook ergens binnenin een pre-amp... ik kan me voorstellen dat die ook je geluid kan kleuren.... en de ene preamp zal wsch beter zijn dan de ander.

Bobbel
29 november 2004, 16:53
Ik wil ook een piezo brug hebben, maar dan in mijn strat, en zo ver ik weet, komt er dan een extra knop op om dat 'in te stellen', of is dat bij een LP niet zo?

BTW... die Fishman zooi is zeer goed!

Morpheus
29 november 2004, 17:25
ik heb wel s piezo's gehoord...maar met een distortion erover....is dat wat???heb ik nl geen idee van...

Azrael
29 november 2004, 17:35
ik heb wel s piezo's gehoord...maar met een distortion erover....is dat wat???heb ik nl geen idee van...

Lekker nuttig :-?

Bobbel
29 november 2004, 23:46
ik heb wel s piezo's gehoord...maar met een distortion erover....is dat wat???heb ik nl geen idee van...

dat klinkt zo mooi! veel beter dan wat dan ook, moet je maar eens naar Pete Townshend van The Who luister. En dan niet van de 70's, maar pas vanaf 1998 ofzo. Dan hoor je wat voor een scheur er uit een gitaar (in dit geval strat met lace sensor pickups) komt...